Gouwe schreef: ↑18.07.2023 - 08:02
volvo xc90 010 schreef: ↑18.07.2023 - 01:15
Mijn xc-90 kocht ik voor 8500 excl. btw dus die ca 1700 euro btw vorderde ik destijds gelijk terug.
Ik heb een accountant en niet een boekhouder.
Die weet er meer van dan hier het hele forum bij elkaar, klinkt misschien hooghartig maar is wel de waarheid.
Btw terug vorderen op reparatie's en brandstof terwijl je een prive auto hebt is mij onbekend , je kan wel 20ct ?? per zakelijk gereden km terug vorderen volgens mij maar dan moet je een sluitende km registratie hebben, iedere keer als je in de auto stapt het doel van de rit opgeven , nee nix voor mij.
Prive rijden is prive alles betalen het begint al bij de aankoop , die 21% die is niet terug te vorderen.
Het is mij dus duidelijk dat je de fiscale regels op dit punt niet kent (over je accountant doe ik geen uitspraak). Kijk hier maar eens:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... geen%20rol.
Ook ik heb de BTW bij aanschaf als voorbelasting teruggevraagd en ja ik heb een Volvo app waarin ik netjes van alle ritten kan aangeven of deze privé of zakelijk was. Tuurlijk mag jij dat niets vinden, maar als ik daar duizenden euro's aan belasting per jaar mee kan besparen dan is dat voor mij een prima motivatie. Ik zeg al met al niet dat het in jou situatie een verkeerde keuze is geweest. Ik probeer alleen aan TS (en geïnteresseerde meelezenden) uit te leggen dat wat voor iemand het meest voordelig is, erg afhangt van de situatie en dat een youngtimer niet altijd financieel de beste keuze is.
Mocht de YT regeling stoppen over drie jaar dan weet je in ieder geval dat er meer keuzes zijn.....
=============================================================================================
Dat de YT regeling stopt in 2026 zegt niet alles , hij kan afgebouwd worden. overgangsregelingen voor mensen die al YT hadden , enz. niemand die het weet.
De hamvraag was ; ik heb een zeer goede accountant , ik heb hem ook de vraag gesteld ; wat is nu mijn jaarlijkse besparing in een YT t.o.v. een 2 jaar oude xc-90 als voorbeeld beide zakelijk gekocht uiteraard.
Dat was met mijn belastingdruk ca 12.000 euro !!!! netto !
Er is helemaal nix over prive aankoop gevraagd door mij aan mijn accountant.
Ik vind zoals ik prive rijden zie nix , ik wil lekker BTW terug vorderen bij aankoop , reparaties , brandstof tanken ed.
Ik en vele anderen vinden het ook helemaal NIX om iedere keer als je in je auto stapt , naar de sportschool of de supermarkt , of het strand , of een date met een leuke meid , de belastingdienst hier verantwoordelijkheid over te moeten afleggen.
Ik vind het al lastig me riem om te moeten doen onder het rijden laat staan iedere gereden km te moeten verantwoorden.
Ik snap werkelijk niet hoe je als je PRIVE in een auto rijdt je de BTW op de aankoopfaktuur en de reparatie's ed kan terug vorderen , ik zal me hier ook eens in verdiepen, ik ken alleen KM vergoeding als je zakelijk in een auto rijdt die je prive bezit.
prive is prive en zakelijk is zakelijk , prive rijden en btw terug vorderen is mij onbekend
sinds 2020 : XC90 , 2500CC , 240PK , Handgeschakelde 6 bak . bjr. 2005
volvo dealerschap gehad in Schiedam tot ca 1990