Vreemd geluid bij het remmen

Plaats reactie
Gpbo
1st Gear member

Ik heb sinds april een nieuwe V60 B4 met nu 7K op de teller; bij het remmen treedt regelmatig een vreemd geluid op wat ik alleen kan beschrijven alsof ik over zo'n metalen veerooster rijd. Er is geen peil op te trekken wanneer het zich voordoet en je raad het al, in de garage hebben ze het niet geconstateerd ( na er ook mee te hebben gereden). Het is het 4e probleem met de auto; de regensensor deed het niet want lag los, er was een probleem met een klepje in de uitlaat waardoor er een raad geluid optrad stationair en ook softwarematig gingen er een aantal zaken niet goed. Slechte eindcontrole in de fabriek is mijn conclusie voor nu.

Maar de remmen, dat is voor mij wel wat alarmerend hoewel er gezegd wordt dat alles veilig is. Heeft iemand wellicht dezelfde ervaring met zijn/haar remmen in de nieuwe Volvo? Hoor het graag!
Act-One
2nd Gear member

ik heb af en toe een steentje tussen de remklauw en de beschermkap die achter de remschijf zit. Dit maakt een metaal knarsend geluid
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
J33Bee
5th Gear member

Heb je de auto al eens langere tijd stil gehad staan? Ik heb dit in begin ook gehad na een weekend weg, blokken zaten helemaal vast op de schijven... *KNAK* en daarna heeft het een hele tijd geduurd, voordat het schuurgeluid weer weg was incl een paar noodrem acties om te kijken of het weer weg sleet. Parkeerrem instelling.
menno-v60
1st Gear member

Gpbo, bij mij is het meer een fluittoon. Is op zich niet erg, maar heb er nog geen echt goede verklaring voor gehoord.

De kwaliteitsmisser waar jij het over hebt zijn hier heel herkenbaar. De electronica tot nu toe drama. Zoeel de multimedia module als de veiligheidselectronica . Daarnaast Issues met het riemoprol mechanisme. Stoelverstelling die uit zichzelf start. Als de multi media uitvalt, dan kun je ook niet meer veilig rijden. Bediening van ruitenwissers en verwarming/airco gaan tenslotte via dat systeem. Volgende week weer aan de beurt voor een nieuwe software upgrade. Ben er dan toch want de uitlaatgas sensor heeft het begeven.

Zefs onze audi, renault en volkswagen maakte het niet zo bond. Maar: ik probeer ook te genieten van de auto. Want dat kan prima als je goed kan vergeven. Auto kostte tenslotte maar 64k.

En het komt vast goed

Vr menno
V60 B4 plus Denim blue 2023
T430
Starter

Gpbo schreef: 14.07.2023 - 12:02 Ik heb sinds april een nieuwe V60 B4 met nu 7K op de teller; bij het remmen treedt regelmatig een vreemd geluid op wat ik alleen kan beschrijven alsof ik over zo'n metalen veerooster rijd. Er is geen peil op te trekken wanneer het zich voordoet en je raad het al, in de garage hebben ze het niet geconstateerd ( na er ook mee te hebben gereden). Het is het 4e probleem met de auto; de regensensor deed het niet want lag los, er was een probleem met een klepje in de uitlaat waardoor er een raad geluid optrad stationair en ook softwarematig gingen er een aantal zaken niet goed. Slechte eindcontrole in de fabriek is mijn conclusie voor nu.

Maar de remmen, dat is voor mij wel wat alarmerend hoewel er gezegd wordt dat alles veilig is. Heeft iemand wellicht dezelfde ervaring met zijn/haar remmen in de nieuwe Volvo? Hoor het graag!
Bij mij hetzelfde geluid (heb hem sinds half september). Ook was de sensor los. Ben je inmiddels verder qua oorzaak het geluid?
Dirk60
Starter

Ik ook regelmatig last van bij kort insturen/remmen. Rem geeft dan krakend geluid. Hij remt verder prima en auto stuurt en rijdt ook goed. Dat krakende geluid in de remmen is echter bijzonder. Iemand oplossing?
JeeArrV40
Starter

Via Google was ik aan het zoeken naar het probleem dat zich bij mijn auto voor doet. Ik zit al op dit forum, maar kon niet direct wat vinden. Waarschijnlijk door mijn zoekomschrijving via Google toch op dit topic terecht gekomen. Ik rij een B3 uit maart van dit jaar. Inmiddels dus bijna een half jaar en 30000 km verder, tot op heden nog geen enkel euvel gehad. Echter vandaag (op vakantie in Zuid Frankrijk) deed zich in een keer meermaals een raar geluid voor bij afremmen, eigenlijk specifiek beetje bergop richting een kruising, dus ook niet zo zeer abrupt remmen, maar meer beetje laten uitrollen en de bak die terugschakelt dan. Ik zou het geluid precies zo omschrijven als jij doet, alsof je over een veerooster rijdt. Alleen ik heb meer het idee alsof het uit de bak komt en niet zo zeer met de reminrichting te maken heeft? Ik vroeg me af, omdat het al even geleden was of je ondertussen toch iets gevonden hebt waar dit geluid vandaan kwam of dat het zich überhaupt nog heeft voor gedaan..
Dirk60
Starter

Probleem nog steeds. Lijkt wel met weersomstandigheden te maken te hebben. Poosje geluid weggeweest tijdens remmen. Nu weer terug.
WillemV60
1st Gear member

Afgelopen week is mijn V60 B3 MY2024, nu 1 jaar oud 27k op de teller voor diverse garantiezaken naar de Volvo dealer geweest, met als voornaamste klacht wat in dit topic omschreven is.
Bij mij treedt het op, als ik gas los laat, de motor uit gaat (dus coasten) en dan lichtjes bijrem met de voetrem. Dan hoor je idd vrij regelmatig (maar niet altijd) een dergelijk geluid, wat ik omschrijf als tandwielen die langs elkaar wringen / spline as, die langs zijn " partner" draait zonder een verbinding. het kan idd ook klinken als een " veerooster" of rijden over zo'n wegmarkering met ribbels.

De dealer kende deze klacht niet, maar na onderzoek aan de auto en onderzoek in de Volvo Knowledge base, bleek dit met exact bovenstaande omschrijving toch echt een bekend probleem te zijn (ik heb zelf de tekst mogen lezen en bleek gelijk te hebben). Het was dus zeker niet iets met de remmen.
Hier heeft men geen concrete oplossing voor en zou met een SW update van afgelopen jaar (OTA) v3.1.9. verholpen en/of verminderd moeten worden..

Ook het vriendelijke verzoek van uit Volvo of dit toevallig op een geluidsopname vanaf de berijder opgenomen kan worden (een filmpje mocht ook).. LOL, net of ik met de telefoon in de aanslag rondrijdt..

Advies: houdt het in de gaten en dank voor het melden, veel rijplezier nog onze handen zijn gebonden.

Ook kan ik bevestigen, nee; probleem nog aanwezig, , de dag na het bezoek alweer gehoord.
V60 B3 Essential Edition - Vapour grey - Climate - Driver Assist - Leder Moritz Charcoal - Trekhaak
J33Bee
5th Gear member

Weet de dealer eventueel wat er vervangen kan worden? Want als dat wél het geval is, maar men "de handen gebonden heeft", dan is het waarschijnlijk een discussie tussen Volvo NL en de dealer wie er voor de (eventuele) kosten opdraait...
Gouwe
7th Gear member

Zolang er fabrieksgarantie is kan er toch nooit een discussie zijn tussen VCNL en de dealer? VCNL zal dan de claim gewoon doorzetten naar Volvo AB.
En volgens mij geeft TS aan dat er nog geen concrete oplossing voor is. Ik denk dat daarom de dealer nog geen oplossing kan bieden (mogelijk ook omdat er nog onderzoek naar loopt).

De vraag om een opname snap ik wel: dat is een logische vraag in het troubleshooten en dossier opbouwen. Hoe meer klachten er bekend worden, hoe meer Volvo AB er iets mee moet en hoe duidelijker er wellicht gemaakt kan worden wat het probleem is en de oorzaak.
Dus waarom niet een passagier even de telefoon laten vasthouden?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
J33Bee
5th Gear member

Gouwe schreef: 14.11.2024 - 08:55 Zolang er fabrieksgarantie is kan er toch nooit een discussie zijn tussen VCNL en de dealer? VCNL zal dan de claim gewoon doorzetten naar Volvo AB.
En volgens mij geeft TS aan dat er nog geen concrete oplossing voor is. Ik denk dat daarom de dealer nog geen oplossing kan bieden (mogelijk ook omdat er nog onderzoek naar loopt).
Eens, maar ik heb zelf ook discussies gehad bij ratelende geluiden (speling op de wastegate klep van de turbo B3) die in 1e instantie uitgelegd werden als producteigenschap, waarna je er achter komt dat Volvo NL niet toe staat iets te vervangen onder garantie...
Gouwe
7th Gear member

Check, dat is zeker ook een mogelijk scenario.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillemV60
1st Gear member

Een geluidsopname laten maken door een passagier, is ook niet het probleem.. echter wel dat het niet met de regelmaat van de klok voorkomt zoals hier deze en gene melden... maar vrij random in/bij een specifieke situatie. Daardoor wordt het wel een iets gecompliceerder verhaal om de opname voor elkaar te krijgen.

Mogelijke vervolgstappen daarna zijn dan nog steeds niet bekend, omdat men niet goed een vinger op het echte probleem kan leggen, daar is het " bewijs". ook een hulpmiddel voor.
Voor nu is de bevinding iig goed gedocumenteerd onder het chassinr door de volvo dealer (en ook naar Leasemij), zodat dit wel " gemeld" staat mocht er in de toekomst eea. een vervolg krijgen.
V60 B3 Essential Edition - Vapour grey - Climate - Driver Assist - Leder Moritz Charcoal - Trekhaak
Johnnyturbo
Starter

Hallo,
Rijd sinds een 3-tal weken met een volvo v60 en heb net als de meesten hier ook last van dat " veeroostergeluid" tijdens het remmen,niet altijd wel regelmatig,
natuurlijk bij het testrijden met een mecanicien van mijn garage deed hij het niet,waardoor hij ook geen oplossing kon bedenken.
Hij zei wel dat hij geen weet had van dit probleem,wat ik alleszins wel raar vind als ik de reacties hier lees van verschillende mensen?
Is er ondertussen al meer geweten over dit euvel? Ik hoor het graag.....
Voor de rest bevalt hij wel prima....

Grts
Joël V.B.
Starter

Hier een V60 T8 van 2019 (sorry dat ik me nog niet voorgesteld heb, word aan gewerkt) en ik ervaar soortgelijk probleem.

Enkel bij mij is het als ik echt zwaar in de remmen ga. Ik vergeleek het geluid alsof er een kiezel in de groeven van een band zit. Ook in het rempedaal ervaar ik dan een getik.

Ik had al eens van gedachten gewisseld met enkele en sommige zeiden of het mogelijks de ABS niet is die bij springt maar dat zou ik toch vreemd vinden want het is geen noodstop die ik doe.

Anderen zeiden steentjes tussen remblokken maar dat heb ik ook kunnen uitsluiten.

Kromme remschijven zei iemand mij? Dat sluit ik toch ook uit vermits de wagen niet trilt en stabiel blijft.

Ik bekijk het nog even vooraleer ik naar de garage bel. Ik blijf dit topic ook volgen.

Groeten uit Boom/Antwerpen
Gpbo
1st Gear member

Als topicstarter geef ik hierbij een update.
Het probleem doet zich nog steeds voor, al vele tests verder inclusief bemoeienis vanuit Volvo "headquarters" vanuit Zweden. Regelmatig werd mij aangegeven dat ze nu de oplossing hadden waarbij weer wat hoop op een structurele oplossing ontstond. Echter tot nu toe niks.
"We kunnen het probleem oproepen wanneer je < 30 km / uur rijdt, breng de auto maar langs". Zo vele telefoontjes gehad waarvan ik al wist dat het niet zou werken. Het probleem is, dat het niet op te roepen is en dat het te pas en onpas blijft komen. De garage heeft mij gelijk moeten geven. Ik heb ook uren met de telefoon naast mij op de bijrijderstoel opnamen proberen te maken en dat is mij 1 keer gelukt! Jawel, het geluid vastgelegd en toen moesten ze erkennen dat het probleem er echt is. Vervolgens werd toegegeven dat het bij meer B4's speelde, ook in het buitenland. Maar mij werd aangegeven dat het met zekerheid alleen de B4 aandrijflijn betreft en dat het niet om andere modellen gaat. Ik lees hier dat dat waarschijnlijk dus ook niet klopt. Inderdaad doen ze voor mij ook niks meer want het is nu omschreven als een "producteigenschap'. Daarmee willen ze wegkomen. Maar ik heb een nieuwe auto bij deze garage ontvangen en wanneer ik de auto nu wil verkopen zal ik dit altijd moeten noemen en dit gaat geheid de waarde lager doen uitvallen dan bij een auto zonder dit probleem. Het hele grappige is dat de Volvo garage mij aangeeft dat het voor de verkoopwaarde niks uitmaakt maar toen ik de auto bij hen wilde inruilen de salesmanager mij aangaf dat er een probleem is met deze auto!! Mmmm, waarom voelde ik dit niet vanaf het begin al aankomen!?
Ik wil een juridische zaak starten tegen Volvo en heb daartoe inmiddels eerste contacten lopen. Maar wanneer ik het zo lees ben ik niet de enige ( en dat wist ik eigenlijk al wel).
wasbeer2006
5th Gear member

Maar is het de rem of mogelijk de bak?
Dan kan je natuurlijk altijd als je het hebt de bak in N zetten of in M.

Ik vind de rem sowieso niet heel best te doseren, rustig remmen gaat goed maar "sportief" is heel lastig, stand "race" is weer extreem goed te doseren. Ik vind de rem in het middengebied echt wazig, bij elke v60 overigens en ik heb er toch een stuk of zes a zeven gereden denk ik.
-V60 B4 7dct R design wit
Almerev70
4th Gear member

Geluid herken ik niet, heb de T8. Wel veel last van steentjes tussen schijf en ankerplaat, bij 7 jaar V70 nooit gehad, bij de V60 al 5 of 6 keer.

Remmen zijn idd lastig te doseren, beetje zompig ook, zal dat een bijwerking zijn van deels renegerend remmen?

Hoop voor je dat je er wel uit gaat komen met Volvo want lijkt mij heel hinderlijk.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
WillyWortel2
5th Gear member

We kunnen de oorzaak niet vinden dus is het een product eigenschap.
Dat is een makkelijke manier om van het probleem af te zijn.

Gpbo merkt terecht op dat het de waarde van de auto beïnvloed.
Wanneer je de auto verkoopt/inruilt ben je verplicht het gebrek te melden.
Die verplichting zal juridisch niet z'n vaart lopen omdat je kunt verwijzen naar de verklaring van Volvo dat het een product eigenschap betreft.

Een nieuwe auto is niet altijd een onverdeeld genoegen helaas.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”