V50 of V70??

Geleverd vanaf 2003
RoyS60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.03.2020 - 13:00

Goedendag,

Ik ben al een aantal jaren lid op dit forum maar volgens mij niet veel geplaatst de afgelopen jaren.

Ik ben Roy en rij sinds 2020 een S60 uit 2009 met de 2.4 5 pitter. Deze auto bevalt mij verder prima maar ik wil graag een station.
Nu zit ik heel erg te twijfelen of ik iets nieuwer ga, bijvoorbeeld 2010 V50 met de 2.4 5 cilinder 170pk of dat ik een stap terug doe en voor de 2006-2007 v70 zal gaan??
Zijn er bij de V50 van rond 2010 problemen die veel aan het licht komen bijvoorbeeld??
Of wat zijn de zwakheden van een V70 2e generatie 2.5T ?

Ik hoor graag de bevindingen van jullie kenners.
Thanks.

Gr Roy
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Van de V70 problemen weet ik zelf niets. Bij de V50 in de nieuwe modeljaren zitten er geen schokkende zaken bij. Vooral goed kijken of alles netjes is bijgehouden.

Maar wel hoor ik vaak dat het verschil in kwaliteit veel scheelt met de V50. Ik denk dat je vooral de ruimte ook goed moet bekijken. De V50 heeft weinig beenruimte op de achterbank, maar ook de kofferbak is niet heel groot. De V50 is vooral een wat kleinere station.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13744
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een V70 is solider
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27346
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb 2,5 jaar een V50 gehad.
Dat was een 2.0D van het eerste jaar en kende vooral motorisch veel ellende.

Buiten dat feit om, als het je om ruimte gaat zou ik zeker de V70 verkiezen.
Heb in de V50 het nodige mee weten te nemen maar een V70 is toch echt een stukje praktischer en voelt meer solide aan.
V50 stuurt weer wat lichtvoetiger dan de S60/V70.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

De v50 is met kleine kinderen op achterbank voldoende echter de kinderwagen weet ik nog houdt het niet over. 2.0d heeft mij overal gebracht zonder problemen behalve 1 x een vervuilde egr klep. Kies je toch een v50 dan zou ik niet de lichtste motorisering nemen

Spiegelend nu zou ik voor de v70 kiezen. Veel meer ruimte voor mens en bagage
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
redracer
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Beide goede auto's en elk heeft zo zn voordelen .
Vraag is dan eerder wat wil je ermee doen of waarvoor heb je hem nodig .

De ruimte is uiteraard een groot verschil .
De V50 is ook 10cm smaller en zo'n 2 a 300 kg lichter . De v50 met 2.4 is voor zn segment een zwaar en dorstig ding met slechts 140/170pk maar wel lichtjaren moderner vanaf 2010 tov die S60/V70 qua handsfree bellen bluetooth streaming etc.
Zeker met de complete uitrusting ( zilveren dakrails en dakspoiler ) een sportief modern ding om te zien .
Je zoekt dan wel een speld in een hooiberg met dus de bijbehorende prijs .

De V70 is dan echt een comfortabel loeder wat echt een machtige en luxe rijervaring geeft ( logisch 2 segmenten hoger ) zeker met een automaat en een geblazen 5 cil.
beter qua ruimte voor kids , hond of kampeeruitrusting en veel trekvermogen .
Meer en sterkere motoren om uit te kiezen zoals 2.0T 180pk en 2.5T 210pk waarbij de v50 niks ' ertussen ' heeft of gelijk snelle T5 is.
Denk dat er meer standaard V70's zijn te vinden dan luxe en dikke 5 cil. V50's .
Die V70's hebben mede door de leeftijd vaak al veel ( 200k-300k ) gelopen , dat is niet erg mits goed onderhouden en groot onderhoud bekend is . Degene met weinig kms staan schreeuwende youngtimer teksten met bijhorende prijzen bij en zou ik lekker laten staan .
RoyS60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.03.2020 - 13:00

Oké bedankt voor de duidelijke uitleg.

De V50 is dus een prima auto met een 2.4 motor die qua looks een stuk moderner eruitziet dan de 2e generatie V70 modellen. Maar die 2e generatie V70 heeft eeh luxere rij eigenschap (net als de huidige S60) t.o.v. de V50 waar ik vooral naar kijk.

Dus opgesomd.

Rij eigenschap: V70 rijd luxer dan de V50.
Ruimte: V70 groter (logisch)
Motoren : beide auto's betrouwbare motoren.
Onderstel : V70 echt Volvo en V50 Ford onderstel.
Prijstechnisch: V70 ( terwijl veel ouder toch stuk duurder door dat Youngtimer verhaal) t.o.v. de nieuwere V50.

Waarschijnlijk is de V70 ook populairder dan de V50.

Wat ik er mee wil gaan doen is over het algemeen niet veel bijzonders. Er moet in ieder geval wel een kinderwagen in en 2 kinderen mee op de achterbank.
Als die er niet in zitten tijd ik voornamelijk alleen in het voertuig.
redracer
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Goed samengevat zo , klopt helemaal .

Standaard V70 zijn er meer van dan een vergelijkbare dikke V50 ( dus 2.4 of T5 ) welke meestal 1.8 of 1.6D is.
Ford onderstel niks mee + de onderhoudskosten zullen ook in het voordeel van de kleinere zijn maar dat hangt wel van betreffende auto af qua staat van onderhoud.
V70 heeft ijzersterk imago wat je terugziet in de prijzen .
Gebruikersavatar
vvmark
2nd Gear member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

redracer schreef: 02.08.2023 - 20:16 Beide goede auto's en elk heeft zo zn voordelen .
Vraag is dan eerder wat wil je ermee doen of waarvoor heb je hem nodig .

De ruimte is uiteraard een groot verschil .
De V50 is ook 10cm smaller en zo'n 2 a 300 kg lichter . De v50 met 2.4 is voor zn segment een zwaar en dorstig ding met slechts 140/170pk maar wel lichtjaren moderner vanaf 2010 tov die S60/V70 qua handsfree bellen bluetooth streaming etc.
Zeker met de complete uitrusting ( zilveren dakrails en dakspoiler ) een sportief modern ding om te zien .
Je zoekt dan wel een speld in een hooiberg met dus de bijbehorende prijs .

De V70 is dan echt een comfortabel loeder wat echt een machtige en luxe rijervaring geeft ( logisch 2 segmenten hoger ) zeker met een automaat en een geblazen 5 cil.
beter qua ruimte voor kids , hond of kampeeruitrusting en veel trekvermogen .
Meer en sterkere motoren om uit te kiezen zoals 2.0T 180pk en 2.5T 210pk waarbij de v50 niks ' ertussen ' heeft of gelijk snelle T5 is.
Denk dat er meer standaard V70's zijn te vinden dan luxe en dikke 5 cil. V50's .
Die V70's hebben mede door de leeftijd vaak al veel ( 200k-300k ) gelopen , dat is niet erg mits goed onderhouden en groot onderhoud bekend is . Degene met weinig kms staan schreeuwende youngtimer teksten met bijhorende prijzen bij en zou ik lekker laten staan .

Bluetoorh streaming is volgens mij alleen beschikbaar op modeljaar 2012. (Voor de jaren ervoor zijn er wel opties om de aux om te zetten naar bluetooth streaming).
De v50 blijft met die zilveren dakrails en spoiler , goede kleur en velgen idd modern ogen.

Ik zou vooral met beide gaan rijden. Het is een wereld van verschil qua rijgedrag.
Ik heb laatst een proefrit gemaakt met een mooie v70 uit 2016 en dacht dit gaat me geld kosten, maar op de terugweg dacht ik mijn eigen v50 rijd toch ook wel erg fijn. (Veel directer en sportiever) Dus die is er nu nog steeds.

Ik kan wel zeggen (even afkloppen) dat de 2.0 die ik heb tot nu toe een fijne probleemloze auto is. In 8 jaar tijd heb ik naast normaal onderhoud alleen een keer het kofferbakslot moeten vervangen.


Een frisse jonge v50 2.4 is idd wel zoeken naar een spelt in een hooiberg, waarvoor flinke prijzen gevraagd worden.
Kun je beter een 2.0 zoeken. Dan heb je de gulden middenweg. Meer vermogen als de 1.6 en 1.8 en iets lichter en zuiniger als zo lekker klinkende 5 cylinder.

Succes met de zoektocht.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 837
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Persoonlijk vindt ik de V50 T5 nog niet eens heel onzuinig.
Ik rijdt gemiddeld 1 op 9 op LPG.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
redracer
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Alleen zonde dat die 2.0 zo veel toeren maakt op de snelweg . Dat is met de 2.4 wel anders .

Dat bedoelde ik met er zit niks tussen. het is 140 pk/200nm of gelijk 230pk/320nm
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27346
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je vergeet de 170 pk versie, die is er ook nog.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 837
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Beiden NA 2.4 5 cilinders zijn door Obbe te chippen naar 185PK.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1304
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Voor mij zou het belangrijkste voordeel van een V50 flink minder MRB.
De V70 heeft verder alleen maar voordelen..
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
redracer
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

fredhead schreef: 04.08.2023 - 11:35 Je vergeet de 170 pk versie, die is er ook nog.
doelde op het koppel , die is voor 140 en 170 gelijk daarbij heeft de 170pk versie pas meer waarde boven de 4k rpm waar je nooit komt .

@corsa_gsi
Het word ook met chippen nooit een turbo blok met 320nm bij 1500rpm .

Mooie tussenoplossing was de 2.0 T 180pk uit de V70 geweest .
De max getallen verschillen niet zo veel maar het word bij veel minder ( de helft! ) van de rpm gehaald wat veel souplesse levert . Dan heb je op een V50 ook een oversized blok ( zoals vroeger 2.5 140 pk of 2.3 113pk ) die de auto zonder turbo ook vooruit krijgt en niet de huidige 1.0 praktijken in D-segment
RoyS60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.03.2020 - 13:00

Bedankt voor de reacties en ervaringen.

Vandaag heb ik toevallig mijn S60 uit 2009 leuk weten te verkopen dus nu kan ik vrij gaan kijken,rijden. (Bij inruil kreeg ik amper wat terug op mijn fijne en mooie S60 dus die eerst verkocht voor ik ga kijken)

Mijn oog is gevallen op een 2007 V70 170pk versie.
Mede doordat de stoelen en comfort van de S60 mij zo goed zijn bevallen dat ik graag weer zo'n zelfde soort stoel terug wil😉

Volgende week maar eens kijken of die auto bevalt en ook net zo comfortabel rijd als ik gewend ben.

Gr Roy
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1535
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Jouw vraag: No brainer, V70.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
redracer
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ultieme blok is toch wel de 2.5 T 210pk voor dit model .
RoyS60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.03.2020 - 13:00

redracer schreef: 05.08.2023 - 20:41 Ultieme blok is toch wel de 2.5 T 210pk voor dit model .
daar zijn de meningen ook weer over verdeeld. Ik ben de 170 pk gewend en heb ook een 2.5T gereden laatst.
Sommigen zeggen inderdaad de 2.5T
Anderen zeggen weer 2.4 zonder turbo.
Ik ga het wel ervaren wat het best is en ook welke auto qua onderhoud,staat het beste is.
RoyS60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.03.2020 - 13:00

Goedendag,

Vandaag ben ik eigenaar geworden van een prachtige V70 2007 met 211000 op de klok en vanaf de 1e beurt tot de laatste van dit jaar door dezelfde Volvo dealer onderhouden.
Kan ik voorlopig weer vooruit hoop ik😁
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”