Problemen airco XC60 T8 2018

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
marsman
2nd Gear member

Zoals de titel aangeeft, heb ik problemen met mijn airco. Ik heb de auto net tweedehands gekocht en heb nog garantie. Dus geen probleem qua kosten. Maar voordat ik terug ga naar de garage wil ik eerst hier eens vragen wat het probleem kan zijn.

Bij de proefrit deed de airco het al niet. De garage heeft toen de airco opnieuw gevuld en daarna deed de airco het gelijk weer. Het apparaat waarmee dat gedaan is gaf verder ook geen issues aan. Ik begrijp dat dit apparaat ook lekkages opspoort. Drie weken vakantie in Spanje achter de rug, airco heeft het perfect gedaan.

De airco stinkt echter. Vanaf het begin al. Als ik de auto aanzet, dan komt er bij de eerste luchtstoot een vieze lucht naar binnen. Ik heb de auto daarom vorige week een zogenaamde airco fris beurt laten geven bij Europcar. Na het instappen rook de auto idd weer fijn normaal.

Nu weet ik niet zo goed of de airco direct na deze airco beurt direct de geest heeft gegeven. Het was toen niet warm en ik heb niks gemerkt. Maar nu de temperaturen weer hoger zijn merk ik gelijk dat de airco niks doet.

Als ik de airco aan of uit zet komt er dezelfde lucht uit die niet gekoeld is. Als ik de airco aanzet, dan hoor ik volgens mij wel de fan draaien en ik hoor ik dat de airco gestart wordt. Maar daarna hoor ik een licht gesis uit het dashboard. Klinkt een beetje raar. In elk geval geen koele lucht.

Nu is het euvel een beetje dat ik niet weet of er bij dat airco fris beurt per ongeluk iets is misgegaan of dat er toch iets groters mis is met de airco. Dit gezien ook de stank en het feit dat hij bij de proefrit ook niet werkte.

Bij die aircobeurt hebben ze een apparaat bij de bijrijderskant in de wagen gezet en hebben ze een goedje via de recirculatie door de airco laten gaan. De monteur heeft dat nog toegelicht. Ik heb geen idee of ze daar nog iets aan de bedrading hebben gedaan oid.

Kan iemand zo op afstand zeggen wat het euvel kan zijn.l? Dan kan ik bepalen of ik terugmoet naar Europcar of toch de garage waar ik heb gekocht heb. Alvast dank.
The Mechanic
5th Gear member

De airco fris beurt is alleen voor de nare geurtjes een is niet van invloed op de werking.

Dat gesis wat je hoort is vaak het gevolg van een systeem waar te weinig koudemiddel in zit. Ten gevolge van een lekkage.

Dus terug naar de verkopende garage.
Sabbia
2nd Gear member

Lijkt mij ook dat er hier iets is met de airco zelf. Gesis zou natuurlijk op een lekkage kunnen duiden waardoor het aircovulmiddel vervliegt. Alleen inderdaad apart dat bij de eerdere vul beurt er verder geen lek is ontdekt. Zou toch eerst naar de dealer gaan en eens kijken of de compressor van de airco geen kuren heeft.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023) Polestar Engineered Optimisation (2024)
Gouwe
7th Gear member

ik sluit me aan bij The Mechanic. Er zit te weinig koudemiddel in het systeem (en dat veroorzaakt het sissen/suizen) en de airco nu gebruiken kan tot compressor schade leiden. En nee een afvulmachine spoort op zich niet het punt van lekkage op maar je zou eventuele lekkage wel kunnen constateren bij het vacumeren wat je ook met deze machine doet. Tenzij je het niet zo nauw neemt met de procedures natuurlijk. Zeker NIET naar de dealer zonder overleg met de verkoper, anders heb je geen garantie meer!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
marsman
2nd Gear member

Ok. Helemaal helder. Dank
nielsvo
2nd Gear member

Gouwe schreef: 20.08.2023 - 14:44 ik sluit me aan bij The Mechanic. Er zit te weinig koudemiddel in het systeem (en dat veroorzaakt het sissen/suizen) en de airco nu gebruiken kan tot compressor schade leiden.
Ik begreep van de monteur toen mijn airco slecht werkte vanwege een lekke airco slang dat er een beveiliging is ingebouwd voor te weinig koudemiddel. Bij mij zat er uiteindelijk nog maar iets van de helft in.
Maar ik vermoed ook dat je ergens een lek hebt, dat sissen en suizen herken ik. Maar niet het issue met de stank, bij mij werkte ie enkel heel slecht.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gouwe
7th Gear member

Ja er zit een beveiliging in zowel hoge als lage druk Maar verlies van koudemiddel betekent ook minder smering van de compressor met olie en dus meer slijtage en kans op schade.
Ik ga er voor TS vanuit dat ze naast het goedje wat ze voor de stank hebben gebruikt ze ook het interieurfilter hebben vervangen anders is dat een kansloze actie geweest.
Terug naar de verkoper zodat ze er goed naar kunnen kijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
marsman
2nd Gear member

De auto heeft een grote beurt bij aflevering gehad, dus ik ga ervan uit dat alle filters vervangen zijn. Wat ik nog vergat te vermelden is dat de lucht nog steeds een beetje stonk op de tweede dag. Maar nu ruik ik het niet meer. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de airco niks meer doet.
Gouwe
7th Gear member

Assumption is the mother of all "f$ck ups" is een bekend gezegde. Als jij geen specificatie van de beurt hebt gehad (en daar durf ik wel wat op in te zetten) dan weet je dus ook niet wat ze gedaan hebben en al zou je die specificatie wel hebben gehad dan nog weet je niet of het ie geberd......Oftewel mijn suggestie is, je kunt beter niet aannemen maar het zelf even (laten) controleren.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”