Pagina 1 van 2

slotbout niet los te krijgen

Geplaatst: 25.11.2006 - 11:13
door Max
Wil ik mijn winterbanden monteren, krijg ik die ... slotbouten niet los!
Maandag maar naar de garage voor hulp en ik laat de slotbouten ook maar vervangen.
Ik had al van diverse kanten negatieve geluiden gehoord over slotbouten.
Is er eigenlijk iemand positief over slotbouten?

Geplaatst: 25.11.2006 - 11:26
door marsm104
Ik heb wel eens GTI-tjes op 4 bierkratjes zien staan. Het is dus wél zinnig :D

Geplaatst: 25.11.2006 - 12:51
door Ramon&Ramon
slotbouten zijn er binnen 5 min ook af,dus voor sommige lieden is het een fluitje van een cent om ze te verwijderen.

Geplaatst: 25.11.2006 - 16:23
door Battlecruiser
Ik ben niet negatief over slotbouten.

Je moet alleen oppassen dat ze in een garage niet van die idiote hoge NM-waardes gebruiken om de wielen te bevestigen.
120 nm is strak zat (vroeger was 100nm al normaal).

Geplaatst: 25.11.2006 - 17:34
door lancer
Het boekje van mijn auto zegt al 90nm

Re: slotbout niet los te krijgen

Geplaatst: 25.11.2006 - 17:51
door buddo
Reimerink schreef: Is er eigenlijk iemand positief over slotbouten?
Ja hoor... niets mis mee. Waarschijnlijk zijn ze al lang niet los geweest of te hard vastgedraaid.

Geplaatst: 25.11.2006 - 18:31
door Hang-oor
Ik heb ze liever niet dan wel. Ooit eens zo'n opzet stukje kwijt geraakt, het eraf halen duurt dan iets langer dus heel effectief zijn ze ook nog niet eens.

Geplaatst: 25.11.2006 - 19:12
door Ramon&Ramon
Moment sleutel?
Luchtsleutel bedoel je denk ik.
Bij welke dealer gebruiken ze een momentsleutel om de wielen vast te zetten. :)

Geplaatst: 26.11.2006 - 20:48
door The Driver
Een goede dealer heeft luchtsleutels waar je het aanhaalmoment ook nauwkeurig mee kan instellen.
Dat in tegenstelling tot de fast-fitters die geen instelbare luchtsleutels hebben en daarom voor de show nog even een momentsleutel van de gamma gebruiken.
Net zo kwalitatief goed als balanceerapparatuur van de fast-fitters die een 5 grams tolerantie gebruiken, terwijl echt goed balanceren toch op 1 gram nauwkeurig moet.

Geplaatst: 27.11.2006 - 22:31
door Max
Vandaag zijn de banden losgemaakt en de wintersloffen erop gezet.
Ondanks dat het allemaal mijn eigen banden waren kostte het niks: "Service van de zaak".
Dat mag ik graag horen.

Geplaatst: 28.11.2006 - 20:52
door Oceanracer
"Service van de zaak"
Goede zaak! Ik doe het thuis op de oprit, kost ook niets, zelfs geen tijd om naar de dealer te rijden. Maar wel top dat ie 't niet in rekening bracht!

Geplaatst: 30.11.2006 - 01:07
door Barry (Grillmeister)
Heb ook in het verleden wel eens gehad dat ik fabrieks(dealer) af slotbouten op mijn cinquecento had, lekke band in de winter anwb er bij zaten er 5 pinnetjes de sleutel zeg maar braken er 3 af, met veel pijn en moeite nog de band kunnen vervangen.

Ik naar de dealer dat ik andere slotbouten wilde vonden ze daar niet nodig ik doordrammen, kreeg ik toch mijn zin zijn ze 2 uur bezig geweest met het loshalen van die bouten, de tweede band braken de 2 laatste pennetjes af en toen konden ze de laatste 3 banden mooi de slotbouten (eigenlijk moeren natuurlijk...) met een beitel voorzichtig splijten en dan met die bijtel proberen de moet te draaien..

Probeerden ze nog de kosten op mij te verhalen ook die sukkels, redelijker wijs is die dealer dan ook uiteindelijk failiet gegaan (waren nog wel meer vreemde dingen daar).

Geplaatst: 06.02.2007 - 20:58
door gaitgroot
Net twee banden laten vervangen. De bandenboer moest de grootst mogelijke moeite doen om de slotbouten los te krijgen. Veel te strak aangedraaid.

Groets,

Gerrit

Geplaatst: 06.02.2007 - 21:37
door kreftie
Een beetje van dit op de draad doet wonderen.

Geplaatst: 06.02.2007 - 23:09
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 07.02.2007 - 00:03
door Barry (Grillmeister)
Klinkt voor mij prima!!!

(@XC70 Ondanks je prachtige Rover wil/kan je ons niet missen he' ;-} )

Grt Barry

Geplaatst: 09.04.2007 - 19:41
door broekie
Heren,

Een heel klein dotje kopervet op de draad (á la kreftie) doet wonderen, gaat het invreten bij te vast aandraaien tegen. Bij lichtmetalen velgen liever speciaal aluminiumvet gebruiken om corrosie bij de boutkop te voorkomen. Wielbouten altijd handvast draaien met een kleine/korte sleutel, kruislings natrekken met een momentsleutel, en na 1000km nog eens op dezelfde waarden. Serviceboekje of Olving nakijken voor juiste aanhaalmomenten.

Banden wisselen is hier in Noorwegen tweemaal jaarlijks een verplichte aangelegenheid, en nu men ook hier pekelen heeft ontdekt (aangezien men spijkerbanden weert), is een goede bescherming tegen invreten en corrosie eens te meer noodzakelijk.

Never no problem gehad met slotbouten, niet na 10jaar met m'n V40 1.9TD.

Kjørevennlige hilsner,
Maarten

Geplaatst: 23.04.2007 - 18:43
door Nordwin
Help!

Het wiel LV is met geen mogelijkheid (plaatselijke volvogarage) los te krijgen.
De slotbout zit muurvast. Waarschijnlijk dus ook te vast gedraaid. Nu de vraag, hoe nu verder? De garagehouder zegt dat ik er rekening mee moet houden dat de hele velg afgesleten moet worden om goed bij de bout te kunnen. Dat wordt een duur geintje. + een andere Thor-velg. Hier baal ik goed van.

Wie heeft hier een oplossing voor?

Geplaatst: 23.04.2007 - 19:01
door Battlecruiser
Zie bij techniek algemeen.

Nu staat je post dubbel.

Geplaatst: 23.04.2007 - 19:05
door BlackSapphire
Kijk, dit maakt mij toch alleen maar verheugder dat ik slotbouten heb.