Nu in mij volvo v40 d2 (2016) een defecte accu zit ben ik toe aan een nieuwe accu. Iedere keer starten met starthulp wordt wat vermoeiend. Nu vroeg ik mij af of een nieuwe accu nog ingeleerd moet worden of dat het gewoon plug en play is.
Groetjess
Accu vervangen
Geplaatst: 29.08.2023 - 23:36
door Willem V40
Dat inleren was bij mij niet nodig (D2 2013) Dus een accu wissel zou geen probleem moeten zijn.
Accu vervangen
Geplaatst: 30.08.2023 - 11:16
door The Mechanic
Zorg wel voor de juiste AGM accu, na het vervangen de stekker van de BMS even loshalen en na een seconde of 30 weer aansluiten. Daarna de auto op slot zetten voor zo'n 6 uur.
Accu vervangen
Geplaatst: 30.08.2023 - 14:01
door flevodirk
Ik heb na het vervangen van de accu ook nog de reset via de mistlampen/knopje alarmlichten gedaan, dat wetkte destijds prima voor rmijn auto.
(omdat je tijdens het vervangen al de BMS los hebt gehad leek me dat weinig toevoegen en dus voor de interieur reset gekozen, maar zoals the Mechanic het beschrijft gaat het wellicht wel werken)
P.S. accu, varta AGM silver dynamic besteld bij de accudienst.nl meen ik, werd vlot geleverd voor een nette prijs.
Accu vervangen
Geplaatst: 01.09.2023 - 23:01
door Longone
Officieel moet je de BMS resetten maar het regelt eigenlijk zichzelf.
Vervangen en weer lekker starten. Start/stop doet het dan waarschijnlijk ook weer
Accu vervangen
Geplaatst: 02.09.2023 - 08:48
door Fredhead
Bij de Focus die de vrouw had moest de BMS juist gereset worden omdat de start/stop het anders niet deed.
Accu vervangen
Geplaatst: 08.09.2023 - 15:16
door Sammmyvannorel
fredhead schreef: ↑02.09.2023 - 08:48
Bij de Focus die de vrouw had moest de BMS juist gereset worden omdat de start/stop het anders niet deed.
binnenkort ga ik ook zelf mijn accu vervangen, ik hoop dat dit ook het geval is bij mijn v60 d3, maar meestal is hoop uitgestelde teleurstelling
Accu vervangen
Geplaatst: 16.09.2023 - 10:02
door flevodirk
Longone schreef: ↑01.09.2023 - 23:01
Officieel moet je de BMS resetten maar het regelt eigenlijk zichzelf.
Vervangen en weer lekker starten. Start/stop doet het dan waarschijnlijk ook weer
De BMS houdt veel bij over de status van de accu, vervang je de accu maar doe je geen reset dan kloppen die waardes niet meer. Daarom heb ik wel de reset gedaan om zo lang mogelijk met de accu te kunnen doen.
(De vorige nog geen 2 jaar)
Functies van een BMS: “optimaliseert het BMS de capaciteit, energie en prestaties, voorkomt het systeem diepontlading, en verlengt zo de levensduur.”
Accu vervangen
Geplaatst: 19.09.2023 - 15:42
door Hans2
Aangezien de start-stop niet meer functioneerde, misschien tgv het altijd meteen na de start uitschakelen, heb ik de BMS reset losgelaten op mijn T3. Ik zag geen batterij lampje knipperen maar de start-stop lijkt weer in orde te zijn. Nu dus weer handmatig uitzetten maar weet ik dat er verder niets aan de hand is.
Accu vervangen
Geplaatst: 21.09.2023 - 21:32
door Hans2
Ik was te optimistisch. Vandaag geen start-stop, dus nu twijfel ik of het iets met de reset actie te maken heeft gehad.
Het kan natuurlijk ook nog met de voorwaarden waaronder de start-stop werkzaam is te maken hebben. Maar de exacte regels die erachter zitten ken ik niet.
Accu vervangen
Geplaatst: 08.10.2023 - 16:51
door sequence
Afgelopen vrijdag ook de accu vervangen (V40 T2 Nordic +). Klacht was dat ik binnen 1 min op contact al een melding kreeg accuspanning laag. Doormeten van de accu gaf al aan dat er spanning hard terugliep op contact en bij starten. Starten ging nog wel vlot overigens maar de stop-start deed het al niet vanaf aanschaf.
Heb deze video als hulpmiddel gebruikt:
En de truc met de mistlampschakelaar nog gebruikt om de bms te resetten. Overigens stond de tijd in de auto gelijk goed en heb ik verder geen foutmeldingen. Vermoedelijk heeft de hulpaccu alles onder spanning gehouden tijdens vervangen van de hoofdact?
Accu vervangen
Geplaatst: 10.10.2023 - 15:00
door Longone
Hans2 schreef: ↑21.09.2023 - 21:32
Ik was te optimistisch. Vandaag geen start-stop, dus nu twijfel ik of het iets met de reset actie te maken heeft gehad.
Het kan natuurlijk ook nog met de voorwaarden waaronder de start-stop werkzaam is te maken hebben. Maar de exacte regels die erachter zitten ken ik niet.
Tja, zodra starten moeilijker wordt en start/stop steeds later tijdens de rit actief wordt, is er maar 1 oplossing: accu vervangen.
Accu vervangen
Geplaatst: 10.10.2023 - 16:12
door flevodirk
Hans2 schreef: ↑21.09.2023 - 21:32
Ik was te optimistisch. Vandaag geen start-stop, dus nu twijfel ik of het iets met de reset actie te maken heeft gehad.
Het kan natuurlijk ook nog met de voorwaarden waaronder de start-stop werkzaam is te maken hebben. Maar de exacte regels die erachter zitten ken ik niet.
tijdje afwezigheid op het forum. maar bij mij is het volledig gelukt. bms werkt ook weer top.
Wel vind ik het een ontzettende grote klus om even een accu te vervangen. Luchtfilter en huis alles moest gedemonteerd worden.
Accu's vervangen ben ik wel gewend. werk als monteur voor landbouw trekkers. Maar ik ben nog nooit een half uur bezig geweest zoals bij deze volvo.
Naja gelukkig gaan de startstop (gel/AGM) accu's wel relatief langer mee.
Accu vervangen
Geplaatst: 12.12.2023 - 19:24
door sequence
Die AGM accu kan daar prima staan maar af fabriek is een EFB accu gemonteerd. Een van de redenen zal zijn dat deze goedkoper is, maar een AGM kan beter niet in de motorruimte omdat deze minder goed tegen hoge temperaturen kan.
Accu vervangen
Geplaatst: 07.01.2024 - 21:40
door Ton_Deere
sequence schreef: ↑12.12.2023 - 19:24
Die AGM accu kan daar prima staan maar af fabriek is een EFB accu gemonteerd. Een van de redenen zal zijn dat deze goedkoper is, maar een AGM kan beter niet in de motorruimte omdat deze minder goed tegen hoge temperaturen kan.
De originele en nu de geplaatste accu hebben een jassie aan. ik neem aan dat dat ook isoleert