Pagina 1 van 2

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 10.09.2023 - 09:35
door Almerev70
Rij nu 1,5 week met de V60 T8 TE, wat een heerlijke auto.
Maar wat valt er veel te ontdekken zeg.

Zo ben ik druk met verschillende rijstanden en versnellingsbak modus standen.
Woon-werk is 27km enkel reis, waarvan normaliter ca.18km snelweg. Nu zegt de navigatie dat ik een paar afslagen eerder eraf moet want rij dan door Diemen en de Bijlmer dus lagere snelheid, dus meer elektrisch bereik, daar luister ik naar. Terug naar huis rij ik wel een andere route, maar rij in deze dagen ca. 75% elektrisch. Super!
Dit ging in de hybride stand en bak in D.
Gisteren mijn dochter naar feestje gebracht en opgehaald, heen in hybride en stand D, terug in hybride en stand B. Verbruik gelijk maar de stroomregenaratie is in D 0,5kwh en in B 0,9kwh. Dat is op een afstand van 14km best een behoorlijk verschil.
En persoonlijk vind ik de B stand wel prettig rijden omdat de auto afremt, in D remt de auto weinig af zoals ik gewend was bij normaal anticiperen in de diesel met handbak.

Van de week een paar keer rijden in Pure in B en D, ontdekken wat het prettigst is.
Ook gereden in power, man man man, niet normaal hoor. Dat is echt wel eens leuk om te doen 😉. Dan zijn de petje-jongens in Golfjes behoorlijk teleurgesteld.

Mijn gemiddeld verbruik volgens BC is nu 3,3/100km, geen idee hoe accuraat dit is, moet nog tanken, heb nu op 1 tank 860km zitten en staat net onder de helft.
Heb wel voor 120kwh geladen. Ben benieuwd na 1 tank verreden te hebben wat de cijfers zijn.

Wat is jullie verbruik ongeveer en welke rijstanden vinden jullie het prettigst?

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 10.09.2023 - 09:51
door Almerev70
Oh, middels google dit topic gevonden, veel interessante meningen en stellingen.
viewtopic.php?t=90590&start=40

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 10.09.2023 - 10:45
door NielsPHEV
Laten uitrollen is altijd meer efficient dat regeneren maar als je moet remmen en dat me regenereren dan is dat uiteraard weer beter dan met de remschijfjes, je kunt in je display zien wanneer je regereerd. Mijn ervaring is dat je met je voet op de rem hetzelfde kan als met de b stand

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 10.09.2023 - 11:56
door Gouwe
Uitrollen of coasten is jezelf gewoon een andere manier van rijden aanleren. Dat moet je wel willen. Ik zelf vind het juist heel prettig dat ik geen remmend effect heb bij gas los.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 13.09.2023 - 19:08
door Almerev70
Nu paar keer in de B stand gereden en dan is het verbruik in kwh hoger dan in D. Dit af te lezen in het logboek in de app. Regeneratie is wel hoger, maar totaal is na 4 ritten de D gunstiger.
Tevens ook in pure gereden en dan slaat juist de motor snel aan, ook rijdt hij dan de accu leeg op de snelweg zodat je in de bebouwde kom op benzine rijdt.
Dit met de navigatie aan.

Natuurlijk is een paar ritjes (steeds woon werk) geen correcte test, maar wel opvallend. Voorlopig nog lekker spelen ermee.

Vraag, als de accu leeg is, hoeveel kwh laden jullie tot vol? Bij mij is dat rond de 11kwh, terwijl de accu nooit leeg gaat, er blijft ca. 3kwh over in de accu ter bescherming. Zou dus max 8-8,5kwh moeten zijn.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 14.09.2023 - 07:52
door Almerev70
De accu laad issue is opgelost. Ik had een klimaat timer ingesteld staan en die vreet dus stroom.
Gisteravond uitgezet, daarna accu's vol gaan laden en verbruik was 8,9kwh.
Vanochtend gecheckt, dat was het dus. Daarna even de parkeerklimaat aangezet en er ging weer 0,8kwh doorheen voor de kachel. Dat is best pittig toch.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 14.09.2023 - 08:35
door Gouwe
Almerev70 schreef: ↑13.09.2023 - 19:08 ....Tevens ook in pure gereden en dan slaat juist de motor snel aan, ook rijdt hij dan de accu leeg op de snelweg zodat je in de bebouwde kom op benzine rijdt.
Dit met de navigatie aan.
Ik weet niet of het energiemanagement gekoppeld is aan de navi bij een 2019 model, bij mijn MY2016 in ieder geval niet.
Ik rijd altijd in Pure i.c.m. de HOLD functie. Om te voorkomen dat in Pure de motor start moet je gewoon meer gevoel krijgen hoeveel gas je kunt geven en als het goed is voel je ook weerstand in het gas t/m het punt dat de benzinemotor aanspringt.
Bij mij slaat de motor in Pure nooit aan, tenzij ik per ongeluk bij het sturen een van de flippers aanraak.
Pure is voor bebouwde kom etc, Hold gebruik ik op de snelweg of als ik accu wil sparen omdat ik anders inderdaad in stadsverkeer op de benzinemotor moet rijden.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 14.09.2023 - 18:43
door Almerev70
Snap er niks van... net stilstaande bij stoplicht in oure gezet en motor springt aan.
Heel vaag.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 14.09.2023 - 20:06
door Gouwe
Accu leeg? Is anders inderdaad wel bijzonder en ik heb er anders geen verklaring voor.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 14.09.2023 - 22:07
door Almerev70
Nee had nog 9km over.
En het eea is gekoppeld aan de navigatie.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 29.09.2023 - 10:56
door Almerev70
Nog even goed ingelezen en Hybride en navigatie werken alleen samen als rijmodus Hybride ingesteld staan, dus in Pure rijd hij gewoon je accu leeg op de snelweg.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 08.10.2023 - 21:52
door Almerev70
Vandaag een zwarte R-design grille geplaatst.
Nieuw in Polen besteld, wel origineel.
Bumper eraf en grille verwisselen.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 09.10.2023 - 04:38
door kawazxr
Mooie update benieuwd naar de foto's.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 09.10.2023 - 08:48
door Almerev70
Dit is hem;

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 09.10.2023 - 09:36
door kawazxr
Kijk dat ziet er TOP uit, goede keuze.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 09.10.2023 - 20:14
door remkot5
Dat ziet er mooi uit. Veel rij en uitzoek plezier. Wij zijn hier met 'n half jaar de T8 nog steeds aan het uitproberen met de verschillende rij modi. Komt ook omdat ik er niet echt aan toe ben gekomen. Beetje druk geweest. Ik rij na 6 md ongeveer 3.9 a 4.0 l/100km dat vind ik erg netjes. Ik laad waar ik kan. Enkele reis w.w. verkeer 57km en dat haal ik dus niet geheel elektrisch. Met pure en hybride start inderdaad soms de motor wanneer de accu nog niet leeg is. Kan
oa te maken hebben met verbruikers, verwarming of zo. AWD gebruik ik ook soms, waarom weet ik niet. Power ook en dat is erg leuk.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 10.10.2023 - 07:32
door Gouwe
Als in Pure de motor start geef je of te veel gas, of de E-motor trekt het niet (bijvoorbeeld bergje op). Afhankelijk van hoe je de verwarming hebt ingesteld zal hij bij een buitentemperatuur onder de 15 graden ook aanslaan om het interieur op te warmen. Heb je de Hold functie al geprobeerd?

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 10.10.2023 - 19:20
door remkot5
Juist, die ervaring heb ik ook. De Hold functie ken ik maar ik gebuik m niet.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 10.10.2023 - 19:32
door Gouwe
remkot5 schreef: ↑10.10.2023 - 19:20 Juist, die ervaring heb ik ook. De Hold functie ken ik maar ik gebuik m niet.
Met die Hold functie kun je de accu sparen om te gebruiken op de momenten dat elektro aandrijving het meest effectief is: in stadsverkeer.

Mijn ervaring met de Twin Engine en wat vraagjes

Geplaatst: 11.10.2023 - 10:49
door remkot5
Juist, dat kan ook vooruitlopend op de toekomst handig zijn wanneer je enkel elektrisch aangedreven bepaalde stadsgebieden binnen mag en je hebt al n afstand gereden dan kun je de accu hiervoor sparen. En voor nu natuurlijk uitstoot vrij in de stad rijden.