OBD - Vdash

Geleverd vanaf 2003
Easterboy
2nd Gear member

Morge,

Vraagje: Is er iemand in de buurt met een fatsoenlijke OBD lezer waar ik gebruik van kan maken? Wij zitten in de regio Steenwijk. Ik heb zelf wel een laptop met Vdash als dat nodig is.

Ik moet de MOST OF instellen via Vdash, maar met mijn eigen lezer (VCX Nano) ziet hij heel veel zaken niet (DDM, PDM, CEML). Bij de dealer gaat het inlezen overigens wel goed, dus aan de hardware in de auto ligt het mijn inziens niet. De dealer (Van der Schaaf Leeuwarden) heeft de auto uitgeplozen, maar heeft helaas geen MOST OF of ITP OF gevonden.
Urbexpeditie
7th Gear member

Voor 3 tientjes heb je een Nexas OBD2. Die kan je op de poort in de auto laten zitten en altijd uitlezen wanneer gewenst.
Vandaag besteld is morgen in huis...
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
Easterboy
2nd Gear member

Maar pikt die ook Vdash? Die is volgens mij wel redelijk pietje precies met compatibiliteit.
Urbexpeditie
7th Gear member

Geen idee. Dat was mij niet geheel duidelijk.
Maar mogelijk staat deze informatie op hun website 👇🏻

http://www.nexastech.com/index.php?s=/S ... id/17.html

Fredhead
Geartronic member

Volgens mij gaat dat niet werken.
Die Nexas werkt via Bluetooth met de algemene apps (of hun eigen) maar ik denk niet dat VDash dit pikt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member

Ik heb mijn laptop gekoppeld aan Nexas via Bluetooth. Bluetooth is slechts een methode om de verbinding tot stand te brengen in plaats van een kabeltje.
Via mijn laptop werkt het progje ook gewoon.
Of Vdash de koppeling kan maken weet ik niet.
Je zou eventueel de ontwikkelaar een mail kunnen sturen. Heb ik een paar maanden geleden ook gedaan ivm een vraag. Ik kreeg binnen twee dagen antwoordt.

Fredhead
Geartronic member

Van de verbinding ben ik het met je eens, alleen lees ik vooralsnog dat Vdash alleen de eigen dongle slikt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
V40-T3

De VCX Nano die je gebruikt werkt die wel op basis van J2534 chipset.
Mijn ervaring met de VCX Nano is dat het wel werkt maar niet snel is, een plus punt is ze brengen wel updates uit.
Heb nu een Volvo dice en dat werkt super.
Op de Vdash site verkopen ze nu een Super J2534 lijkt mij niet verkeerd omdat zij deze ook ondersteunen
Urbexpeditie
7th Gear member

Is dit iets voor je?

viewtopic.php?t=93124

Easterboy
2nd Gear member

Dat lijkt zeker wel wat. Ik wil alleen met een andere lezer (die Vdash adviseert) testen of die wel alle onderdelen kan vinden. Ik heb geen zin om 75 euro of meer uit te geven aan een lezer die exact dezelfde resultaten geeft als de huidige lezer.
Vandaar dat de oorspronkelijke vraag is of er iemand in de buurt een lezer heeft.

Om de vraag wat duidelijker te stellen: Is er iemand in de buurt die een lezer heeft die goed werkt met Vdash en waar ik gebruik van zou mogen maken om e.e.a. te testen. :D
The Mechanic
5th Gear member

Easterboy schreef: 12.09.2023 - 09:01 De dealer (Van der Schaaf Leeuwarden) heeft de auto uitgeplozen, maar heeft helaas geen MOST OF of ITP OF gevonden.
Moeten ze beter zoeken, het is de 30667249 en dit software pakketje kost iets van 19 cent.
Cavanta
2nd Gear member

Ik zit wat ver weg voor je, in de buurt van Uden. Ik geloof trouwens dat Vdash hier ook geld voor vraagt, als de dealer het heel goedkoop kan zoals The Mechanic zegt beter daar laten doen.

Ik meen dat bij Vdash de pincode bekend moet zijn in hun systeem, als die er nog niet instaat ben je ook zo weer 100 verder.

Uit interesse, waarvoor wil je het uitschakelen, ga je audio inbouwen?
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Easterboy
2nd Gear member

Ik kan nogmaals de dealer proberen met het onderdeelnummer, al begrijp ik dat er meerdere nummers zijn voor MOST OFF afhankelijk van het type/bouwjaar.
Dat Vdash meer geld vraagt dan de 19 cent vind ik overigens wel begrijpelijk. Zolang alles binnen proportie blijft, wil ik er ook heus wel meer voor betalen.
Maar als er, hypothetisch, 100 euro voor de CEM pin en daarna nog eens 100 euro voor MOST OFF betaald moet worden, dan wordt het wel een bedenkelijk verhaal voor het uiteindelijke doel.

Ik wil het inderdaad uitschakelen voor het vervangen van de versterker. We hebben de zwaardere variant aangesloten, maar die stopte na 5 seconden. Beveiligd dus. :(
Cavanta
2nd Gear member

Ja ik geloof dat je via Vdash de volgende route dan moet nemen:
- Pin decode zodat Vdash de instellingen van de CEM kan/mag wijzigen: 75 ex btw
- CEM wijziging zelf, de instelling om MOST uit te zetten: 60 ex btw

Dit moest ik pas betalen toen ik de trekhaak heb laten inleren. Maar maar deze wijziging zal je ongeveer hetzelfde moeten doen. Die PIN decode kan je overigens niet altijd zelf, moet soms door een andere partij met een apparaatje gedaan worden. Ik heb het bij Obbetuning laten doen.

Ik meen overigens ook dat je niet alleen maar MOST uit zal moeten zetten. Maar ook de change in de software moet schrijven, Vdash kan dat ook meen ik.

Welke uitvoering heb je nu? Wel al met een versterker in de achterbak? Ik zou zelf graag ook wat upgraden, maar ik heb alleen de ingebouwde versterker in de radio zelf helaas :(.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Easterboy
2nd Gear member

Helder! Dat is nuttige info, bedankt!
Ik begreep inderdaad dat die verandering van audio-type ook doorgevoerd moet worden. Wij hebben nu High Performance (dus hebben al een versterker in de achterbak) en gaan over naar Premium. Voor de luidsprekers maakt het weinig uit (behalve de center speaker), maar die versterker is een heikel punt.
Ik mag nu bij Hunter Parts in Gorredijk hun originele Dice gebruiken, zodat ik kan zien wat er dan gebeurd in Vdash. Super service van die gasten.
Easterboy
2nd Gear member

Kleine update. Bij Hunter de echte Dice aan mijn laptop kunnen hangen. En voilà, zoals ik al verwachtte, was nu wel alles te zien.
Desondanks kon ik alsnog niks met de MOST OF, waarschijnlijk omdat ik geen pin heb van de CEM. Enfin, dat wordt een belletje naar de dealer en/of naar Obbe.
Iedereen bedankt.
Easterboy
2nd Gear member

The Mechanic schreef: 13.09.2023 - 10:03
Easterboy schreef: 12.09.2023 - 09:01 De dealer (Van der Schaaf Leeuwarden) heeft de auto uitgeplozen, maar heeft helaas geen MOST OF of ITP OF gevonden.
Moeten ze beter zoeken, het is de 30667249 en dit software pakketje kost iets van 19 cent.
Hierop terugkomend, de dealer treft geen blaam blijkbaar. Op onze auto lijkt dit simpelweg niet mogelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Obbetuning
2nd Gear member
Contacteer:

Als most off nog niet gelukt is, mag ik je VIN op de whats app ?
Graag wel met je naam natuurlijk, even kijken of deze niet een apart weggestopt most off software nummer heeft.
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Easterboy
2nd Gear member

Reeds geappt. Bedankt voor je hulp.
Easterboy
2nd Gear member

Weldra, even een update. Het even wat voeten in aarde gehad, maar we zijn er.
Vorige week zijn we bij Obbe geweest voor de Most off software en het omzetten van High Performance naar Premium.
Hieruit kan geconcludeerd worden dat de dealer 100% alles heeft gedaan en geprobeerd wat zij kunnen met hun software, dus aan de dealer heeft het niet gelegen.
Obbe heeft in deze net iets meer mogelijkheden dan de dealer.

En leefden we nu dan lang en gelukkig? Neeeeeee, nou ja, niet zomaar.
Helaas is de upgrade van audio niet helemaal goed gegaan. Door mijn fout hebben we niet de premium, maar de Hi End Dynaudio gekozen. Last minute begon ik toch te twijfelen welke we moesten hebben, helaas de verkeerde gekozen.
Na het vervangen van de versterker van High Performance naar Premium hadden we nog steeds geen geluid.
Er waren toen twee opties; terug naar Obbe (dik 3 uren rijden voor een retourtje) of een OBD lezer bestellen en gokken dat het zelf kan. Uiteindelijk hebben we in overleg met Obbe gekozen voor het tweede en de OBD lezer bij Obbe besteld.
Gisteren is hij binnengekomen en zijn we ermee bezig geweest. Na wat gepruts (kreeg hem niet werkend op mijn eigen laptop, dus via een andere laptop) aan de auto gehangen.
Nu was het een fluitje van een cent en is hij succesvol omgezet naar Premium.

Nu klonk de High Performance al niet superslecht, maar nu is hij toch nog wel een stukje gaver.
Even goed instellen (vooral de treble wat naar beneden en de center wat dimmen) en het geheel klinkt nu best aardig. Vandaag nog eens goed luisteren op een rustig moment en indien nodig wat bijstellen, maar ik ben hierover best tevreden!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”