Pagina 1 van 2

euro 95 vs 98

Geplaatst: 25.11.2006 - 19:59
door arjen
Hoi

Wie kan me kort en duidelijk vertellen wat de voordelen zijn van euro 98 tanken ipv euro 95.

Zelf gooi ik 98 in een s60 140 pk.

Gr Arjen.

Re: euro 95 vs 98

Geplaatst: 25.11.2006 - 20:24
door bart simpson
arjen schreef:Wie kan me kort en duidelijk vertellen wat de voordelen zijn van euro 98 tanken ipv euro 95.
Zelf gooi ik 98 in een s60 140 pk.
Dat heeft bij een 140pk geen echt toevoegde waarde, die motor is zo laagbelast dat die het verschil in klopvastheid niet omzet naar betere prestaties.

Geplaatst: 27.11.2006 - 10:20
door martin2
Heel kort en ik hoop duidelijk: je kunt niet praten over voor of nadelen. Uitsluitend van geschiktheid. Het heeft te maken met de compressie verhouding van de motor. Als je een hoge compressie verhouding (ik dacht vanaf 1:9, maar weet niet zeker meer) hebt moet je 98 gebruiken en visa versa. Door hoge druk kan de benzine spontaan en ongecontroleerd ontbranden (pingelen van de motor). Ron 98 heeft hier later (bij een hogere druk) pas last van.
Toch niet zo kort, maar ik hoop wel duidelijk

MvG Martin

Geplaatst: 27.11.2006 - 10:30
door wimwerf
martin2 schreef:Heel kort en ik hoop duidelijk: je kunt niet praten over voor of nadelen. Uitsluitend van geschiktheid. Het heeft te maken met de compressie verhouding van de motor. Als je een hoge compressie verhouding (ik dacht vanaf 1:9, maar weet niet zeker meer) hebt moet je 98 gebruiken en visa versa. Door hoge druk kan de benzine spontaan en ongecontroleerd ontbranden (pingelen van de motor). Ron 98 heeft hier later (bij een hogere druk) pas last van.
Toch niet zo kort, maar ik hoop wel duidelijk

MvG Martin
Niet helemaal waar...want de meeste moderne auto's hebben allemaal meer dan 1:9...en die rijden allemaal op 95...uitzonderingen daargelaten..

voordeel van 98 tov 95 is het klopvastheid...

maar voor een 140pk 2.4 heb je echt geen 98 nodig...

Geplaatst: 27.11.2006 - 10:38
door martin2
Dus niet kort en niet duidelijk. Er staat ook ik DACHT 1:9 maar weet NIET HELEMAAL ZEKER.
Verder is pingelen en kloppen het zelfde dus klopt het als een bus. Nogmaals het is niet een kwestie van voordeel maar welk brandstof is geschikt voor een bepaalde motor)
Mocht je ron 98 in een motor doen die ron 95 vereist is geen probleem. Andersom wel, maar dit terzijde.

Geplaatst: 27.11.2006 - 11:03
door V480-S60
Heel kort, en heel duidelijk!

Het antwoord is al door bart simpson gegeven!

En dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Geen theorieën en technische uiteenzettingen nodig. Die zijn al in een ander topic besproken. Zoek maar eens 8)

Geplaatst: 27.11.2006 - 12:33
door martin2
Er is idd een antwoord gegeven door Bart S maar niet de juiste.

MvG Martin

Geplaatst: 27.11.2006 - 13:19
door bart simpson
martin2 schreef:Er is idd een antwoord gegeven door Bart S maar niet de juiste.

MvG Martin
Je wilt vast wel de moeite te nemen om dat uit te leggen, 98 octaan voegt echt niets toe bij een 140pk, hij loopt niet beter, de prestaties nemen ook niet toe, maar het kost wel meer.

Geplaatst: 27.11.2006 - 13:31
door martin2
Dat heb ik geprobeert (zie hierboven).
Ik ben het met je eens als je zegt dat het geen prestaties verbetert als ron 98 te tanken ipv ron 95 maar ik ben het niet met je eens als je zegt dat het komt omdat een motor zo "laagbelast" is. Belasten doe je met je rechter voet. Het heeft uitsluitend en alleen te maken met de compressie verhouding van een motor.
Misschien dat je met laagbelast bedoelt dat er in verhouding niet veel vermogen uit de motor komt (of hij is niet zo "opgevoerd") dan kan ik gedeeltelijk met je meegaan. Een "opgevoerde" motor of een motor waar bveel vermogen uitgehaald wordt heeft meestal een hoog compressie verhouding. Een auto met turbo niet maar dit moet anders berekent worden aangezien de lucht onder druk in de cilinders wordt geforceert en er dus dan een hogere compressie verhouding is (waar mee gerekend wordt).

MvG Martin

Geplaatst: 27.11.2006 - 13:45
door bart simpson
martin2 schreef:Dan moet je 98 gebruiken
Vind je dan zelf ook niet dat dan een "dwingend" advies vanuit (in dit geval) Volvo om dat te moeten doen minimaal de basis moet zijn voor deze stelling?

Geplaatst: 27.11.2006 - 17:27
door martin2
Motor constructeurs testen motoren en bepalen aan de hand van de resultaten oa welk brandstof gebruikt moet worden. Dat wordt dan ook door de motor fabrikant voorgeschreven. De ervaring heeft geleerd dat de grens tussen ron 95 en 98 licht ongeveer bij een compressie verhouding van 1:9 (nogmaals: dacht ik maar het kan ook 1:11 zijn, dat zou ik even moeten opzoeken).
Dit was ook niet het onderwerp van mijn verhaal, dat is nog altijd dat bepalend is de compressie verhouding. De constructeur geeft aan welk brandstof geschikt is. Een ander brandstof gebruiken voegt niets toe aan prestaties. Mocht je ron 95 gebruiken terwijl ron 98 wordt geadviseert dan kan het zelfs schadelijk zijn voor de motor.

MvG Martin

Geplaatst: 27.11.2006 - 17:33
door bart simpson
Op een 140pk wordt door Volvo 95 Ron geadviseerd, zoals op vrijwel alle Volvomotooren op de R en T4 na

Geplaatst: 27.11.2006 - 17:39
door martin2
Beweer ik van niet dan, of adviseer ik iets anders?????
Wellicht wil je even de tijd en moeite nemen om mij uit te leggen waar je precies niet mee eens bent of wat niet duidelijk is.

MvG Martin

Geplaatst: 27.11.2006 - 17:47
door bart simpson
martin2 schreef:Beweer ik van niet dan, of adviseer ik iets anders?????
Wellicht wil je even de tijd en moeite nemen om mij uit te leggen waar je precies niet mee eens bent of wat niet duidelijk is.
De oorspronkelijke vraag was:
arjen schreef:Wie kan me kort en duidelijk vertellen wat de voordelen zijn van euro 98 tanken ipv euro 95.
Zelf gooi ik 98 in een s60 140 pk.
Daarop meende ik kort te moeten zeggen dat het geen toegevoegde waarde had, jij middels een omweg en een technische verhandeling geloof ik ook.. toch? zo ja, dan zijn we het zelfs roerend eens.

Geplaatst: 27.11.2006 - 17:54
door martin2
Als ik dit lees zijn we het idd roerend eens. Sorry had je verkeerd begrepen!!
MvG Martin

Geplaatst: 27.11.2006 - 21:33
door arjen
Hoi

Deze discussie is ook al eens op het volvo.pagina geweest;

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=785&i=24636&t=24636.

De meningen zijn verdeeld. Al denk ik ook dat 95 voldoende is en 98 geen kwaa kan.

Gr Arjen

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:02
door subvolvo
Mocht je ron 95 gebruiken terwijl ron 98 wordt geadviseert dan kan het zelfs schadelijk zijn voor de motor.

MvG Martin
Dit is niet waar. Tenminste niet volgens mijn handleiding. Zowel voor de 2.5T en de T6 wordt RON 98 geadviseerd als je een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik wilt. Voor 95 geeft de handleiding aan dat dit voor normale rijomstandigheden is. Bij RON 91 staat: "91 kunt u beter alleen in uitzonderings gevallen gebruiken. De motor loopt bij gebruik van deze brandstofkwaliteit echter geen schade op."

De compressieverhouding van mijn motor is 1:9,0. Die van de T6 1:8,5.

Mijn voorlopige conclusie is dat de motor zuiniger is met 98. Maar of de duurdere brandstof opweegt tegen de zuinigere motor.......???

Hans

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:28
door martin2
Als dat in je handleiding staat ben ik abuis wat betreft deze motoren. Het motor management systeem past kennelijk het onstekingstijdstip aan om pingelen tegen te gaan (ontsteking later). Hierdoor heb je minder vermogen en zal het verbruik toenemen.
Verder zal de motor ongetwijfeld een pingel sensor hebben waardoor hij beveiligd is tegen pingelen.
Ik snap nu waar de verwarring vandaan komt.

MvG Martin

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:36
door subvolvo
Hoi Martin,

Ik kan mij ook niet voorstellen dat de moderne modellen GEEN pingelsensor meer hebben.
Alleen moet volgens mij de ontsteking eerder komen i.p.v. later.

Vrgr,

Hans

Geplaatst: 28.11.2006 - 22:40
door martin2
Om pingelen te voorkomen niet. De druk in de cilinders moet lager wordenen dat bereik je door feitelijk te laat te ontsteken waardoor de verbranding tot na het BDP duurt waardoor de ruimte boven de zuiger reeds groter aan het worden is. Hier door dus grotere volume en dus lagere druk.
Denk maar aan oude motoren met verdelers enz. Die gingen ook pingelen als de ontsteking te vroeg stond.

Mvg Martin