Digitaal display toerenteller etc dood na lage batterijspanning

Plaats reactie
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Ha Volvokenners

Ik heb een V70 2016 met sensus en digitaal display en start stop systeem (uit BRD :)). Mijn oudere D5 is weer doorgegeven.

Ik had gisteren een lege batterij (die nog goed is, maar schijnbaar trekt versterker zonder draaiende motor veel stroom), enfin die heb ik weer opgeladen vannacht.
De motor start perfect, maar elektrisch heb ik problemen.

Geen elektrische deurvergrendeling
Geen display van toerenteller en snelheid (anders dan paar rode lampjes)
Geen audio versterker
Geen navigatie

Ik heb geen foutcodes.

ik heb de batterijmonitor sensor gereset en kan zo even geen foute zekeringen vinden.

de tweede batterij voor S/S weet ik niet of dat een probleem kan veroorzaken?

Heeft iemand een paar tips om te bekijken of door te meten?

bvd!

Hans
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Geen idee of het helpt, maar wellicht je accu eens electrisch afkoppelen en na een paar minuten weer aankoppelen?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Ha

nee, dat mocht ook niet baten.

ben net bij Volvo geweest en de lage sneldheid CAN bus (digitale signaal) is ergens onderbroken zeggen ze.

tja waar ga je zoeken.
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

UPDATE:

ik heb er andere speakers ingezet van Hertz. Kan het zijn dat dit eea hebben veroorzaakt?

als ik de oude tweeter er weer inzet (heb de woofer niet meer) dan blijft het probleem.

er zit in de deur ook een deurvergrendelingsmodule. Kan die het probleem veroorzaken?
deuren gaan nl ook niet meer op slot met afstandsbediening.
zijn volgens mij onderdeel van de CAN bus.
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Update:
met dank aan Pascal Achthoven van VolvoService: draden van de CANBUS in scharnieren van de deuren zeer zwak.

open gemaakt en schijnbaar raakt ik de kapotte draad aan: CANBUS kwam weer tot leven.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

pff.. dat was apart, beetje aanraken en alles weer OK?!

Ik heb dezelfde auto en ff stroomloos kan ie wel tegen, ik heb afgelopen winter de 12V accu vervangen en is ie toch ff zonder (voor zover ik weet doet de hulp accu niks zonder een signaal van het BMS, maar ik kan me vergissen).

Nu kan je weet genieten van je kar, lekker. Maar moet je niks doen aan die draden? Iets proactiefs zodat het niet nog een keer gebeurt? Ik vraag het maar gewoon.. :-)

O ja dat van die andere speakers ben ik wel nieuwsgierig naar. Past dat direct?
Van mijn vorige Volvo heb ik alle speakers vervangen met die uit de hogere klasse en dat klonk erg goed. Deze klinkt aardig maar ik heb het idee dat de oude S60 wat beter klonk. Een kofferbak als klankkast scheelt ook vast wat.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

flevodirk schreef: 26.10.2023 - 21:20 Ik heb dezelfde auto en ff stroomloos kan ie wel tegen, ik heb afgelopen winter de 12V accu vervangen en is ie toch ff zonder (voor zover ik weet doet de hulp accu niks zonder een signaal van het BMS, maar ik kan me vergissen).
Lees dat je de accu vervangen hebt, gewoon losgemaakt en nieuwe geplaatst? Ik heb gehoord dat je problemen kunt krijgen als je dit zomaar zou doen?
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

HansEindhovenV70 schreef: 27.10.2023 - 15:31
flevodirk schreef: 26.10.2023 - 21:20 Ik heb dezelfde auto en ff stroomloos kan ie wel tegen, ik heb afgelopen winter de 12V accu vervangen en is ie toch ff zonder (voor zover ik weet doet de hulp accu niks zonder een signaal van het BMS, maar ik kan me vergissen).
Lees dat je de accu vervangen hebt, gewoon losgemaakt en nieuwe geplaatst? Ik heb gehoord dat je problemen kunt krijgen als je dit zomaar zou doen?
Nee hoor Hans, ging prima goed. Gewoon de oude eruit, ff schoonmaken e.d. en dan pas de nieuwe erin. Op Youtube zijn meerdere filmpjes te vinden van de wissel en ook van de nodige Reset. Ondanks een gelukte reset deden paar zaken lichtelijk vreemd de eerste 3 dagen; ik merkte: de ramen. De ramen gingen niet helemaal omhoog/omlaag met de schakelaar, wel centraal.. eerst 3 toen 2, en na paar dagen was alles primagoed. (BMS inleer periode oid?) Van overige zaken heb ik niks gemerkt.

De officiële dealer het nota bene een verkeerde accu erin gedaan (onder garantie na aankoop vd auto) daar kwam ik na 1 jaar achter, toen de auto te snel in "standby" ging in Oncall/Volvo cars.
Dus heb ik via Accudienst een juiste Varta gekocht die nu nog prima zijn ding doet, de auto gaat nu pas na 5-6 dagen in standby ipv 1-2 dagen.
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... e800f7b632

Als je meer links e.d. nodig hebt, laat maar weten, dan ga ik ff zoeken.
Wel zijn een paar extra handen fijn (ik had ze niet) als je auto ook S/S heeft, dan zijn alle kabels dubbel uitgevoerd -naar die hulp accu- en zou het fijn zijn als iemand die even opzij kan houden tijdens het plaatsten. :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”