Op zoek naar XC70 3.2 / T6 vanaf 2007/2008

Plaats reactie
Beurstel
2nd Gear member

Goedenavond,

Na jarenlang XC90 2.5T (en daarvoor jarenlang S60) en een tijdje Volvoloos kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan en willen we weer een Volvo als youngtimer. Toch weer richting de XC90 was de gedachte. Een XC90 youngtimer in de uitvoering die wij interessant vinden is echter belachelijk duur of heeft belachelijk veel gelopen en de 7-zits is geen must. Daarom nu de pijlen gericht op een XC70 vanaf het nieuwe modeljaar (eind '07 dacht ik is dat begonnen), bij voorkeur benzine (3.2 maar nog liever T6).

Nu las ik hier op het forum al dat die 3.2 dorstig is en vooral niet echt vinnig, meer beetje loom / USA-karakter. Maar over de betrouwbaarheid van de 3.2 kan ik weinig vinden en de T6 ook niet echt. Zowel in de XC90 als de S60 hadden we het oerdegelijke 5-pitterblok waarmee je moeiteloos de 4 ton aantikte, maar hoe houdt een 3.2 of een T6 zich? Het meeste aanbod uit die periode heeft namelijk minstens 2 ton gelopen. Zijn er andere in het oog springende tekortkomingen / mankementen? En heb ik het goed dat de AWD/Haldex vanaf die jaren ook een stuk beter was dan daarvóór? Dus niet rond de 2 ton standaard de geest gaf.

Alvast dank.

Lucas
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Hallo Lucas,
Ik rij al 90.000km met een 3.2 AWD, zij het in een S80 maar qua techniek maakt dat niets uit. Staat nu op bijna 180.000 km. Het is geen stoplichtsprinter maar eenmaal rijdend is het echt wel een snelle auto. Zeker als je 'm op koppel door de toeren laat gaat. Bij 180 kmh op de Autobahn draait 'ie 3200 rpm, heerlijke reisauto. Heb geen gekke dingen meegemaakt, zit geen distributieriem in maar wel een multiriem en een soort rubbere overbrenging naar de dynamo die op een onmogelijke plek zit. Moet geloof ik bij 180000km of 10 jaar, is even werk. Zoek even het blog op van Arie die 100.000 km per jaar reed met zijn XC90 3.2 op LPG, dan krijg je een indruk of ze degelijk zijn.

Succes met de zoektocht. Diesel was destijds goedkoper in aanschaf wat voor een hele maffe omslagberekening zorgde.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
V480-S60
Geartronic member

Succes met de zoektocht. De door jou gewenste motoriseringen zijn gewoon degelijke motoren en de T6 is uit ervaring een heerlijk blok. Het heeft de afgelopen 5 jaar en 53.000 km geen slag verkeerd gedaan.

Bedenk wel dat deze motoren in Nederland zeer spaarzaam in de XC70 zijn verkocht en dat ze behoorlijk aan de prijs zijn als ze aangeboden worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Walter
Geartronic member
Contacteer:

in mijn blog vind je ook nog het eea over onderhoud van mijn 3.2
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Martijn144
1st Gear member

Ik zit nu net over de 300.000km met mijn 3.2 XC70 Summum uit 2008 (ex Zwitser) . De 6 cilinder is vreselijk comfortabel en heeft totaal geen olieverbruik. Mijn gemiddelde verbruik stad en incidenteel snelweg 1:10.

De auto nodigt niet uit om sportief te rijden, ook mede door de automaat die wat gezapig reageert, maar bij het stoplicht is hij best wel snel van zijn plek als dat moet.... zelfs met volle bepakking. De 3.2 is eenvoudiger dan de T6 en ik verwacht er nog vele probleemloze km's mee te maken omdat de motor zicht niet echt druk hoeft te maken om vermogen te leveren dit itt die opgefokte 1.0, 1.2 en 1.6 met turbo.

De rubbers en vering worden wat slapjes dus volgend jaar met mooi weer maar weer aan de bak. Verder hoop ik dat de uitlaat en de twee katalysatoren nog lang meegaan want dat zijn denk ik enorme uitgaven.

Dit type auto's heeft wel wat puntjes waar je op moet letten om niet voor onverwachte financiële verassingen te staan die ook de relatie met vrouw op scherp zetten nadat de koop is gesloten. Daarover is op dit forum voldoende te vinden. Zelf sleutelen, geduld en goede voorbereiding en een laptop met vice/vida helpen enorm. Succes.
Gr,
Martijn
Beurstel
2nd Gear member

Thnx allemaal, dat geeft vertrouwen. Met de vorige Volvo's ook prettige ervaringen gehad, de S60 hebben we 140.000 km in bezit gehad en de XC90 80.000. Beide rond de 3 ton verkocht. Is er ergens een topic met aandachtspunten voor de XC70, anders dan algemeen? Kon het niet vinden. Is de AWD van deze auto's wel degelijk of verdient dat ook aandacht bij aanschaf?

Duidelijke onderhoudshistorie en niet te veel wisselingen van eigenaar (meestal houdt dat wel verband met elkaar) laat ik altijd zwaar wegen. We zijn na onder meer een avontuur met een Cayenne Turbo wel toe aan een youngtimer die weer wat meer rust en degelijkheid brengt. Garanties zijn natuurlijk nooit te geven.
V480-S60 schreef: 01.11.2023 - 13:21 Succes met de zoektocht. De door jou gewenste motoriseringen zijn gewoon degelijke motoren en de T6 is uit ervaring een heerlijk blok. Het heeft de afgelopen 5 jaar en 53.000 km geen slag verkeerd gedaan.

Bedenk wel dat deze motoren in Nederland zeer spaarzaam in de XC70 zijn verkocht en dat ze behoorlijk aan de prijs zijn als ze aangeboden worden.
Ik denk dat de T6 hem niet gaat worden. Ik zie nu één te koop met 258K op de klok, waarvoor bijna 20K wordt gevraagd. In Duitsland (althans binnen redelijke afstand) staat géén T6 te koop. Überhaupt nauwelijks XC70's te koop daar kennelijk. Het aanbod 3.2's in Nederland is veel groter. Een enkeling heeft een lage kmstand (<70K) maar kost dan ook gelijk 30K. Dat is me wat veel van het goede. We mikken nu op een knappe 3.2 met een maximale kmstand tussen de 2 en de 2,5 ton. Bij Van Basten in Oss staat wel iets wat daar onder valt.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

geduld en wachten tot er iets voorbij komt.

@Martijn144 ik heb afgelopen jaren ook dempers en veren achter vervangen, hele goede investering geweest
Afbeelding
Mijn blog

Martijn144
1st Gear member

Mijn aandachtspunten zijn geweest: nov 2019 tot nu:
- linkerachterportier funktioneert niet goed (oplossing ligt bij losse draad vh voorportier)
- diverse motor ophangrubbers vervangen door OEM rubbers.
- verstopte open dak drainage (lekkage in interieur leidde tot defecte motor vh open dak tot gevolg en vd sloop gehaald)
- rubbers achterwielophanging (die twee grote) zijn vervangen merkbaar aan gepiep over kinderkopjes (niet zelf gedaan)
- nivomats vv door veren en schokbrekers (niet zelf gedaan) Ik heb nog een goede nivomat liggen + de veren (je weet nooit)
- nieuwe accu
- veel olie lekkage vacuümpomp (rubbertjes vervangen + klep en klaar)
- AWD werkte niet, computer defect, laten herstellen + haldex motor + haldex olie ververst (niet zelf gedaan)
- automaat olie vervangen (niet zelf gedaan) geen flush
- raamrubbers gereinigd onder de lip zodat je ramen weer normaal open en dicht gaan
- elektrische achterklep afgesteld en slot hersteld
- benzinedruksensor vervangen (ik had last van een random toerentaldrop rond de 1500rpm)
- stuurbekrachtigingspotje (zit filter in waar je niet bijkomt) en olie vervangen , was bruin
- aircopomp vervangen (niet zelf gedaan). Frictie was los.
Verder niets.

Heb wel atlijd een reserve bobine bij me en wat gereedschap, je weet maar nooit....

Naast de rechter spoeier van de xenon wis/was geeft Vida verder geen foutmeldingen meer ;-)
Gr,
Martijn
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Nieuwe accu heb ik ook gehad, oude bleek nog af fabriek te zijn... Mijn stuurhuis en -pomp heb ik ook vervangen, maar dat wist ik bij aanschaf.
Afbeelding
Mijn blog

Hans Eilander
7th Gear member

Respect voor Martijn, als je met zoveel "aandachtspunten" perse een XC70 wil rijden. Bij 3 van zulke manco,s uit die lijst, liet ik hem al staan. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Beurstel
2nd Gear member

Hans Eilander schreef: 03.11.2023 - 09:41 Respect voor Martijn, als je met zoveel "aandachtspunten" perse een XC70 wil rijden. Bij 3 van zulke manco,s uit die lijst, liet ik hem al staan. ;)
Nou, beetje nuanceren: het is een lijstje vanaf 2019 tot nu. Ik had een vergelijkbaar (en duurder) lijstje voor onze Cayenne Turbo, maar dan binnen een jaar :-) Het zijn ook allemaal geen manco's die je naast de weg laten staan, maar met een beetje geluk bij reguliere onderhoudsbeurt aan het licht komen (of ergens daartussen beginnen op te spelen). Dat is de prijs voor het rijden van een (bijna) youngtimer. Thnks Martijn.

Ik zal de elektronische werking van alles wat erop en aan zit checken. Met lekkende drainage van dakraam al veel ervaring met onze Jeeps, zal het in een voorkomend geval zeker nagaan of preventief (laten) reinigen. En die AWD checken...niet altijd makkelijk tijdens een proefrit. Tips daarvoor?
Martijn144
1st Gear member

Maak een proefrit en lees dan de auto uit met Vida ;-) Je weet dan alle elektrische storingen in het netwerk.

De andere, niet CAN gestuurde, mechanische storingen zal je uit ervaring moeten toetsen.

Wat ik altijd doe is aan de onderkant van de markt een auto kopen met de opties die ik erop wil hebben en ook met redelijk wat KM ervaring maar wel in optisch goede conditie. De prijs is dan vaak best wel laag en heb je nog wat "reserve" om na aankoop alles te (laten) repareren. je weet dan zeker dat alles OK is. Heeft altijd prima gewerkt bij mij.
Gr,
Martijn
Beurstel
2nd Gear member

Thnx.

Vida niet ter beschikking, wel een "gewone" OBD2-scanner. Neem aan ook gewoon bruikbaar maar geeft vast veel minder info dan Vida? Gebruik die alleen om actieve storingen uit te lezen en eventueel te wissen. Volgens mij dringt dat niet dieper door in de storingsgeschiedenis e.d.

Ik snap de gedachte van de onderkant van de markt. Ook wel eens een dergelijke auto gekocht, vanuit youngtimerregeling ook veel aantrekkelijker (lagere dagwaarde en alle (achterstallig) onderhoud is bedrijfskosten). Maar mijn ervaring is dan dat je ze toch vaker dan leuk is kwijt bent om al die dingen te laten repareren. Of je bent er onnoemelijk veel tijd mee kwijt om het zelf te doen, indien mogelijk. Als ondernemer waarvoor de auto dagelijks nodig is, is dat niet iets wat je wil. Dus het mag wel iets meer kosten in ruil voor hopelijk rijden "van beurt naar beurt". Maar dan is het zaak te voorkomen dat je denkt een knappe XC70 te kopen waar juist de vorige eigenaar net iets te graag afstand van heeft gedaan (en je dus toch weer veel te vaak in die autogarage staat).

Overigens vreemd genoeg vrijwel geen enkele XC70 in de particuliere verkoop. Tot mijn spijt, want dat heeft wel mijn voorkeur.
Tjenare!
2nd Gear member

De T6 is zelden in de XC70 verkocht. Ik wilde per sé zo'n combinatie en ben in 2020 in Spanje beland. Heerlijke motor die niet uitnodigt tot stoplichtsprints maar er altijd is als je hem nodig hebt (bijv. inhalen). Bij rustig en vooruitkijkend rijden red ik de reis van München naar midden-NL op 1 tank. Stadsverkeer is natuurlijk een ander verhaal, maar ook daar niet schrikbarend voor een grote 6-cilinder.

In Bad Bentheim (net over de grens) staat een leuk exemplaar in fraaie, exklusieve kleurstelling, veel extra's met ervaring voor net onder de €10.000, helaas wel met hagelschade. Wat dat kost om te herstellen weet ik niet maar een goede reden de prijs te drukken:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 539&vc=Car

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
XC70 T6 Summum MJ2012 Flamenco Rojo
Beurstel
2nd Gear member

Thnx, mooi ding. Ben wel wat huiverig met Duitse import, vooral vanwege kilometragegesjoemel. Maar inmiddels is het dubbeltje toch anders gaan rollen, we besloten toch na er een paar te hebben gezien dat de XC70 niet "onze" auto is. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zo zijn we toch (weer) bij een XC90 uitgekomen, wel een V8 deze keer. We zitten er al een aantal weken op te wachten, de lijst met "te herstellen punten" houdt de verkoper al even bezig.

Overigens kwam recent wel deze T6 te koop en die heeft het wel hoor: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 45826d5acd
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”