Ik dacht post nog even de resultaten nadat ik de achterkant ook nog heb aangepakt, waarbij ik moet zeggen dat die nog wel wat weerstand had geboden omdat de onderste fuseebout was vastgerot aan de draagarmbus.
Ik had van een collega de "zelfmoordverenspanners" geleend en thuis de voorpoten opgebouwd. Op de foto's kun je goed zien hoe goed de extern gekochte hoezen pasten.
IMG_20231117_212155 (resized).jpg
Van het monteren van de complete poten heb ik weinig foto's gemaakt, al met al was het allemaal niet zo heel spannend. Klauwen los / aan de kant, onderste fuseekogel los / eruit, homokineet los / eruit, fuseebout los / eruit. Daarna een kleine beitel tussen de fusee getikt en de fusee van de oude veerpoot afgetikt. Dat ging allemaal vrij soepeltjes en viel me niks tegen voor een auto met 278dkm op de klok.
IMG_20231118_134531 (resized).jpg
De fusee weer opschuiven was wel wat meer gepruts, achteraf gezien had ik beter een wig kunnen maken van een oude bout om de fusee een beetje te spreiden want met een beitel was het niet helemaal ideaal.
Twee weken later de achterkant aangepakt nadat ik eerst mijn daily had gerepareerd. Nou, dat was toch wel even een ander verhaal. Alle bouten zaten echt ontiegelijk vast gerot en dat was nog een hele bevalling die allemaal op een fatsoenlijke manier los te krijgen. Allereerst oude schokdemper en antirollbar losgehaald aan de koets zodat de auto compleet kon uitveren op de brug. Daarna een bok onder de draagarm gezet en de onderste draagarmbout verwijderd, daarmee kon ik de hefbrug als veer(ont)spanner gebruiken

.
Zo gezegd zo gedaan totdat ik aan de rechtkant aan was gekomen, "die" laatste bout, de onderste draagarmbout had besloten 1 te worden met de stalen binnenbus van de draagarmbus. Uiteindelijk die hele zooi eraf / door kunnen slijpen want ik had de hele bus toch al naar de kl*ten getrokken met een wringijzer. Gelukkig nog een draagarm kunnen bestellen bij de lokale automaterialenzaak en die maar vervangen met een nieuwe.
IMG_20231209_115236 (resized).jpg
IMG_20231208_192332 (resized).jpg
En hieronder staat ie weer netjes op zijn pootjes, meteen ook even de verlichting opnieuw afgesteld omdat de auto nu weer netjes recht op zijn pootjes staat. Uiteraard is na dit alles de auto opnieuw uitgelijnd.
IMG_20231209_152347 (resized).jpg
De auto stuurt heerlijk strak nu, de demping is erg goed en nu ie weer wat hoger op de pootjes staat hoeven we niet meer zo veel te remmen voor de drempels overal

. De korte stootjes vanuit het wegdek komen nu wel ietjes harder binnen maar dat lag wel in de lijn der verwachting met een setje B6 dempers. Al met al heel erg tevreden met het resultaat.
gr. Thijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.