Bluekens in de krant

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Ben
Executive Member
Contacteer:

Een Volvo voor de dokter en notaris
Door Willem Reijn

Woensdag 29 november 2006 - BREDA – Het was een toevallige passant in Chaam die in 1955 de toekomst bepaalde. Zijn Kattenrug, de Volvo PV444, had schade en of dorpsgaragist Bernard Bluekens daar even naar wilde kijken.

Afbeelding

Ton (l) en Ben Bluekens bij een oud topmodel, de Volvo PV444.FOTO JOHAN VAN GURP
Bluekens was meteen verkocht door de eigenzinnige Zweedse auto. Hij kocht er zelf een en was een jaar later dealer van het toen nog tamelijk onbekende merk.

Bluekens is nu een halve eeuw Volvo-dealer met inmiddels vijf vestigingen, in Breda, Oosterhout, Roosendaal, Bergen op Zoom en Chaam. In 1957 ging Bernard Bluekens ook Volvo-trucks verkopen, zodat het bedrijf met eveneens vijf vestigingen (Breda, Roosendaal, Oosterhout, Middelharnis en Goes) een grote vrachtwagendealer is geworden.

De Chaamse roots is Bluekens trouw gebleven, zeggen de broers Ton (55) en Ben (51) Bluekens. „Wij willen in de garage de dorpse sfeer vasthouden“, zegt Ton Bluekens, algemeen directeur. „We hebben ook de goede schaalgrootte zo, want we willen een familiebedrijf blijven, we willen zelf op de werkvloer zijn.“ ‘Wij’, dat zijn behalve Ton en Ben ook hun broers Ad (54), de financiële man van het bedrijf, en Jan (50), die monteur is.

Bluekens is in 1956 al een oud bedrijf, vanaf 1816 in de bouw, later koperslager en in 1900 als fiets- en motorenzaak. In 1928 wordt het bedrijf ook dorpsgarage aan de doorgaande weg in Chaam.

Met de gestrande Volvo-rijder krijgt het bedrijf een nieuwe richting. De autowereld in Chaam is in de jaren vijftig overzichtelijk. „Je verkocht geen Volvo aan een boer. Het was toen een echte elite-auto, voor de dokter, de veearts en de notaris.“

Het Chaamse bedrijf zet in 1969 voet op Bredase bodem. „Een hele stap, van het dorp naar de stad“, zegt Ben Bluekens. „In 1963 kon vader ook naar Breda gaan, maar toen durfde hij de sprong nog niet aan.“

In die tijd krijgt Volvo ook zijn hoekige uitstraling, als de 140 op de markt komt. Degelijkheid en veiligheid zijn de sleutelwoorden.

Als Volvo DAF overneemt, en Bluekens DAF-dealer Zarychta opkoopt, komt er een heel nieuw publiek de garage in. De DAF 33 is buitengewoon populair bij nonnen, bisschop Ernst rijdt de Volvo 340. De nieuwe klant kijkt meer op de centen, wat even wennen is voor de garage. Die kent vooral klanten die alles goed vinden in de werkplaats, inclusief de rekening.

De kleinere modellen zijn inmiddels verdwenen en Volvo is weer een merk dat alleen hoger in de markt actief is. Het publiek bestaat nu weer uit accountants, advocaten en andere vrije beroepen. „Ga kijken op de parkeerplaats bij de hockeyclub en je ziet veel Volvo’s. En bij golf of tennis“, zegt Ben Bluekens.

Wel heeft Volvo het hoekige karakter gelukkig van zich afgeworpen, zegt Ben Bluekens. „Want begin jaren negentig dreigde het een oubollig merk te worden, dat geen nieuwe klanten wist te trekken. De introductie van de 850 is cruciaal geweest voor het voortbestaan.“

Anders had Bluekens er een tweede merk bij moeten nemen, een ontwikkeling die bij veel autobedrijven gaande is. „Wij hebben nu een mooie schaalgrootte“, zegt Ton Bluekens. „Trouwens, veel ruimte om verder uit te breiden is er niet, want we worden omgeven door sterke dealers. En Zeeland is een te moeilijke markt om alleen met Volvo aanwezig te zijn.“

Het bedrijf is jaarlijks goed voor de verkoop van 900 nieuwe en 600 gebruikte auto’s. Met de introductie van twee nieuwe modellen (C30, V70) zien Ben en Ton Bluekens volgend jaar met vertrouwen en dik tien procent groei tegemoet.

Voor de trucks aast het bedrijf wel op verdere uitbreiding. In Roosendaal is net fors geïnvesteerd in de vestiging aan de Vlierwerf, die de vruchten moet plukken van de zichtlocatie aan de A17.

Zijn de gebroeders nu eigenlijk alleen ondernemers of autofanaten? „Nou, Volvo-fanaten“, zegt Ben Bluekens. Voor in de showroom staat een Kattenrug van 1955. „Drie jaar aan gerestaureerd, voor een flink deel zelf“, zegt Ton Bluekens. „Daar ga ik in het voorjaar echt mee rijden, heerlijk zo’n klassieke auto.“

bron: BN de Stem
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Battlecruiser
8th Gear member

Toen Bluekens (wij noemden hem d'n ouwe Bluekens) in 1969 naar Breda kwam was dat vlak achter het huis waar ik toen woonde.

Het bedrijf kwam op de plaats van een oude boerderij die afgebroken werd. Dat was aan de Poolseweg.
Vanuit mijn slaapkamer bekeek ik een paar jaar lang de Amazons, Katteruggen en 140's die daar rondstoven. Onbewust is toen misschien wel een vonk overgesprongen.

Op school was ik klasgenoot van Ben Bluekens.

Na een paar jaar verhuisde ik naar een dorp en Bluekens naar de Ettensebaan in Breda, waar ze een veel groter bedrijf bouwden.
In 1977 kreeg ik mijn vader zo gek om een splinternieuwe Volvo 244DL te kopen. De verkoper was toen trouwens nog: Ben Bluekens (d'n ouwe) senior, die nog elke dag zijn groeiende imperium controleerde.
Die Volvo van mijn vader is trouwens nog mijn trouwauto geweest...

Nadat ik zelf ook een Volvo kocht, was ik een paar jaar klant bij Bluekens...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Zaterdag 2 december 2006 -
De naam Bluekens levert de gemiddelde Bredanaar nogal eens tongbrekens op. Dat zegt tenminste Ton Bluekens en de directeur van de gelijknamige Volvo-garage kan het weten.

Neen, het is dus geen Bleukens, zoals hij vaak hoort. Het is ook geen Engels klinkend Bloekens. Neen, zegt de naamdrager, het is gewoon Bluukens. „In oud-Nederlands betekende een ‘e’ achter een klinker een verlenging van die klinker. Net als in Nuenen. In de Noorderkempen, waar onze familie oorspronkelijk vandaag komt, heb je ook veel families die Verschueren heten.“
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
DutchArt
Starter

Begin jaren '70 zat ik in de "entourage" van de rallysport en daardoor kwam ik ook aan de Poolseweg en in Chaam. Tijdens de Tulpenrally van 1974 kwamen we met problemen die door Ton Bluekens "simpel" opgelost werden. Hij kwam met zijn wagen naar het verzamelpunt in Hilvarenbeek waar hij het betreffende onderdeel van zijn wagen af haalde en in de rallywagen monteerde. "Those were the days". De laatste keer dat ik BB zag was aan de Ettensebaan toen ik voor onderdelen van m'n hobby-daf ging. Even die sfeer van toen terug. Leuk. Overigens waren de Bluekens-boys wat lacherig over de toevoeging van Daf. Moeder Bluekens had zo'n "Pedaalemmer" en eigenlijk vonden ze het maar niks. Ton heb ik nog wel eens gezien in de verte bij de truck afdeling in mijn tijd bij Heijboer. Niet gesproken overigens. Uit die vroege jaren '70 nog wel bekenden over gehouden, o.a. Japie Bergmans waarmee ik samen in de servicewagen service heb gedaan in Ieper. Groeten, Cor van der Meijde.
Willy.VdW
4th Gear member

Onlangs heb ik enkele emails uitgewisseld met Jos Bluekens.
Wellicht de volgende generatie?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”