Door Willem Reijn
Woensdag 29 november 2006 - BREDA – Het was een toevallige passant in Chaam die in 1955 de toekomst bepaalde. Zijn Kattenrug, de Volvo PV444, had schade en of dorpsgaragist Bernard Bluekens daar even naar wilde kijken.

Ton (l) en Ben Bluekens bij een oud topmodel, de Volvo PV444.FOTO JOHAN VAN GURP
Bluekens was meteen verkocht door de eigenzinnige Zweedse auto. Hij kocht er zelf een en was een jaar later dealer van het toen nog tamelijk onbekende merk.
Bluekens is nu een halve eeuw Volvo-dealer met inmiddels vijf vestigingen, in Breda, Oosterhout, Roosendaal, Bergen op Zoom en Chaam. In 1957 ging Bernard Bluekens ook Volvo-trucks verkopen, zodat het bedrijf met eveneens vijf vestigingen (Breda, Roosendaal, Oosterhout, Middelharnis en Goes) een grote vrachtwagendealer is geworden.
De Chaamse roots is Bluekens trouw gebleven, zeggen de broers Ton (55) en Ben (51) Bluekens. „Wij willen in de garage de dorpse sfeer vasthouden“, zegt Ton Bluekens, algemeen directeur. „We hebben ook de goede schaalgrootte zo, want we willen een familiebedrijf blijven, we willen zelf op de werkvloer zijn.“ ‘Wij’, dat zijn behalve Ton en Ben ook hun broers Ad (54), de financiële man van het bedrijf, en Jan (50), die monteur is.
Bluekens is in 1956 al een oud bedrijf, vanaf 1816 in de bouw, later koperslager en in 1900 als fiets- en motorenzaak. In 1928 wordt het bedrijf ook dorpsgarage aan de doorgaande weg in Chaam.
Met de gestrande Volvo-rijder krijgt het bedrijf een nieuwe richting. De autowereld in Chaam is in de jaren vijftig overzichtelijk. „Je verkocht geen Volvo aan een boer. Het was toen een echte elite-auto, voor de dokter, de veearts en de notaris.“
Het Chaamse bedrijf zet in 1969 voet op Bredase bodem. „Een hele stap, van het dorp naar de stad“, zegt Ben Bluekens. „In 1963 kon vader ook naar Breda gaan, maar toen durfde hij de sprong nog niet aan.“
In die tijd krijgt Volvo ook zijn hoekige uitstraling, als de 140 op de markt komt. Degelijkheid en veiligheid zijn de sleutelwoorden.
Als Volvo DAF overneemt, en Bluekens DAF-dealer Zarychta opkoopt, komt er een heel nieuw publiek de garage in. De DAF 33 is buitengewoon populair bij nonnen, bisschop Ernst rijdt de Volvo 340. De nieuwe klant kijkt meer op de centen, wat even wennen is voor de garage. Die kent vooral klanten die alles goed vinden in de werkplaats, inclusief de rekening.
De kleinere modellen zijn inmiddels verdwenen en Volvo is weer een merk dat alleen hoger in de markt actief is. Het publiek bestaat nu weer uit accountants, advocaten en andere vrije beroepen. „Ga kijken op de parkeerplaats bij de hockeyclub en je ziet veel Volvo’s. En bij golf of tennis“, zegt Ben Bluekens.
Wel heeft Volvo het hoekige karakter gelukkig van zich afgeworpen, zegt Ben Bluekens. „Want begin jaren negentig dreigde het een oubollig merk te worden, dat geen nieuwe klanten wist te trekken. De introductie van de 850 is cruciaal geweest voor het voortbestaan.“
Anders had Bluekens er een tweede merk bij moeten nemen, een ontwikkeling die bij veel autobedrijven gaande is. „Wij hebben nu een mooie schaalgrootte“, zegt Ton Bluekens. „Trouwens, veel ruimte om verder uit te breiden is er niet, want we worden omgeven door sterke dealers. En Zeeland is een te moeilijke markt om alleen met Volvo aanwezig te zijn.“
Het bedrijf is jaarlijks goed voor de verkoop van 900 nieuwe en 600 gebruikte auto’s. Met de introductie van twee nieuwe modellen (C30, V70) zien Ben en Ton Bluekens volgend jaar met vertrouwen en dik tien procent groei tegemoet.
Voor de trucks aast het bedrijf wel op verdere uitbreiding. In Roosendaal is net fors geïnvesteerd in de vestiging aan de Vlierwerf, die de vruchten moet plukken van de zichtlocatie aan de A17.
Zijn de gebroeders nu eigenlijk alleen ondernemers of autofanaten? „Nou, Volvo-fanaten“, zegt Ben Bluekens. Voor in de showroom staat een Kattenrug van 1955. „Drie jaar aan gerestaureerd, voor een flink deel zelf“, zegt Ton Bluekens. „Daar ga ik in het voorjaar echt mee rijden, heerlijk zo’n klassieke auto.“
bron: BN de Stem