Sludge in T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Vorig weekend de auto gewassen en ik do altijd de binnenkant deuren/klep/motorkap ook meenemen met een doekje.
Toevallig haalde ik de olie vuldop los en keek ik de dop en daar zat een beetje mayonaise/sludge.

Hmm, das niet goed toch?!?

Ff gegoogeld en korte ritten zodat de motor niet warm/heet wordt is een oorzaak. Daar ging ik over nadenken en als je op hybride rijd dan bepaald de auto of er elektrisch of benzine gebruikt wordt.
Mijn elke woon-werk reis is 27km, en op de snelweg is het benzine verbruik maar schijnbaar niet dusdanig dat het warm genoeg wordt.
Nu probeer ik een aantal weken maar in de ochtend op Pure, dat is dan de heenreis volledig elektrisch, en dan de middag hybride en dan wordt de motor warm.

Dop gelijk schoongemaakt en dan maar ff kijken naar het resultaat de komende weken.
Moet ik me zorgen maken voor meer aanslag in de motor?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 784
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Je moet je áltijd zorgen maken. ;-)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4291
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Sludge kan ook op een lekkende koppakking wijzen. Maar zou me verbazen bij een auto uit 2019, tenzij het kleppendeksel er ooit een keer is af geweest.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27323
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Haal je niet de kleppendekselpakking en koppakking door elkaar?

Die laatste zit een stukje lager in het blok en de kop trek je er moeilijker vanaf dan het kleppendeksel :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4291
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

fredhead schreef: 09.02.2024 - 14:01 Haal je niet de kleppendekselpakking en koppakking door elkaar?

Die laatste zit een stukje lager in het blok en de kop trek je er moeilijker vanaf dan het kleppendeksel :)
Daar zeg wat. I stand corrected !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Almerev70 schreef: 09.02.2024 - 11:21 .....Ff gegoogeld en korte ritten zodat de motor niet warm/heet wordt is een oorzaak. Daar ging ik over nadenken en als je op hybride rijd dan bepaald de auto of er elektrisch of benzine gebruikt wordt.
Mijn elke woon-werk reis is 27km, en op de snelweg is het benzine verbruik maar schijnbaar niet dusdanig dat het warm genoeg wordt.
Nu probeer ik een aantal weken maar in de ochtend op Pure, dat is dan de heenreis volledig elektrisch, en dan de middag hybride en dan wordt de motor warm.
In jou geval zou ik het als volgt doen: In Pure naar de snelweg, daar kiezen voor Hold en dan terug weer in Pure beginnen en alleen als je range onvoldoende is om thuis te komen weer overschakelen naar Hold en dan het laatste stuk weer in Pure (goed schatten dat je accu range voldoende is om thuis te komen).
Ik gebruik de hybride modus nooit.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Dat kan ik ook proberen Gouwe.
Heb net getanked en ga voorlopig op super98 rijden, scheelt ook weer vocht waarschijnlijk, want ik tank normaal maar 1 keer per 3-4 weken.
Paar weken rijden en dan weer controleren.....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27323
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat zou volgens jou het verschil moeten maken voor de olie temperatuur?
In dit geval is het probleem dat de olie gewoon niet warm genoeg wordt en dat zie je nu onderaan de vuldop.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Wel zorgen dat hij eens goed warm wordt. En dan niet 100km tuffen maar ff een flink stuk. O ja op die dure benzine dus. De boodschappenwagen had dit ook en dan van tijd tot tijd die auto ff flink warm stoken. Hier houdt dat in ff richting Osnabrück en weer terug.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27323
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor de oorzaak van het probleem maakt de benzine geen verschil, ja 98 is een betere brandstof mits echte 98.
Maar de motorolie wordt daar niet anders van.

Blok moet gewoon met enige regelmaat op temperatuur komen met een langere rit op de benzinemotor.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1220
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Van de Euro98 had ik hier gelezen.
https://www.bd.nl/auto/mayonaise-rond-o ... aab5b1221/

Klinkt aannemelijk, en baadt het niet schaadt het alleen 1 of 2 keer de portemonnee.
En nu sponsor ik de schatkist beetje extra😉
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

-KJ- schreef: 09.02.2024 - 23:41 Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O
Ik vind daar weinig krom aan. Heeft vooral te maken met het specifieke reispatroon van AlmereV70. Ook een normale benzine/diesel motor moet je gewoon regelmatig goed warm rijden. Ik rijd met mijn XC90 ook regelmatig wat langere afstanden, heb nergens last van en haal met de PIH techniek gemiddeld 1:18 waar ik zonder op 1:11 max. zou zitten.
Wat ik echt krom vind hoorde ik laatst: Amsterdam verplicht aannemers in de GWW om met elektrische graafmachines e.d. te werken. Die worden dan 's avonds aan de stekker van een diesel aggregaat gehangen zodat ze de volgende dag weer zijn opgeladen....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Ja Gouwe dat is pas krom. Zo staan er op diverse gemeentewerven in Amsterdam aggregaten om al het elektrisch materieel op te laden. Een onderaannemer die klant is bij mij liet foto's zien, is toch ronduit schandalig.

We gaan het zien, over een week of 2 bekijk ik de dop weer en houdt intussen een excel bestandje bij om het verbruik te monitoren.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9294
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

-KJ- schreef: 09.02.2024 - 23:41Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O
Nadelen van een ICE, en mooie praatjes van de auto industrie ;)

Ik zou die V60 gewoon puur op de benzine motor naar je werk en terug rijden, een week lang. Dat vind de motor vast wel even lekker.
Maar zoals Han al zegt, 30 km is niet genoeg, en eigenlijk 100 km ook niet. Laat hem maar een keer goed werken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Rijd nu heen volledig elektrisch en terug alleen laatste stukje naar huis vanaf snelweg, dat is ca 3km.
Heen sludge meer. En gemiddel verbruik is dan 1:34.
Zitten ook andere rittenbij, dus zeer tevreden.

Trouwens op vakantie naar Italie, is het verbruik ruim 1:13, met hele stukken van 155-160km/u en een gemiddelde snelheid over 1250km van 114k./u, dus verbruik op puur benzine ben im zeer tevreden!! (Auto met 3 personen en koffer vol gestouwd!)
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Almerev70 schreef: 28.07.2024 - 19:10 Rijd nu heen volledig elektrisch en terug alleen laatste stukje naar huis vanaf snelweg, dat is ca 3km.
Heen sludge meer. En gemiddel verbruik is dan 1:34.
Zitten ook andere rittenbij, dus zeer tevreden.

Trouwens op vakantie naar Italie, is het verbruik ruim 1:13, met hele stukken van 155-160km/u en een gemiddelde snelheid over 1250km van 114k./u, dus verbruik op puur benzine ben im zeer tevreden!! (Auto met 3 personen en koffer vol gestouwd!)
Mooie getallen.👍🏻
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Almerev70 schreef: 28.07.2024 - 19:10 Rijd nu heen volledig elektrisch en terug alleen laatste stukje naar huis vanaf snelweg, dat is ca 3km.
Heen sludge meer. En gemiddel verbruik is dan 1:34.
Zitten ook andere rittenbij, dus zeer tevreden.
En zo hoort het dus. Motor moet wel warm worden want anders gewoon sludge.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wij reden altijd in Pure voor elektrische (korte) ritten en voor langere ritten altijd in AWD. Hybrid nog nooit gebruikt.
Erwin_002
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 04.01.2023 - 15:38

Ik tank al sinds dag een vanaf 0km Shell V-Power (met mss 2~3 keer ooit BP Ultimate). Bij de dealer zeggen ze dat de auto zich wel dynamisch aanpast op 95, maar better safe than sorry voor een high performance model. Weiger ook dat ze bijtanken bij een beurt zodat het consistent blijft. Een keer of 2 zal echt niet uitmaken, maar liever de beste zorg voor de auto. Al die tientjes extra gaan wss na een paar jaar zichzelf wel terugverdienen wanneer de auto dan juist niet bepaalde problemen krijgt. Dit was voor het tijdperk met hogere octaan brandstoffen voor particulieren ook al zo; dan gooide je elke x-maanden een cocktail door je brandstof zodat de tank, brandstofleidingen en motor gereinigd werden.
2022 S60, 2012 C30
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”