Zijn hier mensen die hun auto hebben achteraf laten bekleden? Handig als we hier onze ervaringen kunnen delen.
Mijn auto is alvast voorzien om binnen 2 weken voorzien te worden van lederen bekleding door Deca in Drongen/Gent (België).
Ik zet even mijn ervaringen hier neer.
Ontvangst en begeleiding
Een zeer aangenaam ontvangst, gedurende anderhalf half uur heb ik alle uitleg gekregen over hun ervaringen, ledersoort en kleur.
Je merkt echt dat ze jarenlang in de sector zitten en nemen echt tijd voor jou.
De voordelen
- Compleet leder: Fabriek af-leder heeft het nadeel dat niet alle delen bekleed zijn in leder. Zo wordt de zitting en rugleuning bekleed met leder, maar zijn de zijdelen bekleed in imitatie leder.
Hier worden de stoelen helemaal bekleed met hetzelfde materiaal wat er veel netter uitziet.
- Betere pasvorm: Fabriek af-leder wordt aan de lopende geproduceerd en gemonteerd, zie het een beetje als confectie kleding.
Hier wordt het materiaal op maat gemeten, gesneden en genaaid zodat deze nauwer aansluit bij de vorm van de zetel. Ook volgen ze dezelfde tekening en lijntjes als de originele zetel, zal dus niet te zien zijn dat het om aftermartket spul gaat.
De keuze
Ik had eerst mijn zinnen gezet op amber-kleurig napa leder zoals deze geleverd wordt in de S/V90, maar dat is toch wat anders geworden.
- Materiaal: ik wou eerst napa, leder die glad geschuurd is zodat de nerven veel minder zichtbaar zijn. Ik heb 2 staaltjes gekregen: gewoon volnerfleder en leder die glad geschuurd is. Beiden voelen heel zacht en soepel aan. Het advies die ik kreeg was om voor de variant te gaan met zichtbare nerven omdat deze er veel natuurlijker uitziet. Deze zou ook veel minder gevoelig zijn aan vlekken en krassen en op termijn zou dat napa leder wat glad en plastiekeriger ogen. Ik heb hun advies serieus genomen en heb besloten om voor het volnerfleder te gaan
- Kleur: dat is echt een moeilijk omdat je niet zomaar kan afgaan op te staaltjes in het boek. Ik zet hieronder de post even een foto met staaltjes. Men gaf me het advies om echt de lappen leder die ze hadden als staaltjes mee te nemen in de auto omdat de kleur dan pas echt zou uitkomen.
In het echt zal een kleur veel lichter eruitzien dan in het boekje. Ik heb zeker een half uur met verschillende staaltjes in mijn auto gekeken wat het beste zou passen.
Ik wou iets cognac/bruin dat pastte bij de witte buitenkant. De dame heeft met goed advies gegeven: sommige kleur oogden wat somber, andere te licht, andere te donker, andere te fel.
Uiteindelijk gegaan voor kastjane - BMW Chestnut: een mooie compromis tussen niet te licht en niet te donker, bruin met een licht rode toon. Ik heb gewoon het advies gevolgd van de dame omdat ik vertrouw op haar ervaring.
- Stiksel: je kon kiezen tussen in dezelfde kleur als het leder of andere kleur. Ook hier het advies gekregen en gevolgd om voor een contraserend stiksel te gaan, iets grijs/zilver. Dat zou dan 'wit' ogen en goed passen bij de buitenkant. Bovendien is de standaard alcantara/T-tec bekleding van de EC40 ook voorzien van lichtgrijscontrasterende stiksels, dus dat thema komt mooi terug
- Perforatie: ik zie graag perforatie, oogt net iets chiquer en je hebt de keuze tussen 7 verschillende perforaties. Ik zet ook een foto neer hieronder.
Eerst wou ik gaan voor "C5 AMG", dat is dezelfde perforatie als wat Volvo gebruikt en Polestar. Maar bij het zien in echt, vind ik toch wat te robuust ogen. Ik ben dan gegaan voor MK 3, dat is wat Mercedes doet op hun zetels. In het echt een exemplaar mogen zien, en dat heeft ongeveer dezelfde afstand als de C5 AMG, maar de gaatjes zijn rond, kleiner en oogt eleganter
Prijs: de prijs voor alle stoelen + middelste armsteun vooraan is 2.400-2.500 euro inclusief btw.
Tot slot: het voelt wel lekker om zo begeleid te worden naar jouw persoonlijk interieur dat op maat gemaakt wordt. Je hebt zo'n beetje het "Bentley" custom gevoel

Ik zal nog foto's posten van zodra klaar is.