Installatie Kenwood DMX8021DAB met actieve splitter
Geplaatst: 08.03.2024 - 20:58
Misschien hebben jullie iets aan dit relaas. Heiligschennis natuurlijk, maar mijn brakke SC901 heb ik vervangen door een aftermarket Kenwood met een actieve DAB/FM-splitter.
Wat heb je nodig:
- de radio (deze is met wireless carplay!)
- een radio aansluitkabel Volvo - ISO (er zijn 2 versies, neem de oudste - te zien aan de connectors)
- een actieve (!) 6pin DIN-kabel: voor de dikke kabel van de Volvo-versterker naar 4 tulpstekkers. De DIN-kabel moet een +draad hebben om de versterker te activeren
- een actieve splitter (want ik wilde geen plakantenne op de voorruit). Het werd deze (zie foto), incl. 3 stekkers:
---------Calearo Aktiver DAB / FM Antennensplitter - Fakra (Stecker) - 7561004 - 5439400
---------Antennenadapter - Fakra (Buchse) - SMB (Buchse)
---------Antennenadapter - DIN (150 Ohm, Buchse) - Fakra (Buchse)
---------Antennenadapter - Fakra (Buchse) - DIN (150 Ohm, Stecker)
Plus van splitter en 6pin DIN aan de geschakelde + van de radio (P.CONT) en de lichtgroene kabel uit de radio niet op de handrem maar direct aan massa (dan hou je tenmiste alle opties wanneer je rijdt). Ik pakte de (zwarte) massa van de Volvo - ISO kabel.
Moment of truth: aanzetten en werken! Electrische antenne en versterker (4x100W in de kofferbak) doen het gewoon. Splitter is prima, DAB-ontvangst heeft nog niet gehaperd en FM lijkt wat minder (maar heb je toch niet meer nodig). Vragen? Laat het me weten!
PS: Je antenne (SUB) uit de achterbumper sluit je niet meer aan, ook de Dolby niet en de aparte kabel (met groene stekker) voor de dashboard-speakers ook niet (die had ik sowieso al niet). Voor het plaatsen van de radio moet je nog wel 2 horizontale 'sleufjes' uit de opening zagen. Ik nam een blad van een ijzerzaag (zonder houder natuurlijk) en plakje alles wat ik niet wilde raken af met duct tape.
Wat heb je nodig:
- de radio (deze is met wireless carplay!)
- een radio aansluitkabel Volvo - ISO (er zijn 2 versies, neem de oudste - te zien aan de connectors)
- een actieve (!) 6pin DIN-kabel: voor de dikke kabel van de Volvo-versterker naar 4 tulpstekkers. De DIN-kabel moet een +draad hebben om de versterker te activeren
- een actieve splitter (want ik wilde geen plakantenne op de voorruit). Het werd deze (zie foto), incl. 3 stekkers:
---------Calearo Aktiver DAB / FM Antennensplitter - Fakra (Stecker) - 7561004 - 5439400
---------Antennenadapter - Fakra (Buchse) - SMB (Buchse)
---------Antennenadapter - DIN (150 Ohm, Buchse) - Fakra (Buchse)
---------Antennenadapter - Fakra (Buchse) - DIN (150 Ohm, Stecker)
Plus van splitter en 6pin DIN aan de geschakelde + van de radio (P.CONT) en de lichtgroene kabel uit de radio niet op de handrem maar direct aan massa (dan hou je tenmiste alle opties wanneer je rijdt). Ik pakte de (zwarte) massa van de Volvo - ISO kabel.
Moment of truth: aanzetten en werken! Electrische antenne en versterker (4x100W in de kofferbak) doen het gewoon. Splitter is prima, DAB-ontvangst heeft nog niet gehaperd en FM lijkt wat minder (maar heb je toch niet meer nodig). Vragen? Laat het me weten!
PS: Je antenne (SUB) uit de achterbumper sluit je niet meer aan, ook de Dolby niet en de aparte kabel (met groene stekker) voor de dashboard-speakers ook niet (die had ik sowieso al niet). Voor het plaatsen van de radio moet je nog wel 2 horizontale 'sleufjes' uit de opening zagen. Ik nam een blad van een ijzerzaag (zonder houder natuurlijk) en plakje alles wat ik niet wilde raken af met duct tape.