spookrammeltje

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
paQ
4th Gear member

S60 2003 D5 Automaat

ergens onderin de middenconsole / tunnelconsole zit een resonantie.
aangezien ik hypernerveus wordt van rammeltjes in mijn wagens, heeft al menig dashboard het moeten ontgelden en heb ik bij de nodige wagens het hele interieur ontleed. Soms al rijdend :)

De S60 demonteerd gelukkig vrij eenvoudig als je eenmaal alle klik en schroefpunten weet en de volgorde bekend is.

Deze rammel kan ik echter niet traceren. Normaliter ben ik er best goed in met zachtjes hier en daar druk uitoefenen, of juist delen onder spanning zetten.. maar niet deze keer.

de rammel bevind zich ergens tussen de onderzijde schakelpook, tot en met de aanhechting van de bestuurdersstoel. Buiten de auto is de rammel niet hoorbaar, dus ik wil het hitteschild bij deze uitsluiten.

Ik heb alles gedeomnteerd gehad van de airco unit en radio, afdekking van de pook, de cupholders onder de klep, de zijpanelen van de tunnelconsole en heb alles gecontrollerd waar ik met mijn handen bijkon.
kabeltjes, connectors, leidingen...

Ik dacht eerst dat ik het gevonden had: de gele geleider van de contactkabel die de schakelpook blokkeert. Maar na enige test bleek ook deze het niet te zijn. Ook de afdekkapjes van de stoelbouten geven geen krimp en eerlijk gezegd weet ik niet wat ik DAARonder nog eventueel aan resonantie materiaal kan en zal aantreffen. (ben er nog niet achter hoe dit eenvoudig te demonteren is)

Is er iemand die mij op weg kan helpen?

De resonantie is alleen hoorbaar in het toeren gebied ~1200 tot en met 1350. Het is een toon die mijns inziens van een hard deel moet komen (ongedempt geluid).
Gast

Hel grote kans dat het je hitteschild is onder de auto.
Kijk ook even naar de uitlaat of die net niet tegen een balkje aankomt.
Beide dingen waren bij mij de oorzaak van een irirterende resonatie geluid.
jans60
2nd Gear member

Sorry paQ, kan je hierbij niet helpen, maar ik moest toch even lachen om je stukje, kan het me helemaal indenken. Succes ermee!
marsm104
5th Gear member
Contacteer:

Je hele dashboard vol met PUR spuiten... gegarandeerd geen rammeltjes meer.... :D

Maar ja, ik weet hoe irritant het kan zijn. Ik zou eens onderde auto kijken, misschien dat je daar wat vindt.
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik ben zo benieuwd naar de foto's :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
paQ
4th Gear member

vol met pur zeker :lol:

zojuist al rijdend nog eens goed op gelet.
Het is ZO moeilijk de juiste richting van de bron te vinden...
tijdens het rijden verschuift echter het toerengebied waarin het resoneert naar tegen de 1500

het hitteschild rammelt niet als ik half onder de auto hang en met mijn hand het pedaal langzaam begin in te drukken. Dus ik had dat eigenlijk al een beetje uitgesloten...
nordicman
2nd Gear member

Herkenbaar,
Zelf heb ik ook een resonatie tot +/- 1700 rpm, daarboven is het weg, als ik dunne schoenen aan heb, voel ik dit irriterend in het gaspedaal trillen.
Eerdaags >> garage voor wat kleine garantie dingen, zal gelijk eens laten kijken.
Gast

paQ schreef:vol met pur zeker :lol:

zojuist al rijdend nog eens goed op gelet.
Het is ZO moeilijk de juiste richting van de bron te vinden...
tijdens het rijden verschuift echter het toerengebied waarin het resoneert naar tegen de 1500

het hitteschild rammelt niet als ik half onder de auto hang en met mijn hand het pedaal langzaam begin in te drukken. Dus ik had dat eigenlijk al een beetje uitgesloten...
Dat dacht ik ook!
Getest op een brug. Als je er tegen aansloeg (hand) kreeg je licht resonantie.
Toch maar gehele hitte schild los gehaald. Let op, dan komen er ook steentjes en andere troep vrij. (mede veroorzakers?)
Hierna heb ik het hitte schild iets vervormd.
Na montage van het hitteschild was het over!

Ook had ik af en toe een een iets hardere rammel (tik) onder de auto.
Bleek de uitlaat achter een balkje (steun) licht te raken.
Oplossing: de bovenste ophangstang waar de rubbers aan zitten iets naar boven buigen.
Kijk ook even goed naar de andere ophang punten, desnoods die ook even bij buigen. (gaat maar om mm's).

Succes
renne022
Starter

Een soortgelijk probleem, resonantie geluid vanonder de versnellings pook, heb ik ook gehad, dacht toen dat het door het hitteschild kwam, bleek echter iets anders te zijn.
Ik weet niet exact wat de juiste benaming is maar om de uitlaatpijp ter hoogte van het hitteschild zit een soort geweven metalen sok, deze bleek de oorzaak te zijn.
Door wat extra slangenklemmen om deze sok te plaatsen is toen het probleem door de dealer verholpen.

Misschien heb je d'r wat aan.................

Mvrgr,
Huub
paQ
4th Gear member

kijk
wellicht de gouden tip ;)

roetfilter moet er toch onder (actie) dus dan laat ik daar even naar kijken...
Gast

@paQ
Kijk hier ook even:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Ook een verwijzing naar het flexibele deel van de uitlaat.

We horen. :P
paQ
4th Gear member

nou is idd wel haast precies hetzelfde.

het kan haast niet missen dat dat het dan zou zijn (hoop ik dan maar)
paQ
4th Gear member

Kan iemand me uitleggen hoe ik de knop van een automaat demonteer?
Ik heb de indruk dat de vrijstand schakelaar van de pookknop een rol speelt in mijn speurtocht naar de mysterieuze ratel :evil:
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”