Hi,
Ik heb al 5 jaar een donkerblauwe V70 2.5T uit 1999 met 462K km, prettige auto.
Na aanschaf voor bijna niks zijn turbo, koppakking, remmen en ophanging vervangen in de afgelopen jaren.
Bij APK of storingen wordt het noodzakelijke onderhoud gedaan.
Ik heb in december 2023 een koelprobleem gekregen; overkokend koelreservoir als ik een hoge parkeergarage inrijd van 14 verdiepingen of zo. Dit wordt steeds erger.
Mijn (algemene) garage heeft er twee keer naar gekeken, heeft het relais van de koelfan vervangen, maar helaas, symptoom bleef.
Ik ben er gewoon mee door blijven rijden, totdat het elke paar dagen overkook problemen gaf. Maar ik ben alleen hoognodige kleine stukjes gaan rijden en langzamer.
Nu blijkt dat de radiator geheel koel blijft, ook na een uur rijden. De slang van de thermostaat naar de radiator is wel heet. De motor is goed heet, er dampt olie uit opening als ik de oliepeilstok aflees
Ik kan met een tussenstop van H.I.Ambacht naar Schiphol rijden als ik achter een vrachtwagen 90km rijd.
De kachel laat ik altijd vol open staan en blazen voor koeling. Dat helpt echt. Als ik de kachel vergeet open te zetten en in een file terecht kom, kookt het reservoir ook over.
De garage kan er niet zoveel meer mee, ze hebben de waterpomp en de thermostaat gechecked, niet vervangen. Ze geven wel aan dat dit type motor 2.5T een crack kan hebben in de cylinderwand tussen olie en koelwater kanalen. Het lijkt me alleen raar dat daardoor mijn hele koelcirculatie over de radiator niet meer zou kunnen werken. Ik zie dat meer als een apart probleem.
Garage wil er liever vanaf, maar ik wil 'm nog wel graag een ton Km bijplussen
Ik zit er over te denken om 'm maar eens bij een echter V70 classic specialist te brengen.
Ook een bush-fix door de thermostaat permanent open zetten, zoals de ANWB ooit heeft gedaan bij mijn gestrande oude 850 2.5 op LPG, zou de circulatie via de radiator toch weer op gang moeten kunnen brengen?
Alle tips welkom.
Groet, Klaas
V70Classic koelprobleem
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als ik het zo lees is de radiator verstopt als die na 1 uur rijden nog steeds koud is. Advies is om de radiator te vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Als het zo simpel zou zijn dan had een gemiddelde garage daar toch ook wel over gedacht? Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Mij lijkt het ook een verstopping ergens. En zelf de radiator loskoppelen en kijken of die doorspoelt?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Daar heb jij weer gelijk involvo440special schreef: ↑25.04.2024 - 18:21 Waarom niet meteen naar de dealer of een goede specialist gegaan?Tja, een garage die van de klant (auto) af wil, denkt niet zoveel.

XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
schoepen van de waterpomp afgebroken? Als deze voorzien is van kunststof schoepen dan kan dat zeer zeker en je zult niet de eerste zijn. Kan je enkel zien door de waterpomp eraf te halen.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 30.01.2024 - 23:26
Ik heb gisteren wat nieuwe onderdelen voor mijn koeling besteld, die komen maandag binnen.
Vandaag toch maar even de thermostaat gechecked: Het blijkt een V1348 met 92 graden celcius aanduiding. Volgens mij moet de Turbo versie een 87 graden versie hebben, dus de thermostaat zoals geadviseerd door MarcelvG maar even weggelaten.
Stukje gereden zonder thermostaat, niet voorzichtig, maar wel met de kachel vol aan. 30minuten +
-> temperatuur blijft precies in het midden hangen, maar dat deed ie tevoren ook al.
-> temperatuur daalt zienderogend als ik op de snelweg kom en wind vang. Dit zie ik voor het eerst, blijkbaar werkt de radiator toch.
-> tussendoor gestopt, stationair blijven draaien: geen koelwater kwijt, wel warme motor, oliedamp bij het oliepeil, kachel in het interieur is warm maar niet heet zoals eerder, radiator aanvoer- en afvoerslang beiden goed warm; geen drukopbouw op mijn expansietankje
-> Geen koelfan aan horen/zien slaan op enig moment tijdens tussenstop, dat is raar.
Ziet er werkbaar uit nu, nog even flink de motor opgewarmd door een stukje pittig door te rijden (max 120km) en geen problemen nu,
Bij thuiskomst onderzoek naar de thermostaat:
Pan op het vuur met thermostaat erin, zowaar na 3 minuten bij 100 graden gaat ie open en blijft dan open. Als ik 'm er even uithaal sluit ie, maar als ik 'm weer onder dompel is ie niet meer open te krijgen, ok niet na 3-4 minuten. Misschien is het water dan al te ver afekoeld, maarja, als ik de pan verder kook om te zorgen dat ie echt 100 graden wordt, opent ie ook niet zomaar binnen een minuut of twee.
Maandag verder met een nieuwe thermostaat.
Vandaag toch maar even de thermostaat gechecked: Het blijkt een V1348 met 92 graden celcius aanduiding. Volgens mij moet de Turbo versie een 87 graden versie hebben, dus de thermostaat zoals geadviseerd door MarcelvG maar even weggelaten.
Stukje gereden zonder thermostaat, niet voorzichtig, maar wel met de kachel vol aan. 30minuten +
-> temperatuur blijft precies in het midden hangen, maar dat deed ie tevoren ook al.
-> temperatuur daalt zienderogend als ik op de snelweg kom en wind vang. Dit zie ik voor het eerst, blijkbaar werkt de radiator toch.
-> tussendoor gestopt, stationair blijven draaien: geen koelwater kwijt, wel warme motor, oliedamp bij het oliepeil, kachel in het interieur is warm maar niet heet zoals eerder, radiator aanvoer- en afvoerslang beiden goed warm; geen drukopbouw op mijn expansietankje
-> Geen koelfan aan horen/zien slaan op enig moment tijdens tussenstop, dat is raar.
Ziet er werkbaar uit nu, nog even flink de motor opgewarmd door een stukje pittig door te rijden (max 120km) en geen problemen nu,
Bij thuiskomst onderzoek naar de thermostaat:
Pan op het vuur met thermostaat erin, zowaar na 3 minuten bij 100 graden gaat ie open en blijft dan open. Als ik 'm er even uithaal sluit ie, maar als ik 'm weer onder dompel is ie niet meer open te krijgen, ok niet na 3-4 minuten. Misschien is het water dan al te ver afekoeld, maarja, als ik de pan verder kook om te zorgen dat ie echt 100 graden wordt, opent ie ook niet zomaar binnen een minuut of twee.
Maandag verder met een nieuwe thermostaat.
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Goed speurwerk 

XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20941
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat het openen van de thermostaat langzaam gaat is mij ook al eens opgevallen. Vreemd is dat blijkbasr niet en is hij bewust zo ontworpen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]