Motor bokt enkele keer, na paar keer dim uit

Plaats reactie
Xc90t2.5
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.05.2024 - 19:10

Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag.
Mijn xc90 2.5t uit 2003 bokt bij warm weer.

Afgelopen zomervakantie hebben wij hier veel problemen mee gehad maar leek weg te zijn, maar vandaag met het eerste warme weer begon hij weer te bokken.

Het gebeurde vandaag na ongeveer een uur rijden. Een kleine stotter waarbij de toerenteller flink omhoog schiet en daarna naar 0. Meteen daarna loopt alles weer normaal en de toerenteller werkt ook weer gewoon.

Na een minuut of 10 het zelfde euvel. Dit herhaalt een paar keer en dan valt de hele dim uit geen snelheid geen toeren. Zelfs knipperlichten werken niet meer.

Auto aan de kant, opnieuw starten en het probleem is weg. Meestel voor een half uur ofzo maar soms ook vrij snel weer.

ObdII geeft geen foutmelding.

Wat kan dit zijn?
HGV
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Xc90t2.5,

Met het uitlezen in VIDA zou je verder komen denk ik. Volvo is behoorlijk beperkt met het uitlezen met een algemene OBDII lezer / software.
Advies vanuit mij, om gerichter te kunnen zoeken, is dan ook om te kijken of je iemand kent die je hieraan kan helpen, of om toch uitleeskosten te betalen bij een specialist.

Want nu is het net roulette en gokken dat je geluk hebt.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 (MY 2004)
Xc90t2.5
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.05.2024 - 19:10

Bedankt voor de snelle reactie HGV.
Ik ga van de week wel even bij de Volvo dealer langs.
NovapaX
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 04.07.2018 - 15:27

Ik heb exact hetzelfde probleem met onze XC90 2003 (T6)
Bij warm weer eerst wat getik van relais (links achter het dashboard, bij de CEM), even later wat foutmeldingen (storing remsysteem) en dan vrij snel daarna valt de boel uit. Kan nog wel doorrijden in 'limp mode', maar bijna niets werkt.
Voorzichtig doorrijden vind ik niet zo erg, maar de radiatorfan lijkt ook uit te vallen. Zodra je dus de snelweg afkomt is de koeling niet voldoende en begint de koelvloeistoef te koken....

Gebeurt eigenlijk uitsluitend bij warm weer en/of als de auto flink in de zon heeft gestaan.

Ik heb veel gezocht op dit probleem, en zeer grote kans dat het oververhitting van de chip(s) op CEM te zijn.
Gisteren heb ik het ding eruit gehaald, en gecontroleerd op (water)schade. (vorig jaar water in de kuip gehad vanaf de dakraam afvoer, slangetjes gekrompen, bekende verhaal)
CEM opengemaakt, hij bleek vrijwel schoon te zijn (op wat lichte oxidatie van een relais contact na)

EMI schild eraf gehaald, gelijk koelblokjes besteld. (bijvoorbeeld: https://opencircuit.nl/product/aluminiu ... fklevend-5)
Die ga ik er straks even op plakken.
Ondertussen met contactspray het hele ding schoongemaakt.

Mocht je het zelf niet zien zitten, het is een vrij bekend probleem. De volvo specialist kan hem eventueel uitlezen (foutcodes lijken wel wat willekeurig bij dit probleem).
Onder andere ETS in Nieuwendijk (https://www.ets1.nl) is gespecialiiseerd in dit soort problemen, maar hij werkt alleen op basis van een diagnose/uitlezen van een volvo specialist.
Ik heb er dus voor gekozen om eerst zelf te proberen de oververhitting tegen te gaan, ervan uitgaande dat de CEM module verder nog goed is, aangezien ik bij normale temperaturen geen problemen ervaar.

We gaan komende zomervakantie zien of het gewerkt heeft.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”