Koppeling blijft plakken bij lange rit

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Geert_86
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.07.2022 - 11:08

Ik heb een Volvo V40 D2 uit 2015.
Vorig jaar met de auto naar Italië gereden en tijdens een lange file in Zwitserland bleef de koppeling plakken. Hoe vaker ik de koppeling intrapte hoe stroever de koppeling terug kwam, totdat de koppeling bleef plakken.
De garage heeft bij thuiskomst de koppelingscilinder vervangen en sinds toen heb ik er geen last meer van gehad.
Nu ben ik dit jaar weer naar Italië gereden en heb ik een omgekeerd probleem. Ik ben om 02:00 uur weggereden en heb 4 uur achter elkaar op de snelweg gereden zonder de koppeling in te trappen. Toen ik de koppeling wel ging gebruiken, bleef deze plakken. Als ik vervolgens meerdere keren achter elkaar de koppeling indruk, werkt deze weer gewoon. Echter bleef de koppeling slecht werken de rest van de rit.
Op de terugweg heb ik steeds om de 5 minuten de koppeling ingedrukt en geen last gehad van een plakkende koppeling. Ook thuis heb ik nooit last van een plakkende koppeling (rijden we niet lang achter elkaar). Als ik lange stukken achter elkaar rij zonder de koppeling in te trappen, dan voel ik bij het intrappen dat de koppeling steeds stroever gaat. Ik kan dan vaak de koppeling half indrukken zonder dat er iets gebeurd (kan nog gewoon gas geven). Iemand ervaring met dit probleem. Mijn garage weet niet waar het probleem zit.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2782
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Waarschijnlijk is de drukgroep al wat oud en verroest, als deze dan lang niet gebruikt wordt vreet de diafragma veer zich in het huis van de drukgroep.
Slip stick fenomeen
https://en.wikipedia.org/wiki/Stick%E2% ... phenomenon
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Migaddo
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
Locatie: Amsterdam

Heb dat ook gehad, dealer wilde ook de koppeling cilinder vervangen. Ik heb ze verzocht eerst maar te beginnen met koppelingsvloeist6of te vernieuwen. Daarna was het probleem weg.
Zo simpel kan het soms zijn.
RB64
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Exact hetzelfde gehad bij mn V40 D2 uit 2015, net buiten garantie de hydrolische koppelingscylinder, drukgroep, platen en vliegwiel vervangen. Gelukkig was Volvo meewerkend.

Het is een bekend probleem . Ik vrees ook voor de koppeling van mn huidige T4.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Plaats reactie

Terug naar “V40”