Binnenkant oliefilterbehuizing stuk

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Malmö
2nd Gear member

Gisteren weer eens wat "moois" gehad met mijn, laten we het zo zeggen, niet bepaald probleemloze Volvo S60.
Was in Duitsland bij een DHZ garage waar ik altijd het onderhoud doe aan mijn S60. Snel eventjes olie verversen dacht ik. Naja, toen ik de oliefilterbehuizing van het blok schroefde en het oude filter verwijderde kwam er plotseling een rond stuk kunststof uit de behuizing vallen. Wat zullen we dan nu weer hebben dacht ik toen.
Dit voorval ook voorgelegd aan de eigenaar van de DHZ garage en die was van mening dat het ronde stuk kunststof niet afkomstig was van de binnenkant van de oliefilterbehuizing. Had er zelf ook al even mee zitten prutsen om het stukje kunststof terug te plaatsen in de behuizing maar het kwam er zo weer uitgevallen. De diameter van het ronde stuk kunststof komt overeen met het onderste deel kunststof wat binnenin de behuizing zit. Dus dat geribbelde deel op de bijgevoegde foto's.
Al snel kwam bij mij het idee op dat dit stukje kunststof wel eens afkomstig zou kunnen zijn van het oliefilter zelf. Zeker ook omdat het ronde stuk kunststof wat uit de filterbehuizing kwam vallen precies dezelfde diameter heeft als het binnenste kunststof frame van het oliefilter. Maar aan het oude oliefilter zag ik dus niets. Het zou natuurlijk ook nog van een oud filter kunnen zijn en dat ik het bij de vorige oliewissel niet heb gezien en zo het nieuwe filter er op heb geschoven bovenop dat afgebroken stuk plastic.
Tja, wat moet je dan? Ik sta daar middenin Duitsland en heb geen nieuwe behuizing tot mijn beschikking. Dus de behuizing toen maar van binnen goed schoongemaakt met remmenreiniger wat ik altijd doe en toen nieuwe filter er weer in. Dat nieuwe filter plopte er trouwens mooi in en zat ook mooi vast.
Daarna de boel weer vastgezet, alles paste precies en draaide zonder weerstand vast. Daarna nieuwe olie op het blok. Dagje vrij dus daarna nog even naar Oberhausen geweest en lekker stukje over de autobahn geracet Geen enkel probleem of rare geluiden na inmiddels alweer 250km. Auto loopt weer prima met de nieuwe olie erop.
Vandaag bekeek ik de gemaakte foto's eens goed en zag dat er ook stukjes kunststof zijn afgebroken van een dunne ronde plastic ring dat onderdeel is van het deel dat het oliefilter vast klemt in de behuizing. Die dunne ronde plastic ring die draaibaar is heb ik aangegeven met een rode pijl op de foto. Nu is mijn vraag, heeft iemand dit al eens meegemaakt en kan dit kwaad? Want het schijnt vaker voor te komen zag ik net op een Amerikaanse Volvo site: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=95001. Zelfde fenomeen als dat ik gisteren had. Onder het bovenste deel van dat kunststof met dat metalen ringetje er boven op zit een soort zeer dun stuk rond plastic wat ook te draaien is. Daar zijn in de loop van de tijd ook duidelijk stukjes van afgebroken. En waar blijven die stukjes dan? In het carter? Dan verwondert het mij niets dat zoveel van deze blokken op de sloop eindigen met lagerschades.
Waarschijnlijk zal dit de laatste oliewissel zijn die ik aan deze Volvo heb gedaan want wegens omstandigheden ga ik een binnenkort een bijna nieuwe Renault Captur overnemen. Mocht het zo zijn dat ik nog een keer een oliewissel doe bij deze Volvo dan zal ik een nieuwe oliefilterbehuizing plaatsen.
Nog eventjes wat foto's toegevoegd van de binnenkant van mijn oliefilterbehuizing en tevens een foto van een nieuwe oliefilterbehuizing zoals hij eruit hoort te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Malmö
2nd Gear member

Nog een topic gevonden op een Amerikaanse site waar dit probleem wordt beschreven: https://www.swedespeed.com/threads/oil- ... st-7392135
Conclusie: het komt dus blijkbaar best vaak voor dat de interne onderdelen van die oliefilterbehuizing afbreken. En die komen onherroepelijk terecht in het oliecircuit van je blok wat kan leiden tot verstoppingen met grote gevolgen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”