Ik wil een indicatieledje inbouwen dat knippert als de auto is afgesloten.
Dit is wel kant en klaar te koop bij Halfords maar WAAR en HOE sluit je dit zo makkelijk mogelijk aan? Het moet uiteraard aan een 12V verbinding met constante stroom.
Wie heeft een tip?
Rob.
LEDje als "beveiliging" aansluiten
- Rob2u
- 5th Gear member
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- Okke
- 4th Gear member
Ik neem aan dat het ledje uit moet gaan als je wilt gaan rijden (zeker in de nacht lijkt mij dat irritant...).
Je zou het als volgt kunnen doen, aan onderdelen heb je dan als extra naast het (knipper-) ledje ook nog een 12 volt relais nodig (kleintje, er loopt maar weinig stroom) met maak contact en breek contact. Dit betekend dat als het relais 12 Volt krijgt, het contact wordt geschakeld van breek naar maak. Dit is nodig om je ledje uit te laten gaan indien je het contact aan zet (in het relais wordt het contact dan "verbroken").
Bij je radio vind je een constante + en een geschakelde plus. De voeding van het relais is dan je geschakelde +12V. Op het gedeelde contact zet je de continue +12V. Op het breek contact zet je nu de + aansluiting van het ledje. Het maak contact wordt verder niet gebruikt. De - aansluiting van het ledje pak je ergens van ground/ chassis in je auto.
O ja, ik ga ervan uit dat het ledje is voorzien van de weerstand die nodig is om 'm direct aan +12V te hangen, en dat dit een type is welke knipperd (dat bestaat...). Succes.
Je zou het als volgt kunnen doen, aan onderdelen heb je dan als extra naast het (knipper-) ledje ook nog een 12 volt relais nodig (kleintje, er loopt maar weinig stroom) met maak contact en breek contact. Dit betekend dat als het relais 12 Volt krijgt, het contact wordt geschakeld van breek naar maak. Dit is nodig om je ledje uit te laten gaan indien je het contact aan zet (in het relais wordt het contact dan "verbroken").
Bij je radio vind je een constante + en een geschakelde plus. De voeding van het relais is dan je geschakelde +12V. Op het gedeelde contact zet je de continue +12V. Op het breek contact zet je nu de + aansluiting van het ledje. Het maak contact wordt verder niet gebruikt. De - aansluiting van het ledje pak je ergens van ground/ chassis in je auto.
O ja, ik ga ervan uit dat het ledje is voorzien van de weerstand die nodig is om 'm direct aan +12V te hangen, en dat dit een type is welke knipperd (dat bestaat...). Succes.
V40
- Rob2u
- 5th Gear member
Nee bij mij niet, maar na enig speurwerk bleek het volgende:lancer schreef:Zit dat er niet standaard in op het dash?
Bij meerdere V70's die ik vanavond zag, zat op de plek midden op het dashboard vlakbij de ruit een knipperend ledje. Ik vermoed van een geintegreerd alarmsysteem. Mijn V70 heeft wel zo'n zwart kapje daar zitten maar geen ledje daarin!
Maar nu het vreemde, het kapje heb ik even uit het dashboard gehaald en daar bleek een groene "connector" aan vast te zitten met 3 stroomdraden daaraan. Mijn vraag is natuurlijk: wat zou dit zijn????
Heeft iemand een idee van deze aansluiting?
En op zich ook dank voor de beschrijving van de oplossing met het relais, is simpel maar als het met de standaard bedrading kan is dit natuurlijk veel makkelijker.
Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
- Paul
- Geartronic member
Is alleen als je alarm klasse III hebt
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- FrankM
- 4th Gear member
Op die plek zit het ledje van de alarminstallatie. Die knippert langzaam als het alarm aan staat en snel als het is afgegaan. Dat daar kabeltjes onder zitten verbaast me niets, ongetwijfeld zitten die standaard in de kabelboom. Zo heb ik ook een kant en klare aansluiting voor het uitschakelen van de rechter voorairbag, alleen zit die achter een blind plaatje.Rob2u schreef:Maar nu het vreemde, het kapje heb ik even uit het dashboard gehaald en daar bleek een groene "connector" aan vast te zitten met 3 stroomdraden daaraan. Mijn vraag is natuurlijk: wat zou dit zijn????
Ongetwijfeld lopen die kabels naar de aansluitsteker(s) van de alarmbox of misschien naar de boordcomputer (ik weet niet wat bij Volvo de aansturing van dat ledje regelt). In verband met eventueel later uitbreiden zou ik niet al te veel gaan fiedelen met de kabelboom of het heel goed documenteren.
Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Mijn 850 heeft ook een ledje op het dashboard (ooit zat er Volvo Guard in).
Toen ik de boel los had om de lampjes van de dashboardklok te vervangen heb ik gelijk gekeken waar die kabels heen gingen, maar helaas, niet teruggevonden (gelijk een grote bundel in).
Toen ik de boel los had om de lampjes van de dashboardklok te vervangen heb ik gelijk gekeken waar die kabels heen gingen, maar helaas, niet teruggevonden (gelijk een grote bundel in).
- Paul
- Geartronic member
Ik weet dat het bij de oude S40 al was met Klasse II alarm dus startonderbreking. Wat vrijwel standaard was.lancer schreef:Nee toch? Op mijn vorige S40 momentum zonder klasse III alarm zat het ding ook. Ook op m'n eerste S40 phase II prestige line zat dat ding en die auto had helemaal geen alarm
Waarschijnlijk hebben ze bezuinigd op het lampje dat het er nu niet meer in zit.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- malle pietje
- 2nd Gear member
Als je het ledje wilt inbouwen zoek dan een mooie plek, persoonlijk vind ik naast en palletje van het slot in de deur het mooist....
Overigens is het het makkelijkste om de 12V van het lampje aan te sluiten op een continue 12V en de massa aan te sluiten op een geschakelde 12V.
Als je dan het contact aanzet, staat op zowel de voeding als de aarde van het lampje 12V en gaat ie uit, contact uit zorgt ervoor dat het lampje aarde krijgt via de geschakelde 12V en gaat ie branden.
Let bij aansluiten even op de richting van de led, voeding en aarde zijn strikt gescheiden, verkeerd om aansluiten betekent dat het lampje niet gaat branden.
Overigens is het het makkelijkste om de 12V van het lampje aan te sluiten op een continue 12V en de massa aan te sluiten op een geschakelde 12V.
Als je dan het contact aanzet, staat op zowel de voeding als de aarde van het lampje 12V en gaat ie uit, contact uit zorgt ervoor dat het lampje aarde krijgt via de geschakelde 12V en gaat ie branden.
Let bij aansluiten even op de richting van de led, voeding en aarde zijn strikt gescheiden, verkeerd om aansluiten betekent dat het lampje niet gaat branden.
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
- mawi
- 2nd Gear member
de kabels zijn voor de ECC. normaal zit op deze plek dan de sensor die "ziet" of de zon schijnt en past de airco werking dan aan.
Bij de standaard V70 alarm zit daar inderdaad ook de led op die aangeeft of dat het alarm aan staat. Weet niet zeker of dat op die plug ook de bekabeling is voor het aansturing led van het standaard alarm.
Maakt echter niet veel uit, omdat je wil je de led via de standaard bekabeling werkend wil krijgen je naast de alarm hardware ook de alarm software moet laden.
Een aparte draad trekken is dan de enige optie.
Bij de standaard V70 alarm zit daar inderdaad ook de led op die aangeeft of dat het alarm aan staat. Weet niet zeker of dat op die plug ook de bekabeling is voor het aansturing led van het standaard alarm.
Maakt echter niet veel uit, omdat je wil je de led via de standaard bekabeling werkend wil krijgen je naast de alarm hardware ook de alarm software moet laden.
Een aparte draad trekken is dan de enige optie.
Volvo V50 2005
-
- Starter
[quote="Rob2u"]Ik wil een indicatieledje inbouwen dat knippert als de auto is afgesloten.
Dit is wel kant en klaar te koop bij Halfords maar WAAR en HOE sluit je dit zo makkelijk mogelijk aan? Het moet uiteraard aan een 12V verbinding met constante stroom.
Wie heeft een tip?
Rob.[/quote]
Beste Rob,
ik weet niet of je al voorzien bent, maar ik heb een kant en klaar setje liggen dat je met slechts 3 draadjes zo kunt aansluiten op bijv. de bedrading van de autoradio (massa, contact 12v en continue 12v).
Het setje bestaat uit een rode knipperLED (dus geen gewone LED), weerstandje om 12 volt aan te sluiten en een speciaal relais. Alles is volledig bedraad, inclusief kabelverbinders. Dit is de enige manier om een goedwerkende knipperLED te krijgen. Het werkt als volgt: de LED gaat knipperen als je het contact uit zet en gaat weer uit als je de auto start. Het lijkt net alsof er een professionele alarminstallatie in de auto zit. Groetjes Joris
Wie heeft een tip?
Rob.[/quote]
Beste Rob,
ik weet niet of je al voorzien bent, maar ik heb een kant en klaar setje liggen dat je met slechts 3 draadjes zo kunt aansluiten op bijv. de bedrading van de autoradio (massa, contact 12v en continue 12v).
Het setje bestaat uit een rode knipperLED (dus geen gewone LED), weerstandje om 12 volt aan te sluiten en een speciaal relais. Alles is volledig bedraad, inclusief kabelverbinders. Dit is de enige manier om een goedwerkende knipperLED te krijgen. Het werkt als volgt: de LED gaat knipperen als je het contact uit zet en gaat weer uit als je de auto start. Het lijkt net alsof er een professionele alarminstallatie in de auto zit. Groetjes Joris
- Rob2u
- 5th Gear member
Joris,
Hartelijk dank voor je aanbod!
Ik moet alleen nog even kijken of ik het ledje in het (bij mij niet gebruikte) rooster van de speaker bovenop het dashboard kan plaatsen. Hopelijk kan je van hieruit makkelijk de verbinding maken met de bedrading van de radio.... Ik laat je deze week nog even wat horen.
Overigens: hoeveel vraag je voor het setje?
Groeten, Rob.
PS. Weet je soms ook de kleuren/codes van de bedrading van de HU-603 voor de +12V en de geschakelde +12V?
Hartelijk dank voor je aanbod!
Ik moet alleen nog even kijken of ik het ledje in het (bij mij niet gebruikte) rooster van de speaker bovenop het dashboard kan plaatsen. Hopelijk kan je van hieruit makkelijk de verbinding maken met de bedrading van de radio.... Ik laat je deze week nog even wat horen.
Overigens: hoeveel vraag je voor het setje?
Groeten, Rob.
PS. Weet je soms ook de kleuren/codes van de bedrading van de HU-603 voor de +12V en de geschakelde +12V?