Goedemiddag!
Wij zijn aan het kijken om een volvo v60, rond de 10 jaar oud, aan te schaffen. We komen heel veel diesel modellen tegen. Aangezien wij geen autokenners zijn vroeg ik mij of het verstandig is om in deze tijd een diesel aan te schaffen. Hoe zijn de kosten voor het onderhoud, belasting en het rijden?
Dank!
Diesel kopen in deze tijd?
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Hoi Loostenbrink,loostenbrink schreef: ↑17.06.2024 - 13:23 Goedemiddag!
Wij zijn aan het kijken om een volvo v60, rond de 10 jaar oud, aan te schaffen. We komen heel veel diesel modellen tegen. Aangezien wij geen autokenners zijn vroeg ik mij of het verstandig is om in deze tijd een diesel aan te schaffen. Hoe zijn de kosten voor het onderhoud, belasting en het rijden?
Dank!
Welkom op het forum!
Ik heb tot 2 maanden geleden altijd diesels gereden. Het zijn hele fijne en prettige auto's. Zeer zuinig en fijn voor lange reizen.
Aangezien de wegenbelasting flink omhoog is gegaan en je vanaf 2025 geen steden meer inmag, heb ik een soortgelijk exemplaar van de v70 die ik had op de kop getikt met een benzine motor. Zeer goede keuze geweest! Als je veel km's maakt zou ik een LPG exemplaar kopen. Geen diesel! Hoe zonde zou het zijn als je een mooie v60 koopt waarvan de wegenbelasting alleen maar omhoog gaat en je volgend jaar waarschijnlijk nergens meer mee in mag. Dus ik zou het niet doen en gewoon een benzine kopen

Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20703
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Alleen voor veelrijders die niet in grote steden moeten zijn en die niet bang zijn voor torenhoge wegenbelasting is diesel nog voordelig.
Minder dan 20.000 km/jr en veel naar grote steden. Geen diesel meer kopen.
(Puur economisch gezien!!!!)
Jiska was me voor
Minder dan 20.000 km/jr en veel naar grote steden. Geen diesel meer kopen.
(Puur economisch gezien!!!!)
Jiska was me voor
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17.06.2024 - 12:38
Dank je wel voor jullie reactie! Dat verklaart waarom er zoveel te koop staan. Wij wonen zelf in een grote stad in de randstad, zo te horen is diesel dus niet handig voor ons. Wij zijn nog niet veel lpg tegengekomen, maar goed om ook naar te kijken.
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Ik weet niet hoeveel kilometers je maakt, maar je kunt ook achteraf zelf een LPG installatie laten inbouwen.loostenbrink schreef: ↑17.06.2024 - 13:45 Dank je wel voor jullie reactie! Dat verklaart waarom er zoveel te koop staan. Wij wonen zelf in een grote stad in de randstad, zo te horen is diesel dus niet handig voor ons. Wij zijn nog niet veel lpg tegengekomen, maar goed om ook naar te kijken.
Als je in randstad woont, zou ik zeker geen diesel kopen zelfs al maak je veel kilometers. Ook zal een diesel na volgend jaar door de nieuwe wetgeving in NL economisch niks meer waard zijn. Hoeveel kilometers rijd je per jaar?
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27266
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Eerst zien en dan geloven, dit is al eerder geroepen en bleek niet uit te komen.
In de Randstad in een grote stad zou ik een diesel ook laten staan.
Daarbuiten en je rijd genoeg kilometers zou ik er niet over nadenken.
LPG zal je bij de nieuwere modellen weinig meer tegen komen volgens mij.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Op deze website gaat het over wanneer de wetgeving komt in bepaalde steden. Eerst zien dan geloven ben ik het mee eens, maar de kans is zeer groot dat je met een diesel binnenkort in weinig steden binnenkomt. https://www.opwegnaarzes.nl/waar-komen-de-ze-zones
LPG ben ik ook trouwens niet veel tegengekomen. Komt misschien omdat de meeste LPG rijders wat oudere auto's kiezen
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
De reacties mbt het rijden met een diesel in de Randstad lijken mij wat overtrokken. Tot op heden mag je alle milieuzones in met een Euro 4 diesel van 2006 of daarna. In 2025 kan dat aangescherpt worden naar Euro 5 (vanaf 2010, 2011 ??).
Een euro 5 diesel van zeg 2013 kun je naar alle waarschijnlijkheid minsten nog 5 a 6 jaar mee vooruit zonder je zorgen over milieuzones te moeten maken. (en dan kun je zelfs je roetfilter nog administratief afmelden zodat een deeltjestest ook niet meer hoeft bij de apk, ga je enkel wat meer wegenbelasting betalen.)
Een euro 5 diesel van zeg 2013 kun je naar alle waarschijnlijkheid minsten nog 5 a 6 jaar mee vooruit zonder je zorgen over milieuzones te moeten maken. (en dan kun je zelfs je roetfilter nog administratief afmelden zodat een deeltjestest ook niet meer hoeft bij de apk, ga je enkel wat meer wegenbelasting betalen.)
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Klopt, maar de wegenbelasting gaat ook steeds meer omhoog. Ik betaalde voor mijn oude v70 diesel 177,- per maand. Voor mijn huidige (zelfde model) v70 betaal ik 82,- pm. Denk dat je niet veel voordeel uit diesel rijden haalt. Wat betreft de milleu zone: het kan goed of fout gaan. Het kan natuurlijk dat je nog gewoon 5/6 jaar kan doorrijden, maar het kan ook zo zijn dat je binnen een paar jaar een euro 6 diesel nodig hebt om de stad binnen te mogen. Een v60 is Euro 5. Ik zou het zekere voor het onzekere kiezen!pbor schreef: ↑17.06.2024 - 14:33 De reacties mbt het rijden met een diesel in de Randstad lijken mij wat overtrokken. Tot op heden mag je alle milieuzones in met een Euro 4 diesel van 2006 of daarna. In 2025 kan dat aangescherpt worden naar Euro 5 (vanaf 2010, 2011 ??).
Een euro 5 diesel van zeg 2013 kun je naar alle waarschijnlijkheid minsten nog 5 a 6 jaar mee vooruit zonder je zorgen over milieuzones te moeten maken. (en dan kun je zelfs je roetfilter nog administratief afmelden zodat een deeltjestest ook niet meer hoeft bij de apk, ga je enkel wat meer wegenbelasting betalen.)

Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Euro 5 gold als minimale eis voor toelating tot 1-1 2014. Ik zie de gemeenten nog niet zo snel alle diesels van voor die datum (de euro 5's dus) de toegang weigeren. Er echter slechts 2 dingen zijn zeker, je gaat een keer dood, en je moet belasting betalen.
NB. De wegenbelasting mag dan fors zijn, het brandstofverbruik is dat normaliter veel minder. Zeker niet in verhouding tot een vergelijkbare benzine. Simpel rekensommetje met je verwachte kilometrage. En aangezien diesel een vies woord geworden is, zijn ze aangenaam geprijsd wat weer voor een aangenaam lage(re) afschrijving zorgt. Stop het in een sommetje, en je weet meer.
NB. De wegenbelasting mag dan fors zijn, het brandstofverbruik is dat normaliter veel minder. Zeker niet in verhouding tot een vergelijkbare benzine. Simpel rekensommetje met je verwachte kilometrage. En aangezien diesel een vies woord geworden is, zijn ze aangenaam geprijsd wat weer voor een aangenaam lage(re) afschrijving zorgt. Stop het in een sommetje, en je weet meer.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Even kijken hoor:pbor schreef: ↑17.06.2024 - 14:54
NB. De wegenbelasting mag dan fors zijn, het brandstofverbruik is dat normaliter veel minder. Zeker niet in verhouding tot een vergelijkbare benzine. Simpel rekensommetje met je verwachte kilometrage. En aangezien diesel een vies woord geworden is, zijn ze aangenaam geprijsd wat weer voor een aangenaam lage(re) afschrijving zorgt. Stop het in een sommetje, en je weet meer.
Ik rij ongeveer 15.000km per jaar. 15:000 : 12 = 1250km per maand
Diesel reed 1 op 14/15, laten we er 15 van maken. Dat betekent dat je met een volle tank (volgens mij 75l) 1125km kan doen.
Diesel kost 1,78 de liter, dus 1 volle tank kost 1.78x75 = 133,50,- In een maand rijd ik 125km meer, dus reken er zo'n 8 liter bij (14,-)
Dus in totaal zou ik met een diesel v70 ongeveer 148,- kwijt zijn aan brandstof en 177,- in de wegenbelasting (verzekering enz niet meegeteld)
Dus dat zou uitkomen op precies 325,-
Mijn benzine is niet de zuinigste. Dat komt natuurlijk ook door de 2.5T AWD moter die erin ligt.
Benzine rijd ongv 1 op 12. Dat betekent dat je met een volle tank (volgens mij ook 75l) 900 kilometer kan doen.
Benzine kost 2,10 de liter, dus 1 volle tank kost 2,10x75 = 157,- er moet nog 350 km bij, dus dan kom je uit op ongeveer 210,- aan brandstof.
En 91,- (door awd duurder in wegenbelasting) aan wegenbelasting, dus 311,- in totaal.
Diesel was voor mij eerst wel veel voordeliger doordat ik 2x zoveel km's maakte, maar voor nu is benzine goedkoper. Heb een drukke werkdag achter de rug, dus als een een fout in de rekensom heb gemaakt, dan komt het daardoor!

Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
En volgend jaar is de rekensom weer anders.
Koop toch een wagen die naar je hart is.
Diesel.
Koop toch een wagen die naar je hart is.
Diesel.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27266
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit dus!

Hier staan 2 Euro 4 diesels op de oprit en maken ons nergens druk om.
Randstad komen we amper tot niet meer en de kilometers maken we genoeg waardoor een diesel nog altijd aantrekkelijker is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Daar ben ik het helemaal mee eens! Vooral een auto kopen die naar je hart is.
Als jij veel kilometers maakt en van het bekende (mooie) diesel roffeltje houdt, moet je zeker een diesel kopen.
Ik gaf alleen TS wat tips. Als hij echt een diesel fijner vind en de nieuwe wetgeving heeft de komende jaren geen invloed op zijn omstandigheden kan hij dat gewoon doen. Ik nam vooral een Benzine omdat ik minder reed en omdat ik veel naar de stad moet.

Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3711
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Zeker wel. Moet er niet aan denken dat ik de jaarlijkse 35.000km afleg in een benzineauto, een vergelijkbare XC70 in benzinevorm (die er eigenlijk niet is, in 2016 was er geen benzine AWD XC70 meer te krijgen) zou mij al gauw 7000 euro aan brandstof kosten. Dat is op jaarbasis 3000 euro meer dan diesel. Dan is die 90 euro per maand extra houderschapsbelasting snel terug verdiend, nog los van het feit dat een diesel gewoon lekkerder rijdt vanwege het koppel onderin. De mijne is trouwens Euro6 diesel.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
In Jou geval snap ik zeker dat je de wegenbelasting snel hebt terugverdiend (als je zoveel rijdt).DB200 schreef: ↑17.06.2024 - 22:12Zeker wel. Moet er niet aan denken dat ik de jaarlijkse 35.000km afleg in een benzineauto, een vergelijkbare XC70 in benzinevorm (die er eigenlijk niet is, in 2016 was er geen benzine AWD XC70 meer te krijgen) zou mij al gauw 7000 euro aan brandstof kosten. Dat is op jaarbasis 3000 euro meer dan diesel. Dan is die 90 euro per maand extra houderschapsbelasting snel terug verdiend, nog los van het feit dat een diesel gewoon lekkerder rijdt vanwege het koppel onderin.
Het hangt er gewoon heel erg vanaf wat voor diesel je hebt. Als je een euro 6 hebt en je rijd zoveel kilometers? Dan had ik ook ongetwijfeld voor een diesel gekozen. Dan hoef je je de komende jaren ook niet druk te maken over de wetgeving. Echter is euro 4/5 een ander verhaal. Daar zou het bij kunnen zijn dat je binnen 1/2 jaar geen steden meer in mag. Maar ook dit hangt af van of je veel in steden komt, of dat je vooral veel reist!

Ik denk dat ik het verkeerd bekeken heb. Ik rijd namelijk wat oudere auto's en denk dus meestal aan Euro 4 bij een diesel. Maar een Euro 6 diesel, daar kom je de komende jaren nog wel gewoon steden mee in. Wat betreft het koppel, daar ben ik het deels mee eens. Diesels staan bekend om het hoge koppel, maar een 2.5T (ik spreek uit ervaring


Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- S90 Inscription
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16
Je vergeet in dezen dat je een luxe dikke diesel voor zeer aantrekkelijke prijzen aanschaft. Dat grote verschil tov een benzine variant moet je ook meenemen, plus het heerlijke koppel.Jiska schreef: ↑17.06.2024 - 15:19Even kijken hoor:pbor schreef: ↑17.06.2024 - 14:54
NB. De wegenbelasting mag dan fors zijn, het brandstofverbruik is dat normaliter veel minder. Zeker niet in verhouding tot een vergelijkbare benzine. Simpel rekensommetje met je verwachte kilometrage. En aangezien diesel een vies woord geworden is, zijn ze aangenaam geprijsd wat weer voor een aangenaam lage(re) afschrijving zorgt. Stop het in een sommetje, en je weet meer.
Ik rij ongeveer 15.000km per jaar. 15:000 : 12 = 1250km per maand
Diesel reed 1 op 14/15, laten we er 15 van maken. Dat betekent dat je met een volle tank (volgens mij 75l) 1125km kan doen.
Diesel kost 1,78 de liter, dus 1 volle tank kost 1.78x75 = 133,50,- In een maand rijd ik 125km meer, dus reken er zo'n 8 liter bij (14,-)
Dus in totaal zou ik met een diesel v70 ongeveer 148,- kwijt zijn aan brandstof en 177,- in de wegenbelasting (verzekering enz niet meegeteld)
Dus dat zou uitkomen op precies 325,-
Mijn benzine is niet de zuinigste. Dat komt natuurlijk ook door de 2.5T AWD moter die erin ligt.
Benzine rijd ongv 1 op 12. Dat betekent dat je met een volle tank (volgens mij ook 75l) 900 kilometer kan doen.
Benzine kost 2,10 de liter, dus 1 volle tank kost 2,10x75 = 157,- er moet nog 350 km bij, dus dan kom je uit op ongeveer 210,- aan brandstof.
En 91,- (door awd duurder in wegenbelasting) aan wegenbelasting, dus 311,- in totaal.
Diesel was voor mij eerst wel veel voordeliger doordat ik 2x zoveel km's maakte, maar voor nu is benzine goedkoper. Heb een drukke werkdag achter de rug, dus als een een fout in de rekensom heb gemaakt, dan komt het daardoor!![]()
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Daar heb je gelijk in! In mijn geval was mijn ‘eis’ toen ik een benzine v70 zocht dat hij ongeveer net zo luxe was als de oude.S90 Inscription schreef: ↑18.06.2024 - 01:07Je vergeet in dezen dat je een luxe dikke diesel voor zeer aantrekkelijke prijzen aanschaft. Dat grote verschil tov een benzine variant moet je ook meenemen, plus het heerlijke koppel.Jiska schreef: ↑17.06.2024 - 15:19Even kijken hoor:pbor schreef: ↑17.06.2024 - 14:54
NB. De wegenbelasting mag dan fors zijn, het brandstofverbruik is dat normaliter veel minder. Zeker niet in verhouding tot een vergelijkbare benzine. Simpel rekensommetje met je verwachte kilometrage. En aangezien diesel een vies woord geworden is, zijn ze aangenaam geprijsd wat weer voor een aangenaam lage(re) afschrijving zorgt. Stop het in een sommetje, en je weet meer.
Ik rij ongeveer 15.000km per jaar. 15:000 : 12 = 1250km per maand
Diesel reed 1 op 14/15, laten we er 15 van maken. Dat betekent dat je met een volle tank (volgens mij 75l) 1125km kan doen.
Diesel kost 1,78 de liter, dus 1 volle tank kost 1.78x75 = 133,50,- In een maand rijd ik 125km meer, dus reken er zo'n 8 liter bij (14,-)
Dus in totaal zou ik met een diesel v70 ongeveer 148,- kwijt zijn aan brandstof en 177,- in de wegenbelasting (verzekering enz niet meegeteld)
Dus dat zou uitkomen op precies 325,-
Mijn benzine is niet de zuinigste. Dat komt natuurlijk ook door de 2.5T AWD moter die erin ligt.
Benzine rijd ongv 1 op 12. Dat betekent dat je met een volle tank (volgens mij ook 75l) 900 kilometer kan doen.
Benzine kost 2,10 de liter, dus 1 volle tank kost 2,10x75 = 157,- er moet nog 350 km bij, dus dan kom je uit op ongeveer 210,- aan brandstof.
En 91,- (door awd duurder in wegenbelasting) aan wegenbelasting, dus 311,- in totaal.
Diesel was voor mij eerst wel veel voordeliger doordat ik 2x zoveel km's maakte, maar voor nu is benzine goedkoper. Heb een drukke werkdag achter de rug, dus als een een fout in de rekensom heb gemaakt, dan komt het daardoor!![]()
Maar inderdaad een luxe op diesel is stukken goedkoper dan een op benzine. Ik zie net dat mijn oude D5 is geëxporteerd. Dat gebeurt er met het grootste deel. Best zonde, want ik heb die auto altijd goed onderhouden en er is nooit wat op bespaard.
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..