Goedenavond
Waarschijnlijk is hier best al wat over geschreven maar stel toch de vraag. Ik vraag me af wat bij collega XC40 Extended Range rijders het voertuig als actieradius aangeeft bij volle acculading? Bij mij nu nl 430km bij 100% lading. De daadwerkelijke actieradius is natuurlijk afhankelijk van voet, temperatuur etc etc dat snap ik allemaal wel. Echter Volvo zegt WLTP 573km in de meest ideale omstandigheden. Oke maar als mijn actieradius nu maar 430km aangeeft hoe zou ik in theorie dan ooit met de meest ideale omstandigheden op 573 kunnen komen. In mijn ogen onmogelijk. Ik had echter zeker bij een volle lading minimaal 500km verwacht als actieradius, wat ik er dan daadwerkelijk mee kan rijden is punt twee. De dealer zegt nu ik denk dat je een softwareupdate nodig hebt want geeft een te pessimistische range aan? Dus Volvo misleidt de klanten? Tevens zegt de dealer "denk dat je het niet snapt".
Dus wend ik mij eens tot de vele specialisten en mede Extended Range rijders op dit forum.
Gr Harry
actieradius
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29448
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De WLTP opgave is nooit de reële actieradius maar meer een vergelijkings manier.
Onze XC40 doet 480 km in de zomer en 380 km in de Nederlandse winter.
Onze XC40 doet 480 km in de zomer en 380 km in de Nederlandse winter.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 14.09.2023 - 14:29
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29448
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dit zijn de waardes bij 100% lading.
Wordt alleen gedaan bij een lange rit. Normaal laden wij tot 90% aan de thuislader en tot 80% aan de snellader.
Wordt alleen gedaan bij een lange rit. Normaal laden wij tot 90% aan de thuislader en tot 80% aan de snellader.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Das dus tegenwoordig een hele natte zomer met veel wind

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.03.2024 - 18:49
WLTP afstand is wel te halen hoor. Maar dan moet je ook rijden zoals de norm. Ik haal het bijna. Afstand woon-werk van 30 km. Doe ik 45 minuten over. 30 Stoplichten, paar kilometer waar je 80 kmh mag en een paar km autobaan. Gemiddelde snelheid over het gehele traject 45 kmh. Dit lijkt heel erg op het traject van de wltp-norm. De wltp snelheidsgrafiek kun je op het internet wel vinden. Dan snap je ook dat als 2 verschillende auto's hetzelfde wltp bereik hebben, dan hoeft dat niet te betekenen dat het bereik bij 100kmh ook gelijk is. Bij 100 kmh speelt de luchtweerstand veel meer mee dan bij een gemiddelde van ongeveer 45 kmh.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01
In mijn ervaring is het geschatte rijbereik dat een XC40 aangeeft vaak (heel) veel te hoog ingeschat, en redelijk nutteloos. Ik vertrouw er alleszins niet op, tenzij misschien op het minimum dat de range assistant app geeft. Ik snap nog steeds niet hoe die dat berekent, want het klopt echt niet met mijn effectief gemiddeld verbruik, terwijl ik zou verwachten dat die zich daarop zou baseren, zodat de schatting overeenkomt met het recente weer, het soort ritten dat je typisch doet en je rijstijl.
Als vuistregel hanteer ik dat je op ongeveer de helft van de WLTP afstand kan rekenen, als je laadt tot 90%, bij 20% op zoek gaat naar een laadpaal, dat de weersomstandigheden ongunstig zijn, en dat je veel autosnelweg en/of veel korte ritten doet.
Bijvoorbeeld, mijn XC40 MY2023 single motor heeft een WLTP range van 425km en een batterij van 69kWh. Mijn schatting dat die dus 212,5km ver komt met 70% van de totale batterijcapaciteit komt neer op een verbruik van 22,7kWh/100km hetgeen eigenlijk nog optimistisch is bij winterweer...
Natuurlijk is het mogelijk om de WLTP afstand (en misschien zelfs meer) te halen, maar dan moet de temperatuur echt wel meezitten, en moet je een lange afstand tegen 50-80 km/u doen, en cruise control gebruiken om zo veel mogelijk een constante snelheid aan te houden. En geen angst hebben van de "turtle mode"
Als vuistregel hanteer ik dat je op ongeveer de helft van de WLTP afstand kan rekenen, als je laadt tot 90%, bij 20% op zoek gaat naar een laadpaal, dat de weersomstandigheden ongunstig zijn, en dat je veel autosnelweg en/of veel korte ritten doet.
Bijvoorbeeld, mijn XC40 MY2023 single motor heeft een WLTP range van 425km en een batterij van 69kWh. Mijn schatting dat die dus 212,5km ver komt met 70% van de totale batterijcapaciteit komt neer op een verbruik van 22,7kWh/100km hetgeen eigenlijk nog optimistisch is bij winterweer...
Natuurlijk is het mogelijk om de WLTP afstand (en misschien zelfs meer) te halen, maar dan moet de temperatuur echt wel meezitten, en moet je een lange afstand tegen 50-80 km/u doen, en cruise control gebruiken om zo veel mogelijk een constante snelheid aan te houden. En geen angst hebben van de "turtle mode"

- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
22,7 is netjes hoor.Nicolas95 schreef: ↑20.06.2024 - 23:13 Als vuistregel hanteer ik dat je op ongeveer de helft van de WLTP afstand kan rekenen, als je laadt tot 90%, bij 20% op zoek gaat naar een laadpaal, dat de weersomstandigheden ongunstig zijn, en dat je veel autosnelweg en/of veel korte ritten doet.
Bijvoorbeeld, mijn XC40 MY2023 single motor heeft een WLTP range van 425km en een batterij van 69kWh. Mijn schatting dat die dus 212,5km ver komt met 70% van de totale batterijcapaciteit komt neer op een verbruik van 22,7kWh/100km hetgeen eigenlijk nog optimistisch is bij winterweer...
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16.10.2022 - 21:00
Dit is mijn gemiddelde verbruik tot nu toe vanaf september 2023
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40, MY24, Twin, Ultimate, Fjord Blue met Wool blend, 19" met pixel LED en trekhaak
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05.12.2023 - 14:42
Ik heb de auto (XC40 Ultimate ER) nu precies een half jaar. Het verbruik valt mij ook wel tegen. Ook in de huidige zomermaanden haal ik als rustige rijder de WLTP afstand bij lange na niet. 450 km is echt wel de grootste afstand die ik heel rustig rijdend op de snelweg kan halen. Gemiddeld in mei en juni vraagt hij echter ruim 19 kWh/ 100 km. Maar toegegeven, dat is gemeten aan de wallbox.
De auto zelf is veel optimistischer. Tijdens de rit zou ik in de zomer regelmatig op zo'n 17 kWh/100 km zitten en als het heel warm weer is zelfs daar onder.
Maar, in de praktijk is die ruim 450 km (in de winter 350) meestal wel genoeg. Slechts heel incidenteel sta ik aan een laadpaal en tot noch toe alleen omdat eens uit te proberen of omdat we toch zin in koffie hadden bij een Tesla-station.
De auto zelf is veel optimistischer. Tijdens de rit zou ik in de zomer regelmatig op zo'n 17 kWh/100 km zitten en als het heel warm weer is zelfs daar onder.
Maar, in de praktijk is die ruim 450 km (in de winter 350) meestal wel genoeg. Slechts heel incidenteel sta ik aan een laadpaal en tot noch toe alleen omdat eens uit te proberen of omdat we toch zin in koffie hadden bij een Tesla-station.
Volvo XC40 Recharge Ultimate Single Motor Extended range
Volvo V50 eco;
Volvo V50 eco;
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.03.2024 - 18:49
Ter info over wltp-normering, meetmethode etc: https://evdb.nz/wltp
Op de snelweg zullen we helaas nooit in de buurt van het opgegeven wltp-verbruik komen. Ook niet in de zomer.
Op de snelweg zullen we helaas nooit in de buurt van het opgegeven wltp-verbruik komen. Ook niet in de zomer.
- paul_b
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 25.12.2023 - 15:49
- Locatie: Utrecht
We hebben de ER eind november gekregen, en vonden het verbruik in de winter natuurlijk tegenvallen.Palomientje schreef: ↑19.06.2024 - 21:46 Goedenavond
Waarschijnlijk is hier best al wat over geschreven maar stel toch de vraag. Ik vraag me af wat bij collega XC40 Extended Range rijders het voertuig als actieradius aangeeft bij volle acculading? Bij mij nu nl 430km bij 100% lading. De daadwerkelijke actieradius is natuurlijk afhankelijk van voet, temperatuur etc etc dat snap ik allemaal wel. Echter Volvo zegt WLTP 573km in de meest ideale omstandigheden. Oke maar als mijn actieradius nu maar 430km aangeeft hoe zou ik in theorie dan ooit met de meest ideale omstandigheden op 573 kunnen komen. In mijn ogen onmogelijk. Ik had echter zeker bij een volle lading minimaal 500km verwacht als actieradius, wat ik er dan daadwerkelijk mee kan rijden is punt twee. De dealer zegt nu ik denk dat je een softwareupdate nodig hebt want geeft een te pessimistische range aan? Dus Volvo misleidt de klanten? Tevens zegt de dealer "denk dat je het niet snapt".
Dus wend ik mij eens tot de vele specialisten en mede Extended Range rijders op dit forum.
Gr Harry
Nu is dat anders.
Gisteren geladen bij temperatuur onder de 20 gr. kreeg ik bij 90% 520km te zien.
Mijn gemiddelde verbruik in de app zichtbaar bij Statistieken/prestaties is na totaal 9300km 15.5 kWh/100 km.
Weet iemand trouwens of deze waarde over de totale km stand is gemeten of over een van beide dagtellers?
Ik lees dat niet in de handleidingen.
Gr. Paul.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 Recharge ER Ultimate | 2023W17 | Vapour grey metallic | Tailored Wool Blend Charcoal
Midnight Zinc | Extra getint glas achter | Pixel led koplampen | Trekhaak
Midnight Zinc | Extra getint glas achter | Pixel led koplampen | Trekhaak
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10.05.2023 - 16:44
Bij mij geeft de app aan dat het gemiddelde 15.6Kwh/100 km
Ik hou alles nauwkeurig bij in een exel sheet, en hier is het exacte verbruik 1: 16.69 Kwh/100 km gemeten over 9188 Km. Hierin zit de winter, met en zonder aanhanger, korte en lange stukken maar bijna nooit snelweg. Ik heb in mijn werkzame leven genoeg snelweg km. gehad en in de file gestaan.
Ik hou alles nauwkeurig bij in een exel sheet, en hier is het exacte verbruik 1: 16.69 Kwh/100 km gemeten over 9188 Km. Hierin zit de winter, met en zonder aanhanger, korte en lange stukken maar bijna nooit snelweg. Ik heb in mijn werkzame leven genoeg snelweg km. gehad en in de file gestaan.
Volvo XC40 Recharge Utimate MY24
3 X Honda CR-V
Volvo V60
Subaru Forester
Volvo V60 2 x
3 X Volvo V40
Volvo V50
Nissan Primera
Renault Megane
Honda Accord
Audi A4
Saab 96 (1966)
Subaru stationcar 4wd
Vw Kever
Fiat 850 Abarth
3 X Honda CR-V
Volvo V60
Subaru Forester
Volvo V60 2 x
3 X Volvo V40
Volvo V50
Nissan Primera
Renault Megane
Honda Accord
Audi A4
Saab 96 (1966)
Subaru stationcar 4wd
Vw Kever
Fiat 850 Abarth
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10.05.2023 - 16:44
Onze XC 40 is een Pure electric RWD Engine Ultimate 2024. (in november afgeleverd)
Wellicht zit het meerverbruik en de Twin?
Wellicht zit het meerverbruik en de Twin?
Volvo XC40 Recharge Utimate MY24
3 X Honda CR-V
Volvo V60
Subaru Forester
Volvo V60 2 x
3 X Volvo V40
Volvo V50
Nissan Primera
Renault Megane
Honda Accord
Audi A4
Saab 96 (1966)
Subaru stationcar 4wd
Vw Kever
Fiat 850 Abarth
3 X Honda CR-V
Volvo V60
Subaru Forester
Volvo V60 2 x
3 X Volvo V40
Volvo V50
Nissan Primera
Renault Megane
Honda Accord
Audi A4
Saab 96 (1966)
Subaru stationcar 4wd
Vw Kever
Fiat 850 Abarth
- paul_b
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 25.12.2023 - 15:49
- Locatie: Utrecht
Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, heb ik twijfel of de waarde "gemiddeld verbruik" over de totale gereden km's is (Kilometerteller).Luca1947 schreef: ↑08.07.2024 - 10:29 Bij mij geeft de app aan dat het gemiddelde 15.6Kwh/100 km
Ik hou alles nauwkeurig bij in een exel sheet, en hier is het exacte verbruik 1: 16.69 Kwh/100 km gemeten over 9188 Km. Hierin zit de winter, met en zonder aanhanger, korte en lange stukken maar bijna nooit snelweg. Ik heb in mijn werkzame leven genoeg snelweg km. gehad en in de file gestaan.
Ik zie nu dat deze waarde veranderd als je de Dagteller (TripManual) op 0 zet en dan gaat rijden.
Het staat er dus niet met zoveel woorden, is niet in de handleidingen te vinden, maar betreft dus niet het totaal gemiddelde.
Het lijkt erop dat Volvo dit niet doet omdat dan steeds de WLTP waarde kan worden vergeleken met het totale gemiddelde.
Ook wat voor te zeggen trouwens.
Ik noteer in een tekstbestandje ook wat gegevens voor het laden die in een een tabel zet waarmee ik het totale verbruik zou kunnen berekenen.
Nog niet gedaan, maar ik ga eens kijken.
XC40 Recharge ER Ultimate | 2023W17 | Vapour grey metallic | Tailored Wool Blend Charcoal
Midnight Zinc | Extra getint glas achter | Pixel led koplampen | Trekhaak
Midnight Zinc | Extra getint glas achter | Pixel led koplampen | Trekhaak
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 14.09.2023 - 14:29
Goedenavondpaul_b schreef: ↑07.07.2024 - 14:06We hebben de ER eind november gekregen, en vonden het verbruik in de winter natuurlijk tegenvallen.Palomientje schreef: ↑19.06.2024 - 21:46 Goedenavond
Waarschijnlijk is hier best al wat over geschreven maar stel toch de vraag. Ik vraag me af wat bij collega XC40 Extended Range rijders het voertuig als actieradius aangeeft bij volle acculading? Bij mij nu nl 430km bij 100% lading. De daadwerkelijke actieradius is natuurlijk afhankelijk van voet, temperatuur etc etc dat snap ik allemaal wel. Echter Volvo zegt WLTP 573km in de meest ideale omstandigheden. Oke maar als mijn actieradius nu maar 430km aangeeft hoe zou ik in theorie dan ooit met de meest ideale omstandigheden op 573 kunnen komen. In mijn ogen onmogelijk. Ik had echter zeker bij een volle lading minimaal 500km verwacht als actieradius, wat ik er dan daadwerkelijk mee kan rijden is punt twee. De dealer zegt nu ik denk dat je een softwareupdate nodig hebt want geeft een te pessimistische range aan? Dus Volvo misleidt de klanten? Tevens zegt de dealer "denk dat je het niet snapt".
Dus wend ik mij eens tot de vele specialisten en mede Extended Range rijders op dit forum.
Gr Harry
Nu is dat anders.
Gisteren geladen bij temperatuur onder de 20 gr. kreeg ik bij 90% 520km te zien.
Mijn gemiddelde verbruik in de app zichtbaar bij Statistieken/prestaties is na totaal 9300km 15.5 kWh/100 km.
Weet iemand trouwens of deze waarde over de totale km stand is gemeten of over een van beide dagtellers?
Ik lees dat niet in de handleidingen.
Gr. Paul.
Wat voor afstanden rijden jullie want dit is wel een net bereik wat ik ook probeer na te streven maar voor nu nog lang niet.
Gr harry
- paul_b
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 25.12.2023 - 15:49
- Locatie: Utrecht
Ik moet toegeven dat wij alleen korte afstanden rijden, en op de snelweg rond de 100. Dan verbruikt ie met de aanduiding op het dashboard het minst.Palomientje schreef: ↑12.07.2024 - 19:39Goedenavondpaul_b schreef: ↑07.07.2024 - 14:06We hebben de ER eind november gekregen, en vonden het verbruik in de winter natuurlijk tegenvallen.Palomientje schreef: ↑19.06.2024 - 21:46 Goedenavond
Waarschijnlijk is hier best al wat over geschreven maar stel toch de vraag. Ik vraag me af wat bij collega XC40 Extended Range rijders het voertuig als actieradius aangeeft bij volle acculading? Bij mij nu nl 430km bij 100% lading. De daadwerkelijke actieradius is natuurlijk afhankelijk van voet, temperatuur etc etc dat snap ik allemaal wel. Echter Volvo zegt WLTP 573km in de meest ideale omstandigheden. Oke maar als mijn actieradius nu maar 430km aangeeft hoe zou ik in theorie dan ooit met de meest ideale omstandigheden op 573 kunnen komen. In mijn ogen onmogelijk. Ik had echter zeker bij een volle lading minimaal 500km verwacht als actieradius, wat ik er dan daadwerkelijk mee kan rijden is punt twee. De dealer zegt nu ik denk dat je een softwareupdate nodig hebt want geeft een te pessimistische range aan? Dus Volvo misleidt de klanten? Tevens zegt de dealer "denk dat je het niet snapt".
Dus wend ik mij eens tot de vele specialisten en mede Extended Range rijders op dit forum.
Gr Harry
Nu is dat anders.
Gisteren geladen bij temperatuur onder de 20 gr. kreeg ik bij 90% 520km te zien.
Mijn gemiddelde verbruik in de app zichtbaar bij Statistieken/prestaties is na totaal 9300km 15.5 kWh/100 km.
Weet iemand trouwens of deze waarde over de totale km stand is gemeten of over een van beide dagtellers?
Ik lees dat niet in de handleidingen.
Gr. Paul.
Wat voor afstanden rijden jullie want dit is wel een net bereik wat ik ook probeer na te streven maar voor nu nog lang niet.
Gr harry
Dat zal ongetwijfeld een rol spelen bij de inschatting van de actieradius.
Ik dacht zelf dat 't vooral met de temperatuur te maken had, maar ik zou 't logisch vinden dat ook de rijstijl, dus het verbruik in de afgelopen tijd, een rol speelt.
Ik heb zelf een ervaring gehad toen ik 'm net had. Het was rond 't vriespunt en kon niet meer thuiskomen na 240 km. zonder eerst een laadpunt op te zoeken.
Ik had in de polder een stuk 115-120 km/u gereden. Daar gaat het verbruik goed van omhoog bij die temperatuur.
In het algemeen t.o.v. benzinegebruik moet je gewoon vaak laden.
Ik vind 't rijcomfort erg goed en voor ons gebruik van relatief kleine afstanden en gem. 1 x in de week laden acceptabel.
Gr. Paul.
XC40 Recharge ER Ultimate | 2023W17 | Vapour grey metallic | Tailored Wool Blend Charcoal
Midnight Zinc | Extra getint glas achter | Pixel led koplampen | Trekhaak
Midnight Zinc | Extra getint glas achter | Pixel led koplampen | Trekhaak
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16.05.2024 - 19:35
- Locatie: Baarn
Hallo Harry,
Ik ben van de Hyundai Kona EV Premium WLPT 484 Km (4 jaar gereden) vanaf Jan ‘24 naar de C40 extended range single motor overgestapt. WLPT zou 577 zijn. Ik ben erg teleurgesteld in de maximale range. In de 4 jaar Kona gereden altijd in zomer een bereik van 450 km en winter 400 km heel betrouwbaar. Ongeacht mijn rijstijl.
Je zou verwachten van de C40 zomer 550 winter 500 KM. Nu gaan wij straks de winter tegemoet zal mij benieuwen. Ben nu al niet tevreden over het bereik. Wel in de rijprestatie.
Je zou denken dat er ergens iets wordt afgeknabbeld
kan toch niet waar zijn dat je zo beduveld wordt voor wat je er voor betaald ? 
Groet Ancilla
Ik ben van de Hyundai Kona EV Premium WLPT 484 Km (4 jaar gereden) vanaf Jan ‘24 naar de C40 extended range single motor overgestapt. WLPT zou 577 zijn. Ik ben erg teleurgesteld in de maximale range. In de 4 jaar Kona gereden altijd in zomer een bereik van 450 km en winter 400 km heel betrouwbaar. Ongeacht mijn rijstijl.
Je zou verwachten van de C40 zomer 550 winter 500 KM. Nu gaan wij straks de winter tegemoet zal mij benieuwen. Ben nu al niet tevreden over het bereik. Wel in de rijprestatie.
Je zou denken dat er ergens iets wordt afgeknabbeld
Groet Ancilla