Ik wil aankomende zomer mijn 244GLE trakteren op een vers motorblok, want het arme ding rijdt al minstens 1-2 jaar rond met piston slap, hij start slecht, blaast blauwe wolken soms...
Nou heb ik van een vriend een B21E donor blok gehad, compleet en lopend gedemonteerd. Deze motor is van -78, mijne van 81.
De 78er had een lekke koppakking (heb ik achterhaald door de kop eraf te trekken) en de mijne heeft gefaalde zuigerringen. (blauwe rook heuvel af, veel karterdruk, matige compressie en hoorbare piston slap) Nou lijkt het me het meest handige om het donorblok klaar te maken als 'vers' blok, en dan mijn B21 in een keer om te wisselen. (anders staat de 244 weken zonder motor (en bak), en dat lijkt me ook niet handig.)
Nou vraag ik me af, wat wijsheid is.
De kop van de 78er vlakken zal een must zijn, want die koppakking heeft m vast geen plezier gedaan. Als het ding eraf is kan is net zo goed ook de kleppen in-poetsen en de tapeinden vervangen... Is er een wezelijk verschil tussen de 78er en 81er kop? (beter of anders?) Anders ga ik gewoon met die losse kop aan de slag

Verder twijfel ik wat te doen met het onderblok. Zo ver ik weet is het onderblok van de donor gezond, maar preventief dingen vervangen is nou wel makkelijk. Zuigerveren, hoofdlagers, blok vlakken, cilinders laten honen, overmaatse zuigerveren dan maar? ... ik kan er veel geld tegenaan smijten, maar dat hoeft van mij niet per se haha. Het geld groeit me niet op de rug, en als 22-jarige student is het nog lastig aankomen ook.
Wat zouden jullie als 'noodzakelijke revisiestappen' zien voor het opbouwen van een motor? (dit zou dan dus gaan over het 78er onderblok, met bijbehorende krukas en zo, onder voorbehoud dat het geen downgrade is van mijn huidige blok.) (wederom; zijn er verschillen tussen de motorblokken in die jaren, en maken die echt uit?)
In principe wordt de motor gewoon een B21E op KJet, ik ben er niet ontevreden over. Mocht iemand een K-nokkenas hebben liggen voor een beetje extra pep, houd ik me aanbevolen natuurlijk.