Volvo 240 DL 1989 start niet

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
jandouwe240
Starter

Dag Volvo/fanaten,

Ik heb zelf een mooie 240 uit 1989. Deze heb ik nu bijna 2 jaar en sinds dat ik hem heb, ben ik liefhebber.
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen aan de auto. Ik heb geen technische ervaring met het sleutelen aan auto´s. Maar ik ben leergierig.
Maar nu komt dus mijn probleem; hij start niet meer.

Ik zal uitleggen wat ik heb gedaan en wat er misschien aan de hand kan zijn. Dus excuus voor een eventueel lang verhaal!

2/3 Maanden geleden was mijn accu helemaal leeg nadat ik er ongeveer een maand niet mee had gereden. Ik heb hem toen gestart met startkabels en heb een nieuwe accu gehaald.
De nieuwe accu heb ik er in gezet en hij deed het weer.
Maar door het vervangen van de accu had ik even nieuwe energie om wat kleine probleempjes aan te pakken.

- Ik heb de scharnieren van de achterklep vervangen. (deze waren kapot) En ook gelijk de bijbehorende stroomkabels vervangen die naar de achterklep lopen.
Hier kwam eigenlijk al het eerste probleem naar boven: Ik kon niet ieder kabeltje doorkoppelen. (volgens mij is dat die van de ruitenwisser, aangezien de verlichting en kenteken-verlichting het gewoon doen.)
Maar voor de rest is dit me redelijk goed afgegaan.

- De radio. Ik had nog geen radio in de volvo, dus had er een gekocht en toen ben ik begonnen om deze te installeren.
Na de eerste keer alles aan te sluiten deed de radio het niet. Hier kwam alleen een volgend probleem bij kijken, namelijk dat de auto niet heel goed startte en al snel afsloeg als ik niet constant een beetje gas gaf.

Ik heb toen de radio weer losgemaakt en ben gaan kijken of alle kabeltjes wel overgingen in de corresponderende kabels van de radio. Ik heb hier uiteindelijk de kabels van de speakers omgedraaid.
Maar helaas, de radio deed het nog steeds niet.

Nog maar een keer kijken wat er niet goed zat. Toen zag ik dat er een rode en een rood-gele kabel in een kroonsteentje gingen, en deze gingen vervolgens niet door op dezelfde kleur.
Rood zat op rood-geel en andersom. (ben even vergeten hoe deze heetten) Dus deze heb ik omgedraaid.

Hierna deed de radio het! De auto had weer moeite met starten en neigde weer om af te slaan. (kan het niet anders uitleggen dan dat het was alsof de motor niet genoeg 'juice'had)
Ik ben toen een rondje gaan rijden en na een paar minuten was dit probleem weg.

Ik heb vervolgens een paar dagen gewoon probleemloos rondgereden. Maar van de een op de andere dag startte hij niet meer.
De motor draait wel, maar hij start niet.

Ik heb nu gekeken of er een vonkje bij de verdelerkap kwam, maar hier gebeurde niks. Ik heb de bobine toen vervangen, maar dit bleek het probleem niet te zijn.
Ook heb ik zekering 4 vervangen. Deze was namelijk stuk. Maar ook hierna wilt hij niet starten.
Ik heb de relay voor de benzinepomp bekeken, maar deze ziet er keurig uit. Geen verbrande plekken, geen scheurtjes in het koper en de solderingen zagen er goed uit.

Ik heb het dashboard achter het stuur eraf gehaald om te kijken of daar iets mis was. Hier zag ik wel wat kabels los. Maar ik zou niet weten waar deze aangesloten zouden moeten zitten.

Dus nu is mijn vraag, heb ik iets over het hoofd gezien?

Mvg Jan Douwe Habraken
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”