The Mechanic schreef: ↑28.06.2024 - 11:40
Het is toch te treurig voor woorden, dat de klanten dit accepteren. Je betaald gewoon een ton en eigenlijk ben je gewoon een proefpersoon.
Ja, dat is te treurig, maar ik weet ook even niet wat ik anders moet …
Kia EV9 is een klasse lager
BMW iX is een alternatief als je kunt leven met 5 zitplaatsen maar wordt zoals ik hem wil meteen weer €135k
Tesla Model X zou kunnen maar persoonlijk wil ik absoluut geen Tesla
Er zijn nog wat échte Chinezen (Nio EL8, Hongqi nogwat en BYD Tang) maar daar word ik ook niet warm van
Ik zit gelukkig niet bij de eerste lading die geleverd wordt in NL, dus ik ga na de zomer maar eens proefrijden en kijken hoe gelukkig ik word. Worst case annuleer ik de order en blijft het voorlopig een XC90. Ik merk dat ook hier de voorpret wat aan het afnemen is, namelijk …
raspaardje schreef: ↑28.06.2024 - 11:45
Mee eens.
Is mijn beeld dat dit vooral Geely/Chinese auto's betreft juist?
Of doen bijv. BMW, Mercedes en Stellantis precies hetzelfde?
Tesla doet dit natuurlijk ook al jaren (die zijn hier mee begonnen), alleen is het daar dan onderdeel van de ervaring en wordt een update daar gevierd als iets leuks.
Fisker is ook een mooi voorbeeld. Die zijn helaas failliet gegaan voordat software 2.0 goed en wel was uitgerold, maar dat was ook echt een drama (kijk de review van MKBHD maar eens).
Vinfast (Vietnamese fabrikant) schijnt er ook een potje van te hebben gemaakt als ik de Noorse reviews mag geloven.
BMW is met hun iX voor zover ik weet vrij stabiel, en ook de i7 die ik rond de introductie reed werkte gewoon uitstekend.
Mercedes heb ik geen ervaring mee, en VAG heeft inderdaad echt flinke (software) missers gehad bij de introductie van de ID.3 en ID.4.
Maar nee, het heeft niet zozeer met China te maken, vrees ik.
Nou is het wel zo dat die merken in Europa gewoon geen LiDAR leveren. Kia ook niet, dat is alleen in Korea te krijgen. Volvo is daarmee dus wel grensverleggend, alleen het gaat gewoon totaal niet soepel.