specialist XC90 V8 gezocht

Plaats reactie
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Beste mensen.
Wie weet een goed adres waar ze ervaring hebben met de XC90 met de V8 motor.
Ik heb al langere tijd een probleem waar de dealer geen oplossing voor heeft.
Volgens mij is bij de dealers voornamelijk kennis van de jongere modellen.
Het probleem is het volgende:
Het gaat om een V8 uit 2006 op Prins LPG, welke automatisch op benzine start.
Als de auto zowel koud als warm word gestart, is er geen probleem.
Maar als er met de auto is gereden en deze is nog niet volledig afgekoeld (bijvoorbeeld na een uurtje stilstand), dan start deze slecht.
Hij slaat wel aan, maar begint te pruttelen, slaat bijna af, om daarna in toeren te klimmen en slaat weer bijna af.
Op het gaspedaal reageert de motor dan vrijwel niet.
Als je dan ca. 30 seconden wacht en de motor de tijd geeft, pakt hij ineens weer goed op en is het heerlijk om met deze auto te rijden.
Ik ben al diverse keren bij de dealer geweest en bij een Volvo-specialist.
Daar is de auto uiteraard uitgelezen.
De 1e keer kwam daaruit naar voren dat er een probleem was met de brandstofdruk.
Toen is de brandstofdruksensor vervangen.
Daarna is de auto weer uitgelezen: nogmaals een foutmelding betreffende de brandstofdruk.
Toen is de brandstofdrukregelaar vervangen.
Maar het probleem is er nog steeds.
Als de motor eenmaal loopt, rijdt hij als een zonnetje, maar ik wil dit graag opgelost hebben.
Vooral mijn vrouw raakt een beetje het vertrouwen kwijt.
Dus hierbij de vraag: wie weet een goed adres waar ze veel ervaring hebben met de XC90 V8.
Ik woon in Almere, maar vind het geen probleem om een flink stuk te rijden als daarmee het probleem opgelost kan worden.

Groet, Wim.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8148
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Volgens mij kan je beter naar een lpg specialist gaan
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je al eens geprobeerd of het probleem zich oplost als je de auto zelf op benzine zet voor het starten?
Want ik neig ook naar hetzelfde advies als Martin al roept.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Eens met de suggestie dat een LPG specialist hier misschien in eerste instantie een betere oplossing is. Mijn eerste reactie als ik je probleem lees is: lekken de injectoren (gas of benzine) niet waardoor er na het uitzetten van de motor alsnog gas/benzine in een of meerdere cilinders loopt? Is de motor niet gewoon verzopen daardoor? Heb je wel eens bij de uitlaat gekeken of er daar allemaal onverbrand mengsel uitkomt bij het starten? Probeer eens volgas te starten een volgende keer. Wat gebeurt er dan?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Dank voor de reacties. Bij een LPG-specialist ben ik ook al langs geweest.
Ik heb namelijk ook wel de indruk dat de motor gewoon verzuipt.
Heb de LPG-specialist gevraagd of het mogeijk is dat de motor tijdens starten tegelijk benzine en LPG ingespoten kon krijgen.
Maar volgens hem was dit onmogelijjk.
Hij heeft destijds wel wat instellingen veranderd, maar echt resultaat heeft dat niet gehad.
Wat ik raar vind, is dat het met half afgekoelde motor optreedt.
Is de motor koud of warm dan slaat hij meteen goed aan.
De tip om eens volgas te starten, zal ik eens proberen.
Maarrrrrr iemand een goed adres waar ik terecht kan met dit probleem ?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WimS60 schreef: 08.07.2024 - 20:10 .....Maar volgens hem was dit onmogelijjk.....
Jaren terug hier last van gehad met een 740 met een Vialle installatie. Toen kon het dus wel in ieder geval......
Maar volgens mij hadden we toen altijd start problemen, warm, koud maakte niets uit. Maar kan me vergissen, is al zeker 35 jaar geleden.
Je zou deze tent eens kunnen contacten: https://hboertien.nl/autogas/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Persoonlijk heb ik goede ervaringen en lees ik goede dingen van Autogas van der Weide in Doornspijk.
En wat Gouwe hierboven schrijft over lekkende injectoren, dat is ook het eerste wat mij te binnen schoot.
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Even een update.
Starten met het gaspedaal volledig ingedrukt, zoals Gouwe opperde, geeft hetzelfde resultaat.
Vandaag in gesprek geraakt met een ANWB wegenwachter.
Deze heeft een aantal tips gegeven:
Als het weer het toelaat ga ik in het weekend de MAP sensor en de Luchtmassameter schoonmaken.
Als dit geen resultaat heeft, is er nog de optie om de temperatuursensor te vervangen, zo'n ding kost enkele tientjes.
Als dit allemaal niet helpt, zullen de verstuivers uitgebouwd moeten worden en daarna getest.
Maar dat is een lekker klusje bij de V8.....
Ik hou jullie van eventuele ontwikkelingen op de hoogte.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3905
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Succes,
leuk te lezen maar minder leuk uiteraard voor jou.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Even een update:
Gisteren de tip van de ANWB wegenwachter opgevolgd.
Heb de sensor van de luchtmassameter schoongemaakt met remmenreiniger, maar daar was niet veel aan te zien.
De MAP-sensor was echter best wel vies en ook deze schoon gemaakt met remmenreiniger.
En het probleem lijkt verholpen.
Wilde dit toch even terug koppelen.

Groet, Wim.
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Hopelijk zal dit inderdaad voldoende zijn en hij goed blijft starten nu, mooi dat je dit zelf kan.
S60 T8 R-Design Hybride
JaccoHoutman
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.06.2024 - 15:23

Mocht je er niet uitkomen, raad ik diagnosecentrum dodewaard aan!
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”