Beste forumgenoten,
Na een aantal jaar in een kleine simpele suzuki alto te hebben gereden ben ik opzoek naar een veilige, betrouwbare auto, gezien de andere auto waar ik de afgelopen jaren in reed me echt vaak liet zitten. Na een goeie zoektocht kwam ik uit bij de Volvo V40 Dieselmotor (euro6). Ik rij inmiddels +/- 24000 per jaar waardoor ik graag voor een dieselmotor zou gaan. Nu ben ik verder een (complete) leek wat betreft auto’s dus zou ik heel graag van jullie wat aanbevelingen/adviezen te horen krijgen. Mijn budget is +/- 9000/10.000 euro. Ik hoor van alles over de km-stand etc.: wat is jullie advies, ik zag een aantal V40 2.0 D2 auto’s binnen budget met +/- 200.000/210.000 op de teller (dealeronderhouden). Is dit een te groot risico? Mijn intentie was om de auto af te rijden. Ik heb geen idee of ik zo genoeg informatie geef om iets nuttigs te kunnen adviseren, maar hoor graag meer van jullie!
Aankoopadvies Volvo V40 Diesel
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Welkom op het forum!
Ik heb zelf weinig ervaring met wat 'jongere' volvo's en kan je jammer genoeg niet veel vertellen over een v40. Wel een paar tips in het algemeen.
Bij 24.000km per jaar zou ik zelf ook gaan voor een diesel exemplaar. Dan is het slim om voor een wat jongere volvo te gaan, aangezien de oude weleens problemen zouden kunnen gaan krijgen volgend jaar mbt inkomen van steden. Over de 2.0 D2 motor heb ik weleens wat problemen over gelezen. Ik hoop dat er nog iemand antwoord die wat meer weet over die motor. Ik kan een s60 van bijvoorbeeld 2009/2010 ook zeer aanraden (oude type). Weinig ford onderdelen en een originele volvo motor! Vind het zelf een geweldige auto, waarvan ik denk dat je daar ook weleens plezier van kan beleven! Je kunt ook voor LPG G3 gaan. De keuze in het 9/10.000 euro segment is reuze! Ben benieuwd
Ik heb zelf weinig ervaring met wat 'jongere' volvo's en kan je jammer genoeg niet veel vertellen over een v40. Wel een paar tips in het algemeen.
Bij 24.000km per jaar zou ik zelf ook gaan voor een diesel exemplaar. Dan is het slim om voor een wat jongere volvo te gaan, aangezien de oude weleens problemen zouden kunnen gaan krijgen volgend jaar mbt inkomen van steden. Over de 2.0 D2 motor heb ik weleens wat problemen over gelezen. Ik hoop dat er nog iemand antwoord die wat meer weet over die motor. Ik kan een s60 van bijvoorbeeld 2009/2010 ook zeer aanraden (oude type). Weinig ford onderdelen en een originele volvo motor! Vind het zelf een geweldige auto, waarvan ik denk dat je daar ook weleens plezier van kan beleven! Je kunt ook voor LPG G3 gaan. De keuze in het 9/10.000 euro segment is reuze! Ben benieuwd

Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27320
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De 2.0 D2 is een VEA blok en daarmee ook een echte Volvo motor.
Volgens mij zijn ze aardig betrouwbaar in z'n algemeenheid.
Volgens mij zijn ze aardig betrouwbaar in z'n algemeenheid.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10.07.2024 - 16:44
Dank voor je antwoordJiska schreef: ↑11.07.2024 - 14:10 Welkom op het forum!
Ik heb zelf weinig ervaring met wat 'jongere' volvo's en kan je jammer genoeg niet veel vertellen over een v40. Wel een paar tips in het algemeen.
Bij 24.000km per jaar zou ik zelf ook gaan voor een diesel exemplaar. Dan is het slim om voor een wat jongere volvo te gaan, aangezien de oude weleens problemen zouden kunnen gaan krijgen volgend jaar mbt inkomen van steden. Over de 2.0 D2 motor heb ik weleens wat problemen over gelezen. Ik hoop dat er nog iemand antwoord die wat meer weet over die motor. Ik kan een s60 van bijvoorbeeld 2009/2010 ook zeer aanraden (oude type). Weinig ford onderdelen en een originele volvo motor! Vind het zelf een geweldige auto, waarvan ik denk dat je daar ook weleens plezier van kan beleven! Je kunt ook voor LPG G3 gaan. De keuze in het 9/10.000 euro segment is reuze! Ben benieuwd![]()



-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10.07.2024 - 16:44
Goed om te horen! Ik had me al voor zover ik kon inderdaad een beetje ingelezen over de verschillende motoren. Vond het lastig inschatten waar ik nu voor mezelf de grens moest trekken bijv. qua km’s op de teller. Las verder idd ook geen gekke dingen over dit model. Fijn om jullie meningen even te horen!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Ik rijd nu 3 jaar een v60 VEA D3: op de een of andere manier precies 20k per jaar: en diesel kan voor mij nog prima uit. Dus daar geen zorgen over: meer zorgen zou ik mij maken over de VEA diesels die olie gebruiken: die van mij ongeveer een liter op 10k kilometer, maar er zijn excessen: viewtopic.php?p=1819941&hilit=vea+d4+olie#p1819941 Dit gaat over de D4 maar tot 2018 hebben ze allemaal dezelfde issues (d2 d3 d4).
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Snap ik!Btn_auto schreef: ↑11.07.2024 - 23:32Dank voor je antwoordJiska schreef: ↑11.07.2024 - 14:10 Welkom op het forum!
Ik heb zelf weinig ervaring met wat 'jongere' volvo's en kan je jammer genoeg niet veel vertellen over een v40. Wel een paar tips in het algemeen.
Bij 24.000km per jaar zou ik zelf ook gaan voor een diesel exemplaar. Dan is het slim om voor een wat jongere volvo te gaan, aangezien de oude weleens problemen zouden kunnen gaan krijgen volgend jaar mbt inkomen van steden. Over de 2.0 D2 motor heb ik weleens wat problemen over gelezen. Ik hoop dat er nog iemand antwoord die wat meer weet over die motor. Ik kan een s60 van bijvoorbeeld 2009/2010 ook zeer aanraden (oude type). Weinig ford onderdelen en een originele volvo motor! Vind het zelf een geweldige auto, waarvan ik denk dat je daar ook weleens plezier van kan beleven! Je kunt ook voor LPG G3 gaan. De keuze in het 9/10.000 euro segment is reuze! Ben benieuwd![]()
ik kijk zelf naar modellen van 2015 en nieuwer i.v.m. de nieuwste emissie normen
Ik had er al wel een paar op het oog met iets minder dan 2 ton op de teller en altijd netjes onderhouden. Ik denk dat ik toch maar eens een proefrit ga maken, kijken hoe die v40 d2 2.0 bevalt
. Degene die ik op het oog had was een facelift model uit 2017, erg mooie auto’s zeg!


Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Wellicht nog iets te laat, maar hier een ervarings'deskundige'.
Mijn V40 D2 facelift model heb ik ook voor rond de 10.000 gekocht. Nordic+ model, beide riemen net vervangen en nieuwe apk. Over de tijd heen het volgende (moeten) vervangen buiten het periodieke onderhoud om:
-Stoelverwarmingsmatjes en module bestuurderskant
-Beide koplampen (1 voor modulestoring en 1 gebarsten lens. De ene garantie, de ander stormschade. Barstte al na een niet al te grote tak)
-Inlaatreiniging (gasklephuis kreeg niet alle kleppen meer open)
-Krukaspoelie (rubbers op, tikte behoorlijk)
-Koppeling en vliegwiel (bij 210.000km was het vliegwiel op)
-Veerpootlagers
-Kleppendeksel inc pakking (brandplaatjes neem ik mee maar zijn niet defect)
-Boost slang (groot gat in de oude)
Volgens mij heb ik daarmee ieder mogelijk kwaaltje gehad. Sommige delen heb ik zelf gedaan, sommige door de garage (géén dealer). Al met al richting de 4.500 euro aan bijzonder onderhoud uit eigen portemonnee kwijt geweest van 167.000 ->232.000.
De 2.0 D2 in de V40 is wel een fijne combinatie. Genoeg koppel, maar ook genoeg echt vermogen. Goed te chippen, obbetuning is niet al te prijzig en kan je meteen van de inlaatproblemen af helpen door de EGR dicht te schrijven. Ik rij tegen de 4500 km per maand, rij vooral snelweg stukken met wat kleine stukken door de stad. Gemiddeld haalde ik op de 16 inch velgen rond de 1 op 27. Nu met de 18 inch rond de 1 op 23, in de winter 1 op 21. Mijn rechtervoet is enigszins bescheiden. Als je er een haalt zou ik eerder bij een liefhebber kijken dan bij een dealer. Die weten van de kwaaltjes en doen er meestal ook wat aan. De dealer doet vaak of zijn/haar neus bloedt met kwaaltjes en houdt het enkel bij regulier onderhoud. Ik rij mijne op en haal later weer een oudere volvo. Écht degelijke autos zoals vroeger maken ze niet meer helaas, ik en mijn portemonnee hebben wel spijt van de aanschaf tov mijn oude V70 classic. Succes met de zoektocht!
Mijn V40 D2 facelift model heb ik ook voor rond de 10.000 gekocht. Nordic+ model, beide riemen net vervangen en nieuwe apk. Over de tijd heen het volgende (moeten) vervangen buiten het periodieke onderhoud om:
-Stoelverwarmingsmatjes en module bestuurderskant
-Beide koplampen (1 voor modulestoring en 1 gebarsten lens. De ene garantie, de ander stormschade. Barstte al na een niet al te grote tak)
-Inlaatreiniging (gasklephuis kreeg niet alle kleppen meer open)
-Krukaspoelie (rubbers op, tikte behoorlijk)
-Koppeling en vliegwiel (bij 210.000km was het vliegwiel op)
-Veerpootlagers
-Kleppendeksel inc pakking (brandplaatjes neem ik mee maar zijn niet defect)
-Boost slang (groot gat in de oude)
Volgens mij heb ik daarmee ieder mogelijk kwaaltje gehad. Sommige delen heb ik zelf gedaan, sommige door de garage (géén dealer). Al met al richting de 4.500 euro aan bijzonder onderhoud uit eigen portemonnee kwijt geweest van 167.000 ->232.000.
De 2.0 D2 in de V40 is wel een fijne combinatie. Genoeg koppel, maar ook genoeg echt vermogen. Goed te chippen, obbetuning is niet al te prijzig en kan je meteen van de inlaatproblemen af helpen door de EGR dicht te schrijven. Ik rij tegen de 4500 km per maand, rij vooral snelweg stukken met wat kleine stukken door de stad. Gemiddeld haalde ik op de 16 inch velgen rond de 1 op 27. Nu met de 18 inch rond de 1 op 23, in de winter 1 op 21. Mijn rechtervoet is enigszins bescheiden. Als je er een haalt zou ik eerder bij een liefhebber kijken dan bij een dealer. Die weten van de kwaaltjes en doen er meestal ook wat aan. De dealer doet vaak of zijn/haar neus bloedt met kwaaltjes en houdt het enkel bij regulier onderhoud. Ik rij mijne op en haal later weer een oudere volvo. Écht degelijke autos zoals vroeger maken ze niet meer helaas, ik en mijn portemonnee hebben wel spijt van de aanschaf tov mijn oude V70 classic. Succes met de zoektocht!
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Was dit niet alleen bij de oudere D4's? Misschien krijg ik het niet mee, maar ik heb nog geen D2/3 met die problemen voorbij zien komenSammmyvannorel schreef: ↑12.07.2024 - 09:58 Ik rijd nu 3 jaar een v60 VEA D3: op de een of andere manier precies 20k per jaar: en diesel kan voor mij nog prima uit. Dus daar geen zorgen over: meer zorgen zou ik mij maken over de VEA diesels die olie gebruiken: die van mij ongeveer een liter op 10k kilometer, maar er zijn excessen: viewtopic.php?p=1819941&hilit=vea+d4+olie#p1819941 Dit gaat over de D4 maar tot 2018 hebben ze allemaal dezelfde issues (d2 d3 d4).
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 06.01.2023 - 21:40
Hallo,
Ik ben eigenaar van een V40 1.6 D2 2014, 6 traps automaat, inmiddels 2,5 jaar in bezit, weinig klagen, heb het motorblok van de PSA er in. Olieverbruik Nihil, rijdt goed, Wel een roetfilter er onder en wordt wel geadviseerd om niet te tanken bij de goedkope pomp , daar lijdt het roetfilter wel onder, maar verder een dijk van een auto.
Wat ik belangrijk vind, dat Volvo ondanks de rij verlichting, standaard de achterlichten heeft branden, dus bij mist etc. ben altijd te zien. Veiligheid voor op.
Gekocht met 124.000 km en nu op 220.400 km staan. Ik rij deze auto gewoon af
Ik ben eigenaar van een V40 1.6 D2 2014, 6 traps automaat, inmiddels 2,5 jaar in bezit, weinig klagen, heb het motorblok van de PSA er in. Olieverbruik Nihil, rijdt goed, Wel een roetfilter er onder en wordt wel geadviseerd om niet te tanken bij de goedkope pomp , daar lijdt het roetfilter wel onder, maar verder een dijk van een auto.
Wat ik belangrijk vind, dat Volvo ondanks de rij verlichting, standaard de achterlichten heeft branden, dus bij mist etc. ben altijd te zien. Veiligheid voor op.
Gekocht met 124.000 km en nu op 220.400 km staan. Ik rij deze auto gewoon af
- BkB
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06
Ik heb een V40 VEA D4 (190 pk) uit 2014 gehad. Deze tweedehands gekocht in 2017 en rond de 140K het bekende EGR probleem. Alles vervangen en bij 210K een scheur in het motorblok, waarmee deze technisch total-loss was. Eco klinkt mooi, maar om iets zuinigs te realiseren, moet je concessies doen. in dit geval aan betrouwbaarheid. Ondanks het aanhouden van onderhoudsvoorschriften van Volvo.
je hebt van bv de D4 ook een 163 pk versie, minder zuinig, maar veel betrouwbaarder. Maar ik liet me leiden door veel pk/koppel en toch zuinig (gemiddeld 1:25 !!)
Intussen een V40 CC T4.
Kies een auto met verstand en niet op gevoel (zolang het maar wel een Volvo is
)
je hebt van bv de D4 ook een 163 pk versie, minder zuinig, maar veel betrouwbaarder. Maar ik liet me leiden door veel pk/koppel en toch zuinig (gemiddeld 1:25 !!)
Intussen een V40 CC T4.
Kies een auto met verstand en niet op gevoel (zolang het maar wel een Volvo is