Lichtschakelaar defect?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
99arie99
1st Gear member

ik heb een probleem met mijn verlichting,
de "gewone" verlichting voor brand alleen als de schakelaar op de stand staat waarin het groot licht en de mistlampen niet werken.

Dus als ik het op de standaard stand zet werkt de voor verlichting niet. de mistlampen en het groot licht werken dan wel. In paar weken geleden deed het nog wel met een beetje wiebelen met de schakelaar, maar dat werkt nu ook niet meer. vovlo v40 1.8i 1998 140.000km
Komt dit probleem vaker voor?
is dit een probleem van de schakelaar of moet ik het ergens anders zoeken?
Jurgen S60
4th Gear member
Contacteer:

Ik heb dit probleem nooit gehad met mijn V40, maar denk dat het eerder in de draaiknop zit dan in de schakelaar aan het stuur.

Zou een draaiknop + achterliggende schakelaar halen op de sloop en die proberen. Marans in Eindhoven of Rima in Druten en anders de sloop op de hoek. De meesten hebben wel een S/V40 staan.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
99arie99
1st Gear member

ik wil voordat ik iets kopen eigenlijk wel weten of het de draaischakelaar is. dus als iemand er ervaring mee heeft,,

ik heb al zitten kijken naar de draaischakelaar, er zitten 2 schroeven onder.
maar dan krijg ik de schakelaar er niet uit, moet ik misschien wat ruwer te keer gaan of zie ik iets over het hoofd?
te koop: Volvo V40 1.8i 16V bj.98 144.000km europa+vele opties/ goed onderhouden GERESERVEERD ..mail kaidrojim(at)hotmail.com, wegens auto v/d zaak
menjo
7th Gear member

Ruwer te keer gaan ja. Ik gok dat de sleepcontacten versleten zijn of te vuil. Gewoon de schakelaar open maken en dan zul je vrij snel zien wat er aan de hand is. De knop is gewoon een contact wat over een stuk koper sleept.
99arie99
1st Gear member

oke, dan zal ik eerst eens met wat contact spray in de weer gaan voordat ik onderdelen ga bestellen.
te koop: Volvo V40 1.8i 16V bj.98 144.000km europa+vele opties/ goed onderhouden GERESERVEERD ..mail kaidrojim(at)hotmail.com, wegens auto v/d zaak
volv40
2nd Gear member

schakelaar uitbouwen heb ik zelf ook gehad waren toen de sleepcontacten in de as gelegt. hiervoor moet je hem echt open maken en schoonmaken want met spray kom je er niet bij. 1/2 uurtje werk.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
99arie99
1st Gear member

bedantkt voor de tips.
ik heb de schakelaar eruit gehaald.
het kunststof was op een paar plekken gesmolten?? ook waar het lampje zit wat voor de verlichting van de knopjes zorgt. ik heb geprobeerd er foto's van te maken maar kreeg het er niet scherp op.
maar goed kunststof beetje weggesneden, koper opgeschuurd, daarna met contactspray overal overheen.
Schakelaar werkt nu weer prima.
MDA
5th Gear member

Ik heb nu exact hetzelfde: paar dagen geleden een vieze verbrandde plastic lucht uit mijn lichtschakelaar, en geen groot licht meer. Als ik hard op de schakelaar duw, gaat het licht ineens aan, en anders niet.

Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ik moet hem er nog uit halen (misschien vanmiddag), en dan kijken wat er mis is, maar ik denk dat we hetzlefde probleem hebben (gezien jou gesmolten plastic verhaal)...

Gelukkig dat Volvo dimlicht aan heeft op stand "0", anders was het veel vervelender geweest! Lang leve de Volvo... :D
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
99arie99
1st Gear member

ik heb eigenlijk nooit een verbrande plastic lucht geroken,
maar bij mij was de draaischakelaar intern gesmolten, bij de draaiknop naar links positie, waarbij standaard het licht aan gaat en je het groot licht en mistlampen ed kunt gebruiken.
ik kon de schakelaar op de meest rechtse positie zetten om met licht aan te rijden, maar dan kon ik mijn groot licht en mistlampen niet gebruiken.
Als je de schakelaar eruit haalt,
2 schroeven onder de schakelaar losmaken en de hele unit incl luchtrooster (hard) naar voren trekken, denk eraan dat er 2 stekkers in de schakelaar zitten, let daarop met uittrekken van de unit.
dan kan je de schakelaar uit die behuizing halen door de 6 palletjes los te maken met bijv een dun schroevendraaiertje.
MDA
5th Gear member

okee... dank voor de aanwijzingen. Ik zal eens kijken of ik foto's kan maken om te vergelijken...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
99arie99
1st Gear member

met mijn foto toestel kreeg ik het er niet scherp op, maar als jij ze hier weg kan zetten kan ik wel aangeven of het vergelijkbaar is.

Weet iemand hoe zoiets kan voorkomen?,
mijn schakelaar werd eigenlijk nooit gebruikt, dus hoe kan hij dan ineens "smelten"
menjo
7th Gear member

Ik heb zelf bij mijn oude auto de lichtschakelaar ook wel eens uit elkaar gehad en ik had het gevoel dat het smelten vooral van het lampje komt wat er in zit.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”