Haldex pomp gaat (en blijft) ingeschakeld nadat ik auto uitschakel

Plaats reactie
Ruudpep
Starter

Ik heb sinds een aantal maanden een prachtige 2008 XC90 V8. Na 6 jaar lang met een BMW X5 gereden te hebben hoopte ik nu wat minder technische problemen te hebben. Helaas blijkt dat niet de realiteit.

Gisteren liep ik langs de auto en hoorde een zoemend geluid en heb het toen gelaten. Ik wilde de auto vanmorgen starten en accu leeg...

Ik heb de auto op de krik gezet en het blijkt de Haldex pomp te zijn die gaat draaien als ik de auto uit zet. Als ik de stekker uit de pomp trekt is het gezoem over, maar werkt mijn achterwielaandrijving ook niet meer.

Heeft iemand hiermee ervaring. Het vreemde is dus dat de pomp binnen een minuut aangaat nadat ik de auto uitzet en dan non-stop draait terwijl de auto uit staat.

Alvast dank voor de tips!

Ruud
HGV
2nd Gear member

De vraag die bij mij oppopt is of de Haldex het dan wel doet als de auto aanstaat, of is deze verkeerd om (+ en - kabel) aangesloten waardoor deze dus contra werkt
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 (MY 2004)
Ruudpep
Starter

HGV schreef: 18.07.2024 - 12:39 m (+ en - kabel) aangesloten waardoor deze dus contra werkt
Dat klinkt logisch! De auto is net weggeweest voor een bakrevisie. Nu hebben ze daar niet bij de achteras gezeten (zeggen ze).

Waar loopt deze kabel heen? kan het dat ze bij de motor deze kabel omgekeerd hebben?
Urbexpeditie
7th Gear member

Als de polen omgekeerd zouden zijn, brand het printje van de elektronica door (of zekering) Stekkertje past ook maar op één enkele manier.
Dus dat kan je uitsluiten.

Vermoed eerder dat er een contact storing zit. Bv kapotte diode oid.

Een storing in de DEM kan ook de oorzaak zijn. Dat is niet uit te sluiten. De DEM zit op het Haldex systeem. Als je de auto laat uitlezen zou je een foutmelding moeten krijgen CEM ******
De foutmelding krijg je niet op je dashboard.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Ruudpep
Starter

Dank voor de snelle reactie!

Ik zal hem laten uitlezen. Ik heb net ook even gecheckt of de achterwielaandrijving werkt als ik de stekker er in heb en dat lijkt allemaal in orde. Vreemd is dat de pomp een minuutjes nadat ik de auto uit heb gezet inschakelt. Je zou verwachten dat er op dit moment toch geen aansturing richting deze pompt zou moeten gaan.

Mochten er nog mensen met een zelfde ervaring zijn, of andere tips hebben, dan hoor ik het graag.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”