Onderstel 'uitgewoond'?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Heb geleerd niet meerdere vragen in 1 topic te stellen, dus 'n tweede topic voor m'n tweede vraag :)

M'n volvo'tje (zie onderschrift) heeft ondertussen 208k gereden en het valt me op dat er op vrijwel elk oneffendheidje geklapper van het onderstel hoorbaar is. 'n vriend heeft een identiek model S40 en die klappert ook, maar iets minder. 'n collega had een PhII S40 en die is wat beter geveerd etc, maar ook dat onderstel is niet echt subtiel als je over randjes op de snelweg rijd.

Verder, als ie 'koud' is dan hoor je bij de eerste woonwijk drempels een leuk gekraak als je weg rijd.. maar als ik thuis kom en dezelfde drempel neem hoor je niets :) Er is een dood stukje in het stuur in het midden zeg maar, maar niet erger dan bij m'n vorige oude auto's :P

Op de brug zijn alle drijfstangetjes etc gewoon vrij van speling, dus dat zit goed. Is dit gewoon speling op het geheel, door uitgewoonde rubbertjes etc? Het klinkt alsof er iets los zit als je over een randje rijd (brugdelen bijvoorbeeld, gaten in de weg, klinkers, putdeksels, etc), maar we hebben niets kunnen vinden, misschien omdat de rubbers niet meer dempen dat het daarom zo klinkt? Dat kraken, zou dat een schokbreker zijn?

Ik zie bij 'wheeler dealer' op discovery channel die monteur op die oude auto's meestal de ophangrubbertjes van het onderstel / stuurinrichting voor direct vervangen voor van die 'neopreen' ofzo (paarse) kunstof dingen. Kan ik ergens zo'n setje voor een S40 bestellen en die erop laten monteren?

Enfin, 101 onderstel-rammel-vragen: hoe krijg ik het onderstel weer wat strakker en stiller?
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

M'n volvo'tje (zie onderschrift) heeft ondertussen 208k gereden en het valt me op dat er op vrijwel elk oneffendheidje geklapper van het onderstel hoorbaar is. 'n vriend heeft een identiek model S40 en die klappert ook, maar iets minder. 'n collega had een PhII S40 en die is wat beter geveerd etc, maar ook dat onderstel is niet echt subtiel als je over randjes op de snelweg rijd.
Het zullen waarschijnlijk de schokdempers zijn, ook ik had dit geluid en vorige week op de apk keuring werdt vastgesteld dat de rechter schokdemper kadoek was.
Na monteren van 2 nieuwe schokbrekers is het probleem verholpen.
Voor de apk keuring had ik gedacht dat het misschien de draagarmen zouden zijn, maar dat blijkt dus niet het geval want nu klappert niets meer aan mijn karretje s40 van 11-11 1999.
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Gebruikersavatar
Siebert
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Ik heb precies hetzelfde met mijn 1996 1.8i, 212.000km. Zitten al andere schokbrekers onder, veranderd niks. Heb wel eens gehoord dat dit probleem minder is bij een 2.0 liter... Maar ja daar hebben we niks aan. Ik denk dat je dan inderdaad alle rubbers en eventueel lagers zal mooeten vervangen van draag armen e.d. Of je neemt het voorlief, heb ik maar gedaan...
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8
• Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even iets verduidelijken.

Een Phase I X40 staat erom bekend dat het onderstel niet je dat is. Het monteren van andere veren en schokdempers heeft al een aanmerkelijke verbetering tot gevolg. Ook wat het "klapperen" betreft.

Dit is inderdaad met de Phase II een stuk verbeterd.

Zoek maar eens op onderstel/wegligging bij de X40 sectie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ah, bedankt voor de reacties. Zal de schokbrekers laten nakijken, het kraken bij inveren lijkt me voorspelbaar stukkende schokbreker.

Wat me wel verbaasd is dat het lijkt alsof er gewoon iets 'los' zit, wat echt 'rammelt'. Geluid is lastig uit te leggen, maar komt met name rechtsvoor terug.. je voelt het niet echt in de stuurinrichting, maar kan het iets van een veerschotel ofzo zijn, of staat dat altijd onder spanning?

Tis dus soms zelfs bij dikke strepen op de weg dat je het hoort rammelen, heeft dus niet met inveren te maken.

Zal even zoeken wat voor schokbrekers ik het beste kan nemen, als ze dan stuk blijken kan ik ze meteen vervangen.
Robbocop
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
Contacteer:

Ik heb het ook, en heb net nieuwe schokbrekers van Koni. Waarschijnlijk zijn het de draagarmen en de stabi-stangen en de rubbers hierbij!

Bij een komend beurtje laat ik het uitvoeren, het piept en kraakt als een gek...auto heeft 218k gelopen.

Gr, Rob
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Niet fijn inderdaad :)

Vooral het 'rammelen' stoort me, dat geklapper is alleen op klinkerweggetjes 'lastig'.

Iemand idee of er speciale, stugge en taaiere alternatieven zijn dan de rubberen dingetjes? Bij m'n Civic vrienden waren ze daar gek op omdat je auto er strak als een mes van gaat sturen. Wel wordt ie iets communicatiever, maar dat kan ook al geen kwaad bij de Ph1 :)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nigel schreef: Iemand idee of er speciale, stugge en taaiere alternatieven zijn dan de rubberen dingetjes? Bij m'n Civic vrienden waren ze daar gek op omdat je auto er strak als een mes van gaat sturen. Wel wordt ie iets communicatiever, maar dat kan ook al geen kwaad bij de Ph1 :)
Ja, die alternatieven zijn er. Kijk eens bij Wagner und Günther.de, daar zijn een soort kunststof ringen beschikbaar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Siebert
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Het "rammelen/kraken" zou ook je veerpoot lager kunnen zijn die zich bovenin de voorste schokbrekers bevinden. Heb dit zelf ook al gehad... Of nieuw lager monteren of gewoon complete nieuwe veerpoot...
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8
• Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Klinkt duur :P

Maar kraakt dat alleen als ie 'koud' is en bij drempels dan?
Overigens is het klapperen al helemaal bijzonder, krijg langzamerhand de indruk dat er een dooie illegaal in het vooronder ligt ofzo :P
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Mijn PH-1 V40D uit ' 98 heeft dezelfde issue,

Ik heb de fuseekogels voor vervangen, schokbrekers en veren gecontroleerd. al de rubbers ingevaselineerd (bestaat dat woord?) stangen gecontroleerd maar niets kunnen vinden.

Het heeft geen zin, bij het schuin nemen van drempels is het helemaal erg en hoor TAKTAK-DANG onder je auto vandaan komen.

Ach... zolang het niet schadelijk is.

Het is in iedergeval beter dan een Leen-toyota Corolla die bji het uitzetten van de motor een oorverdovende knal uit de uitlaat laat horen.. om 23:00 's avonds...... ahum.
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ik hoor toch hele andere geluiden, waarvan ik er twee eigenlijk wel verholpen zou willen hebben. De rammel die lijkt alsof er een pannendeksel los ligt en het gekraak als de rechterschokbreker flink inveert :)

Maargoed, ik verwacht dat beide bij 'n beurt binnenkort wel aan het licht zullen komen. Het 'normale' bekende gebonk van het S40 onderstel zit me wel gebakken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

stabilisatorstangetjes plus stabilisatorstangrubbers?
fusee kogels?
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Behoor je dan speling te hebben op de wielen en deze stangen?
Op de brug bleek alles namelijk spelingsloos aan elkaar vast te zitten, dus de garage had toen zoiets van 'uhm oke, dat wordt even verder zoeken'.
Had ook wel verwacht dat als je iets continu hoort rammelen dat je het dan op de brug zeker vind.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

vernieuw die rubbers en stangetjes maar,zul je zien dat het weg is...
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Mkay :)
Gouden tip dus, bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”