M'n volvo'tje (zie onderschrift) heeft ondertussen 208k gereden en het valt me op dat er op vrijwel elk oneffendheidje geklapper van het onderstel hoorbaar is. 'n vriend heeft een identiek model S40 en die klappert ook, maar iets minder. 'n collega had een PhII S40 en die is wat beter geveerd etc, maar ook dat onderstel is niet echt subtiel als je over randjes op de snelweg rijd.
Verder, als ie 'koud' is dan hoor je bij de eerste woonwijk drempels een leuk gekraak als je weg rijd.. maar als ik thuis kom en dezelfde drempel neem hoor je niets

Op de brug zijn alle drijfstangetjes etc gewoon vrij van speling, dus dat zit goed. Is dit gewoon speling op het geheel, door uitgewoonde rubbertjes etc? Het klinkt alsof er iets los zit als je over een randje rijd (brugdelen bijvoorbeeld, gaten in de weg, klinkers, putdeksels, etc), maar we hebben niets kunnen vinden, misschien omdat de rubbers niet meer dempen dat het daarom zo klinkt? Dat kraken, zou dat een schokbreker zijn?
Ik zie bij 'wheeler dealer' op discovery channel die monteur op die oude auto's meestal de ophangrubbertjes van het onderstel / stuurinrichting voor direct vervangen voor van die 'neopreen' ofzo (paarse) kunstof dingen. Kan ik ergens zo'n setje voor een S40 bestellen en die erop laten monteren?
Enfin, 101 onderstel-rammel-vragen: hoe krijg ik het onderstel weer wat strakker en stiller?