Ik ben nog niet zo thuis in de geluiden van onze auto. Bij stationair draaien hoor ik achter de radiator wat, alsof er iets ronddraait wat een beetje schurend geluid veroorzaakt.
1 mm gas bijgeven en het is weg. Bij gasgeven hoor ik het niet. Het is dus geen lagertje of zo.
Wat kan het wel zijn.
De airco staat uit ...
Geluid achter radiator bij stationair draaien
-
- 3rd Gear member
Vandaag, op de bonnefooi, bij de dealer langs gegaan. 3 monteurs hebben er naar geluisterd. Het is een pully.
En een producteigenschap van de XC40.
Vanaf heden ga ik zeer scherp opletten of dit werkelijk zo is, want ik geloof er geen barst van.
En een producteigenschap van de XC40.
Vanaf heden ga ik zeer scherp opletten of dit werkelijk zo is, want ik geloof er geen barst van.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Dat geluid komt denk ik van je airco. Dat heb ik ook. Net een kirrende duif. En dat is inderdaad een product eigenschap. (naar het schijnt) Remedie is je radio wat harder...

Sorry, ik lees nu pas dat je airco uit staat.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
Was ook mijn eerste gedachte. Maar geeft niks. Ik heb een vriend die monteur is. Laat hem wel even kijken en luisteren.Hans Eilander schreef: ↑13.09.2024 - 17:13 Dat geluid komt denk ik van je airco. Dat heb ik ook. Net een kirrende duif. En dat is inderdaad een product eigenschap. (naar het schijnt) Remedie is je radio wat harder...![]()
-
- 3rd Gear member
Net bij Hooftman in Alphen geweest voor een second opinion.
De monteur onderkent dat er een geluid hoorbaar is bij stationairloop.
Zijn redenatie is dat elke auto zo zijn eigen geluiden heeft.
Op mijn voorstel hebben we geluisterd naar de motor van een PHEV met eveneens een 3 cilinder.
Bij het warmlopen (3 minuten ongeveer) hoor je geluiden die typerend zijn voor een hybride.
Nadat de choke van de motor ging, was het stil... op het geluid van een snorrende 3 cilinder na.
Mijn verhaal dat ik ook bij een T2 geen bijgeluiden heb gehoord bracht de monteur niet van zijn stuk.
Hij heeft nogmaals bij mijn geluisterd met de motorkap open. Niks verontrustend.
Zijn advies was om contact op te nemen met de garage waar ik hem heb gekocht, om te vragen of er Volvo select garantie op de auto zit.
In dit geval kan er bij Hooftman, onder garantie, verder worden gezocht.
Ik zag op de factuur niets wat in die richting wijst. Enkel 12 maanden Niham Garantie, what ever that may be...
Niham gebeld voor een terugbelafspraak.
Morgen word ik gebeld door de verkoper.
Ik zal hem laten weten dat ik voor de second opinion ben geweest en dat ik niet blij ben met het geluid van een koerende duif onder mijn motorkap als 'producteigenschap'.
Wordt vervolgd.
De monteur onderkent dat er een geluid hoorbaar is bij stationairloop.
Zijn redenatie is dat elke auto zo zijn eigen geluiden heeft.
Op mijn voorstel hebben we geluisterd naar de motor van een PHEV met eveneens een 3 cilinder.
Bij het warmlopen (3 minuten ongeveer) hoor je geluiden die typerend zijn voor een hybride.
Nadat de choke van de motor ging, was het stil... op het geluid van een snorrende 3 cilinder na.
Mijn verhaal dat ik ook bij een T2 geen bijgeluiden heb gehoord bracht de monteur niet van zijn stuk.
Hij heeft nogmaals bij mijn geluisterd met de motorkap open. Niks verontrustend.
Zijn advies was om contact op te nemen met de garage waar ik hem heb gekocht, om te vragen of er Volvo select garantie op de auto zit.
In dit geval kan er bij Hooftman, onder garantie, verder worden gezocht.
Ik zag op de factuur niets wat in die richting wijst. Enkel 12 maanden Niham Garantie, what ever that may be...
Niham gebeld voor een terugbelafspraak.
Morgen word ik gebeld door de verkoper.
Ik zal hem laten weten dat ik voor de second opinion ben geweest en dat ik niet blij ben met het geluid van een koerende duif onder mijn motorkap als 'producteigenschap'.
Wordt vervolgd.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Herkenbaar. Ik had in het begin ook de chef werkplaats naar de duif onder de motorkap laten luisteren. Alleen hoorbaar wanneer de airco word ingeschakeld. Hij hoorde niks bijzonders.

-
- 3rd Gear member
Dat geluid komt niet van de airco. Dat is het probleem. Maar aangezien er nu in totaal 4 man naar geluisterd heeft en zich volslagen niet druk maakt, zal het wel aan mij liggen.Hans Eilander schreef: ↑03.12.2024 - 22:09Herkenbaar. Ik had in het begin ook de chef werkplaats naar de duif onder de motorkap laten luisteren. Alleen hoorbaar wanneer de airco word ingeschakeld. Hij hoorde niks bijzonders.Gewoon blijven ontkennen, scheelt wel (nog onder garantie) een heleboel sleutelen, om de aircopomp te vernieuwen.
Ik heb hem niet gewezen op een kosteloze gehoortest bij Schoonenberg. Om een lang verhaal kort te maken; De airco werkt verder prima, maar ik heb echter nooit aan het geluid kunnen wennen. Ik heb namelijk niks met duiven. Ik zet dus de radio gewoon iets harder, en doorrrr....
![]()
![]()
- Gouwe
- 7th Gear member
Niet elk geluid betekent automatisch PROBLEEM. Auto's kunnen soms heel oud worden met bijgeluidjes. Of je je er aan stoort is iets anders.
Zo had ik een bijgeluid in de dynamo van de Z4. Ik stoorde me er aan en dus is hij vervangen. Dat jij je ergens aan stoort betekent niet automatisch dat je recht hebt op garantie.
Zo had ik een bijgeluid in de dynamo van de Z4. Ik stoorde me er aan en dus is hij vervangen. Dat jij je ergens aan stoort betekent niet automatisch dat je recht hebt op garantie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Nee, dat klopt. Ik schrijf ook dat de werking van de airco in orde is. Maar het kirrende geluid van de aircopomp is hinderlijk, en niet des Volvo's. Het vervangen van de pomp zou alleen het irritante geluid wegnemen, want de werking van de huidige pomp is gewoon oké. Dit is niet mijn eerste auto met airco, dat zul je wel begrijpen. Maar wel de eerste met zo'n raar geluid van de aircopomp. Ook moet ik bekennen dat ik een bijzonder scherp gehoor heb, dus ook alles waarneem wat niet normaal is aan een auto. Ik claim dus nergens dat ik recht heb op garantie. Maar het ontkennen van het geluid, door een chef werkplaats, vind ik een regelrechte misser.
Als je begrijpt wat ik bedoel?

- Gouwe
- 7th Gear member
Hans, mijn reactie was niet aan jou gericht.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
-
- 3rd Gear member
Ik snap je punt, maarrrr.... een Toyota van 16.500 euro (nieuw) maakt deze geluiden niet.
Sterker nog; ik moest op de toerenteller kijken of de motor wel liep.
Bij een auto van een halve ton eurie verwacht ik dit dus niet.
- Gouwe
- 7th Gear member
En zo heeft elke auto en zijn berijder wel wat.....
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Dat neemt echter niet weg, dat je van een auto van 50K, de verwachtingslat beduidend hoger mag leggen, dan bij een auto van pakweg 20K.
Zeker als een merk voor "Premium" doorgaat....

-
- 5th Gear member
Het probleem is hier, dat Volvo het nooit fout kan doen, voor sommigen... Missers worden gewoon weer goedgepraat, met de dooddoener dat andere auto's ook wat hebben.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
+1volvo440special schreef: ↑05.12.2024 - 10:00 Het probleem is hier, dat Volvo het nooit fout kan doen, voor sommigen... Missers worden gewoon weer goedgepraat, met de dooddoener dat andere auto's ook wat hebben.

- Gouwe
- 7th Gear member
Dat hangt dan vooral van je definitie van "fout" af die je hanteert. Het is mij inmiddels wel duidelijk uit welk vaatje jij tapt hoor.volvo440special schreef: ↑05.12.2024 - 10:00 Het probleem is hier, dat Volvo het nooit fout kan doen, voor sommigen... Missers worden gewoon weer goedgepraat, met de dooddoener dat andere auto's ook wat hebben.
Ik probeer vooral een objectieve definitie te hanteren zoals in mijn antwoord aan TS. TS kan vinden (en dat recht heeft hij) dat het niet hoort op een Volvo van 50K, maar als vier techneuten zich er over hebben gebogen, is het vooral m.i. een subjectieve ervaring dat het stoort.
Een dergelijke subjectieve ervaring wil nog niet zeggen dat er dan een probleem is die Volvo maar (als dan niet kosteloos) moet oplossen.
Sommige mensen hebben een meer subjectieve benadering van fout. Ik vind het fout, dus is het fout.
Prima, als diegene daar gelukkig van wordt. Ik maak soms andere keuzes, maar in het geval van mijn Z4 niet.
Zou ik een dynamo hebben op mijn XC90 die hetzelfde geluid maakte als de Z4 dan zou deze subiet vervangen worden (want dat hoort toch niet op een auto van bijna 100K

-
- 3rd Gear member
+1volvo440special schreef: ↑05.12.2024 - 10:00 Het probleem is hier, dat Volvo het nooit fout kan doen, voor sommigen... Missers worden gewoon weer goedgepraat, met de dooddoener dat andere auto's ook wat hebben.
-
- 5th Gear member
+1Gouwe schreef: ↑05.12.2024 - 14:37Dat hangt dan vooral van je definitie van "fout" af die je hanteert. Het is mij inmiddels wel duidelijk uit welk vaatje jij tapt hoor.volvo440special schreef: ↑05.12.2024 - 10:00 Het probleem is hier, dat Volvo het nooit fout kan doen, voor sommigen... Missers worden gewoon weer goedgepraat, met de dooddoener dat andere auto's ook wat hebben.
Ik probeer vooral een objectieve definitie te hanteren zoals in mijn antwoord aan TS. TS kan vinden (en dat recht heeft hij) dat het niet hoort op een Volvo van 50K, maar als vier techneuten zich er over hebben gebogen, is het vooral m.i. een subjectieve ervaring dat het stoort.
Een dergelijke subjectieve ervaring wil nog niet zeggen dat er dan een probleem is die Volvo maar (als dan niet kosteloos) moet oplossen.
Sommige mensen hebben een meer subjectieve benadering van fout. Ik vind het fout, dus is het fout.
Prima, als diegene daar gelukkig van wordt. Ik maak soms andere keuzes, maar in het geval van mijn Z4 niet.
Zou ik een dynamo hebben op mijn XC90 die hetzelfde geluid maakte als de Z4 dan zou deze subiet vervangen worden (want dat hoort toch niet op een auto van bijna 100K).
Het mafste wat ik in het verleden heb gelezen was iemand die met zijn dealer in de clinch lag omdat zijn motor slechts 236km/u haalde terwijl de vermelde topsnelheid 240km/u was. Hij eiste dat de dealer dit zou oplossen……
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 5th Gear member
Gouwe, allereerst: Ik tap uit geen enkel vaatje, treurig dat je zo'n verkeerde aanname maakt.
Mijn reactie sloeg op het feit, dat je er een dooddoener in gooit. Een auto van een halve ton hoort geen koerende duif onder de kap te hebben zitten. De techniek is er (al jaren) om poelies en (HV) aircopompen stil te laten draaien/werken. Toyota laat dit zien bij een auto van 16k. Ga dan niet recht praten wat krom is. De monteurs oordelen heel anders dan de consument. Die kijken of het technisch correct functioneert, dat doet het. Dus klaar, kunnen ze niet bij Volvo claimen. Je bent zelf blijkbaar ook van het elimineren van bijgeluiden. Dus waarom kies je hier zo de kant van Volvo?
Dat het onder garantie gratis gefikst moet worden, beweer ik hier nergens.
Mijn reactie sloeg op het feit, dat je er een dooddoener in gooit. Een auto van een halve ton hoort geen koerende duif onder de kap te hebben zitten. De techniek is er (al jaren) om poelies en (HV) aircopompen stil te laten draaien/werken. Toyota laat dit zien bij een auto van 16k. Ga dan niet recht praten wat krom is. De monteurs oordelen heel anders dan de consument. Die kijken of het technisch correct functioneert, dat doet het. Dus klaar, kunnen ze niet bij Volvo claimen. Je bent zelf blijkbaar ook van het elimineren van bijgeluiden. Dus waarom kies je hier zo de kant van Volvo?
Dat het onder garantie gratis gefikst moet worden, beweer ik hier nergens.