Volvo 2.5 ft flexifuel e85
Geplaatst: 28.07.2024 - 21:26
Als ik een halve tank e95 heb en ik vul deze af
met e85 is dit mogelijk ?
met e85 is dit mogelijk ?
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Inderdaad blablabla Mees. Jij hebt het over E10.mees schreef: ↑29.07.2024 - 08:54 en: (twee keer in twee auto's dure reparaties gehad)
2. Tast onderdelen aan
Ethanol is agressiever dan benzine. Het kan sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en aluminiumlegeringen aantasten die in veel (oudere) brandstofsystemen worden gebruikt.
3. Vervuilt
Ethanol trekt water aan. Dat verlaagt het octaangetal, zorgt voor vervuiling, en de vorming van gom in het brandstofsysteem. Met als gevolg onder andere vervuilde sproeiers en injectoren, verkleefde vlotternaalden en lekkende carburateurs.
bron:
https://toralin.nl/toralin-e10-brandsto ... 20gebruikt.
Plantjes (mais als grondstof) is voedsel voor levende wezens.
Jammer dat het gebruikt (en vervuilend omgezet wordt door industriële bedrijven) voor zogenaamde 'schonere' motoren-blablabla.
Dan profiteert jouw Subaru flink van het hogere octaangetal. Normaal zie je al 2% verschil tussen E5 en E10. Met E85 ligt het verbruik gauw 25% hoger omdat ethanol maar ongeveer 2/3 van de verbrandings energie heeft tov benzine. Kijk ook eens naar de volvo prijslijst voor deze 2.5 FT motor. Daar is het verbruik ook ongeveer een kwart hoger.Urbexpeditie schreef: ↑29.07.2024 - 08:53 Flink hoger is wat overdreven.
Rij hier ook E85. Verbruik is ongeveer 2% hoger.
Als je als een malle rijdt dan kan dit oplopen tot 4 a 5%.
Ik meng het ook geregeld en nergens last van.
Wij tankten per ongeluk E85 in onze Volvo XC90 T8. De ANWB besloot direct ons af te laten slepen naar een Volvo-dealer in Dijon Frankrijk. Daar gaven ze aan dat we heel rustig kunnen doorrijden en om de +/- 100 km telkens 'normale' benzine bij moeten tanken (tenminste 4 keer). Dit ipv leegpompen. Maar omdat we in de molen zaten bij de ANWB moesten we wachten op hun advies. Door drukte heeft dat lang geduurd, uiteindelijk de technisch specialist aan de lijn en die gaf hetzelfde advies. En we konden, inmiddels 4 (!) uur later dus gewoon door. Advies om in sportstand en in D te rijden en de motor rustig te berijden en eventuele zwaardere bergbeklimmingen te mijden en tussen 2000 en 2500 toeren te rijden. Lekker rustig opbranden dat spul. Het motormanagement lampje ging wel aan, maar na 4 keer bijtanken (ruim 500 km verder) ging dat weer uit.
Om verwarring te voorkomen:RJ-XC90 schreef: ↑04.08.2024 - 17:45
Wij tankten per ongeluk E85 in onze Volvo XC90 T8. De ANWB besloot direct ons af te laten slepen naar een Volvo-dealer in Dijon Frankrijk. Daar gaven ze aan dat we heel rustig kunnen doorrijden en om de +/- 100 km telkens 'normale' benzine bij moeten tanken (tenminste 4 keer). Dit ipv leegpompen. Maar omdat we in de molen zaten bij de ANWB moesten we wachten op hun advies. Door drukte heeft dat lang geduurd, uiteindelijk de technisch specialist aan de lijn en die gaf hetzelfde advies. En we konden, inmiddels 4 (!) uur later dus gewoon door. Advies om in sportstand en in D te rijden en de motor rustig te berijden en eventuele zwaardere bergbeklimmingen te mijden en tussen 2000 en 2500 toeren te rijden. Lekker rustig opbranden dat spul. Het motormanagement lampje ging wel aan, maar na 4 keer bijtanken (ruim 500 km verder) ging dat weer uit.