Powerstand V60 T6 MY24

Larsvanderkaa
2nd Gear member

Gister teruggekomen van vakantie. Meer dan 4000 kilometer gereden en ik kan niet anders zeggen dat het een meer dan prima reisgenoot is! Stil, comfortabel en snel!

Paar dingen valt op:
1. Er blijft wat onrust in de auto qua stuurgedrag vooral boven de 155. Naast een hoog frequente trilling lijkt de auto ook wat te gaan “zweven”. Eerder een V60 D4 MY2019 gereden en die had dit veel en veel erger. Er zijn dus stappen gemaakt, maar perfect is het niet. Ik stoor me er verder niet aan aangezien vroeger de auto deze trilling had tussen 100 en 130. Nu niet meer en vooral, in mindere mate, bij hogere snelheden. Prima!
2. Wat verder opvalt is dat de auto in de powerstand de hele accu leegtrekt. Dit resulteert dus in in vermogen van 250 pk (en niet de 145 pk van de elektromotor). Vreemd als je het mij vraagt en ook niet nodig. Bij bijvoorbeeld een L&C01 in de powerstand blijft er altijd voor een paar km stroom aanwezig mocht je het volledige vermogen willen gebruiken. Deze laadt namelijk gewoon bij als er niet het volledige vermogen gevraagd wordt.

Iemand een vergelijkbare ervaring? Lijkt mij prima op te lossen in een software update?

Ik zet de de accu op “behouden”. Als je dan bij een tolpoort volgas wegrijdt dan wordt de accu wel gebruikt ondanks het slotje.

En ik vraag me af hoe ze vermogen berekenen bij Volvo. Volgens mij heeft de T6 395 pk of de T8 geen 455 pk. Bij de T8 tellen ze de vermogens gewoon bij elkaar op en bij de T6 niet. Slimme marketing of mis ik iets? Ik de praktijk is het verschil echt geen 100 pk. Qua acceleratie is het verschil heel erg klein (tot de 185 een meter of 5/6 uit ervaring ;-))
mltvolvo
3rd Gear member

My MY2023 trekt de accu ook leeg als deze op behouden staat en power. Eigenlijk het zelfde beeld.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
wasbeer2006
5th Gear member

Ik reed in een T6 en had hetzelfde gevoel. Vanuit stilstand heeft ie overigens nog wel vol vermogen.
Maar boven de 100 niet.

Nu vond ik het boven de 100 ook nooit als 350pk aanvoelen misschien een 270 a 280, maar echt niet meer.
Dat laatste is me ook al eens opgevallen. De T8 heeft de B6 motor en die is 310pk dacht ik.

Boven de 120 is een T6 ook niet veel sneller dan een B4. Ik reed erachter en we zaten wat te spelen,
Goed de bak van de B4 pakt zomaar ruim een auto lengte, dus voordat de T6 dat weer inloopt. Rijd je al ruim 150 en de is de pret voor mijn in NL wel op -:). Moet ik de B4 wel in dynamic zetten, anders is het ook een potje.
-V60 B4 7dct R design wit
Daneel67
2nd Gear member

Met mijn T8 in behouden en powerstand gebeurt dit niet. Zelfs met de caravan er achtern na 1450km heb ik nog steeds een halve acculading.
V60 - T8 awd Plus Bright Onyx Black 2023 in de Care-by-Volvo uitvoering. Dus met panoramadak, intellisafe surround, leer, full-led, trekhaak etc.
V70 - D5 Edition Sport M6 (BJ2006)met Polestar van 2006 tot 2010
V70 - D5 AWD Edition Sport GT6 (BJ2007) met Polestar van 2010 tot 2015
Larsvanderkaa
2nd Gear member

De snelheid trek ik wel in twijfel. Ik rijd met enige regelmaat met een B4 (mee) en deze is echt beduidend langzamer (in vergelijking met een T6 met volle accu).

Issue met de T6 is dat deze de accu (zonder slotje) helemaal leegtrekt en dus “maar” 250 pk overhoudt. Met slotje dan is bij volgas het volledige vermogen beschikbaar als er nog accu resteert uiteraard.
wasbeer2006 schreef: 03.08.2024 - 16:41 Ik reed in een T6 en had hetzelfde gevoel. Vanuit stilstand heeft ie overigens nog wel vol vermogen.
Maar boven de 100 niet.

Nu vond ik het boven de 100 ook nooit als 350pk aanvoelen misschien een 270 a 280, maar echt niet meer.
Dat laatste is me ook al eens opgevallen. De T8 heeft de B6 motor en die is 310pk dacht ik.

Boven de 120 is een T6 ook niet veel sneller dan een B4. Ik reed erachter en we zaten wat te spelen,
Goed de bak van de B4 pakt zomaar ruim een auto lengte, dus voordat de T6 dat weer inloopt. Rijd je al ruim 150 en de is de pret voor mijn in NL wel op -:). Moet ik de B4 wel in dynamic zetten, anders is het ook een potje.
Larsvanderkaa
2nd Gear member

Klopt met slotje. Ik ben echter van mening dat de powerstand altijd zou moeten resulteren in maximaal vermogen, ook zonder slot op de accu. De accu zou dan juist automatisch behouden moeten blijven als niet het volle vermogen gevraagd wordt (ook zonder slot).
Daneel67 schreef: 03.08.2024 - 20:05 Met mijn T8 in behouden en powerstand gebeurt dit niet. Zelfs met de caravan er achtern na 1450km heb ik nog steeds een halve acculading.
XC60silverdawn
3rd Gear member

Vlgs mij heb je in de power stand altijd ondersteuning van de elektromotor bij vol gas. De accu is nooit helemaal leeg en wordt automatisch bijgeladen indien niet volledig vermogen wordt gevraagd.
(Tenzij je langere tijd vol vermogen vraagt bij accu op minimaal. Maar dat komt zelden voor natuurlijk. Bij vol vermogen zit je nl zo op 180 en daarna verbruik je dus geen vol vermogen en kan de accu alweer bijladen)

En dat een B4 met 200 pk sneller is dan een T6 betwijfel ik. De T6 heeft zelfs zonder electrische ondersteuning al 50 pk meer.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
wasbeer2006
5th Gear member

Ho ho, nu gaat het iets uit zijn verband mannen 😉

Een B4 is niet sneller echter omdat de automaat veel sneller oppakt, pak ik meteen een auto lengte en rijd een iets hogere snelheid. Voordat de T6 dat weer terug heeft, op alleen de brandstof motor rijd je onderhand tegen de 150 en dan stop ik er in Nederland wel mee.

Onder de 80 a 90 is een B4 geen partij, daar is de T6 echt snel. Helemaal vanuit stilstand.
XC60silverdawn
3rd Gear member

Dat de 8 bak niet perfect is klopt. Zeker in hybride stand schakelt hij soms vreemd en vooral langzaam.

In de power stand valt het wel mee. Bij vol intrappen gaspedaal op snelweg schakelt hij direct 1 of 2 versnellingen terug en komt direct het volle vermogen vrij.
(Waarschijnlijk gaf die T6 naast je te laat of te weinig gas 😀)
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
wasbeer2006
5th Gear member

Was een vriend van mij, die gaf wel volgas.
Maar wel met lege accu. Daarna bij het stoplicht deed de accu het wel, dan pakt ie eigenlijk zo snel meters.

Ik heb er zelf ook in gereden. Zeg even onder de 100 is het echt een hele hele snelle auto met de 4wd en power.
Zo makkelijk echt hard rijden. Maar boven de 100 vond ik het minder indrukwekkend.
Larsvanderkaa
2nd Gear member

XC60silverdawn schreef: 04.08.2024 - 08:16 Vlgs mij heb je in de power stand altijd ondersteuning van de elektromotor bij vol gas. De accu is nooit helemaal leeg en wordt automatisch bijgeladen indien niet volledig vermogen wordt gevraagd.
(Tenzij je langere tijd vol vermogen vraagt bij accu op minimaal. Maar dat komt zelden voor natuurlijk. Bij vol vermogen zit je nl zo op 180 en daarna verbruik je dus geen vol vermogen en kan de accu alweer bijladen)

En dat een B4 met 200 pk sneller is dan een T6 betwijfel ik. De T6 heeft zelfs zonder electrische ondersteuning al 50 pk meer.
Volgens mij levert de elektromotor geen kracht meer als deze “leeg” is.

Maar goed, zal er nog eens extra op letten en dit ook wegleggen bij de dealer. Komende winter is het makkelijker te beoordelen of ook de achteras mee doet met een lege accu (als er sneeuw ligt tenminste).
wasbeer2006
5th Gear member

Nou zonder sneeuw ook wel, dat is de agilles hiel van de B4, Gewoon zomer en nat wegdek, uit stilstand staan de voorwielen heel snel te spinnen. In de winter kom ik amper vlot weg bij een stoplicht.

Wat ik nu gemerkt heb de keren dat ik een T6 rijd. Vanuit stilstand doet de electro het altijd als je veel vermogen vraagt. Maar vanaf een km op 80 a 100 niet meer als de accu leeg is.

Ps.
Heeft iemand al antwoordt op hoe volvo aan de 355 en 455 PK komt?
Snadert
1st Gear member

Larsvanderkaa schreef: 03.08.2024 - 15:52 Gister teruggekomen van vakantie. Meer dan 4000 kilometer gereden en ik kan niet anders zeggen dat het een meer dan prima reisgenoot is! Stil, comfortabel en snel!

Paar dingen valt op:
1. Er blijft wat onrust in de auto qua stuurgedrag vooral boven de 155. Naast een hoog frequente trilling lijkt de auto ook wat te gaan “zweven”. Eerder een V60 D4 MY2019 gereden en die had dit veel en veel erger. Er zijn dus stappen gemaakt, maar perfect is het niet. Ik stoor me er verder niet aan aangezien vroeger de auto deze trilling had tussen 100 en 130. Nu niet meer en vooral, in mindere mate, bij hogere snelheden. Prima!
2. Wat verder opvalt is dat de auto in de powerstand de hele accu leegtrekt. Dit resulteert dus in in vermogen van 250 pk (en niet de 145 pk van de elektromotor). Vreemd als je het mij vraagt en ook niet nodig. Bij bijvoorbeeld een L&C01 in de powerstand blijft er altijd voor een paar km stroom aanwezig mocht je het volledige vermogen willen gebruiken. Deze laadt namelijk gewoon bij als er niet het volledige vermogen gevraagd wordt.

Iemand een vergelijkbare ervaring? Lijkt mij prima op te lossen in een software update?
Ik heb een B4 van maart 24. Buiten het feit dat de performance van deze wagen echt OK is valt mij de onrust ook op. Bij 155/160 lijkt de voortrein wat rommelig te worden, maar het zou ook onbalans kunnen zijn. Gemakshalve houd ik het op het laatste.
Erwin_002
2nd Gear member

T8 Polestar Engineered hier;

- In Polestar Engineered (heet vgm Performance mode in andere modellen) wordt brandstof + elektromotor altijd gecombineerd geforceerd voor maximale prestaties naar dynamisch inzicht van het profiel van de auto
- In Hybrid modus heb je beste van alles balans model, maar ik heb geleerd dat bij modellen met performance opties dat dit lang niet altijd perfect is. Het lijkt alsof dit profiel gekopieerd wordt van zwakkere modellen niet meer aangepast en dus verkeerde inschattingen maakt die niet bij sterkere motoren past
- In Pure modus kun je niet logisch snelweg rijden want daar is die batterij niet voor gemaakt. Pure gaat direct uit als je teveel vermogen vraagt en tegen het limiet van de meter drukt. Bij mijn auto klinkt het zelfs heel mechanisch ongezond als je dit van de auto vraagt

Het zweverige wat genoemd wordt verneem ik in de Polestar Engineered niet omdat mijn vering op extreem hard staat. Mss is het mogelijk om bij de werkplaats te vragen of ze evt de vering-compressie kunnen aanpassen. Dan heb je bij lage snelheid iets meer "bumpiness", maar meer feel op hogere snelheid.

En omtrent het rommelige kan ik het niet goed beoordelen voor de non-sports modellen maar ik denk dat het gewoon iets is wat altijd al Volvo-eigen is geweest. Volvos kunnen idd hard, maar is nooit de intentie. Ik heb bij m'n Polestar Engineered niet eens de 180km/u begrenzer er af laten halen. Het plezier van een sportieve auto zit veel meer in acceleratie en handling dan keihard rijden. En ook is dat limiet niet totaal nutteloos. Er is genoeg onderzoek wat aantoont dat hard rijden extreem veel gevaren met zich meebrengt, laat staan alle mechanische stres die je je simpele weg-auto aandoet waar deze nooit voor gemaakt is. En als je wat overkomt en je overleefd een ongeluk krijg je wss ook nog eens issues met je verzekering.

Rijd verstandig en niet met dat ding in je onderbroek. Ik wordt op de weg ook vaak uitgedaagd door anderen om hard te gaan rijden. Je kunt de eer het beste bij jezelf houden. En ook natuurlijk de Volvo netheid in-tact houden als rijders van het merk :)

Nog een kleine update: Vergeet ook niet dat je met een hybride auto extreem veel meer gewicht met je meetrekt. Bijv in de winter zelfs met speciale grote winterbanden verneem ik gewoon dat mijn oude gevoel van vorige modellen van 1500kg~ gewoon niet hetzelfde is als nu met een 2000kg~ auto. Ik heb het afgelopen winter op een open lege parkeerplaats getest en zelfs met alle foefjes, snufjes en winterbanden ben je de auto zo kwijt. Vooral als er wat ijs onder het sneeuw ligt en de banden juist nog sneller het sneeuw afvoeren. Volvo of niet.
2022 S60, 2012 C30
Sjors_S60
2nd Gear member

Larsvanderkaa schreef: 03.08.2024 - 15:52 Gister teruggekomen van vakantie. Meer dan 4000 kilometer gereden en ik kan niet anders zeggen dat het een meer dan prima reisgenoot is! Stil, comfortabel en snel!

Paar dingen valt op:

Ik zet de de accu op “behouden”. Als je dan bij een tolpoort volgas wegrijdt dan wordt de accu wel gebruikt ondanks het slotje.

En ik vraag me af hoe ze vermogen berekenen bij Volvo. Volgens mij heeft de T6 395 pk of de T8 geen 455 pk. Bij de T8 tellen ze de vermogens gewoon bij elkaar op en bij de T6 niet. Slimme marketing of mis ik iets? Ik de praktijk is het verschil echt geen 100 pk. Qua acceleratie is het verschil heel erg klein (tot de 185 een meter of 5/6 uit ervaring ;-))
Ik deel je mening, geweldig fijne auto.
Recent thuis gekomen van een roadtrip naar Zweden, 5500km gereden.
Qua trilling of onrust, daar heb ik geen ervaring mee. Voel bij mijn T8 geen verschil tussen 100 of 180, overigens stoor ik me niet aan die begrenzing.
De powermodus gebruik ik niet zo vaak, wel veel in AWD en batterij behouden gereden, de batterij raakt dan niet leeg, sterker nog er komen wat kilometers bij.

Wat betreft de acceleratie; het scheelt 0,8 seconden naar de 100km/h. Dat is toch wel een aanzienlijk verschil.
Hoe ze pk's bij elkaar tellen weet ik niet. Mijn ervaring betreft de T6 en T8 is dat er wel een merkbaar verschil is, daarom heb ik ook een T8 besteld.
Meerdere merken gereden maar om in Volvo termen te blijven;

Volvo V60 T8 Recharge MY25
Volvo V60 CC 2.4 5 cillinder MY2018
Volvo S60 T4 R design MY2019
VolvoVuzi
Starter

Afgelopen zomer heb ik ook een roadtrip gedaan, van 14.000 km in mijn S60 T8 Polestar 2021.
Wat een heerlijke auto, rijdt, stuurt en veert geweldig en dat vermogen.

Wanneer ik de Hold-functie inschakel in de Polestar-modus (Power), merk ik inderdaad dat de accu wordt aangesproken wanneer er extra vraag is naar vermogen maar dat lijkt me wel logisch, je vraagt om power en je krijgt power. En als je een paar keer harder moet remmen op een drukke snelweg kom er genoeg accu niveau weer bij.

Dat “zweverige” gevoel waar je het over hebt, herken ik echter niet – ook niet bij eerdere modellen die ik heb gereden.

De Öhlins-schokdempers staan in de comfortstand en de auto is voorzien van door Polestar op maat gesmede 21” Polestar velgen met Continental Sport Contact 7, 255-30-21” 98 Y, met 3.2 bar erin

Mogelijk zorgde bij jou de zwaardere belading tijdens de vakantie, samen met factoren zoals bandenspanning, voor kleine verschillen in het rijgedrag

Wat me opviel over de PK’s en vermogen, was het vermogensverlies bij het tanken van brandstof van mindere kwaliteit onderweg. Wanneer ik bijvoorbeeld geen premium brandstof tankte, voelde het alsof ik in een normale S60 reed. Dit is ook merkbaar in Nederland bij het gebruik van E10-brandstof, wat leidt tot merkbaar minder vermogen. Sindsdien tank ik alleen nog E5 of premium brandstoffen, omdat deze duidelijk een betere prestatie leveren.

Misschien speelt bij jou ook de brandstofkwaliteit een rol. Zorg ervoor dat je altijd goede kwaliteit benzine tankt, zeker bij krachtige auto’s als deze.

Ik vind dit echt een high performance super car voor een Volvo en je kunt er makkelijk zonder vermoeid te raken 24 uur aan een stuk mee doorrijden, enige nadelen:

middenarmsteun is net iets te hoog waardoor ik moet zoeken naar een juiste zithouding omdat ik de stoel dan hoger moet zetten en dan zit ik bijna met mijn hoofd tegen het panorama dak aan omdat ik 1,92 m ben.

Als je Normaal en zuinig aan het rijden bent in de hybride modus
En je wil ineens iemand inhalen dan reageert of het gaspedaal na 1 of 2 seconden of de versnellingsbak is veel te traag met terugschakelen, ik denk de versnellingsbak.

En als laatste de 180 limiet.
Je laat de Duitse performance auto’s achter je op de Autobahn maar bij de 180, en dat is al na een paar seconden, moet ik genoodzaakt naar de rechterbaan zodat ze mij dan wel in kunnen halen.
wasbeer2006
5th Gear member

Dat van de brandstof herken ik ook bij een B4. Ik mag geen E5 tanken, maar ik bv Frankrijk is E5 even duur als E10 dan werkt mijn pasje wel.
Ik kan het niet staven want het waren vakantie kilometers, maar hij leek ook zuiniger en de motor liep gewoon echt wel iets sneller.

Bandenspanning vind ik wel heel hoog, ook voor 21" Nu weet ik dat volvo ook 0.4 bar extra voorschrijft voor een Hybrid tov een mild hybrid, dat vind ik echt overdreven veel voor die paar kilo extra.
diesel01
Geartronic member

Hier gaat er 102 van de Aral in, afgelopen weekend weer voor €1.91 per liter.
En nu heb ik een maand in de B4 R-design V60 gereden maar de huidige T6 is echt wel sneller heur, die B4 is voldoende voor het vlakke NL maar de T6 is echt een warpgevoel.
Wanneer je overdag vanaf 100 op de snelweg gas geeft dan rijdt het zo hard bij ander verkeer weg, ik heb dat een keer gedaan voor de fun maar mensen houden er geen rekening mee en komen tijdens dat soort geintjes toch ineens naar links.
Met nattigheid en kou even snel het bochtje om geeft een tikje in de kont....
Ik gebruik hem gewoon waar hij voor bedoelt is in NL, in Dld mag het allemaal een tandje harder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
J33Bee
5th Gear member

Ik vind ACC in de powerstand op een MY25 T6 het fijnste. Deze is in de standaard Hybrid stand, veel te gereserveerd. Ik weet niet of je die gevoeligheid nog aan kan passen? In de Individual stand op de Sensus, had je wel opties waardoor je duidelijk merkte dat ACC minder/meer nerveus was.

Hoe werkt het eigenlijk met AWD als de batterij leeg is? Straks in de sneeuw wel zo fijn...
Gouwe
7th Gear member

AWD werkt altijd, ook als de accu leeg is, motor zal dan zowel vermogen leveren aan de vooras als functioneren als stroomgenerator voor de ERAD.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”