Beste forum leden,
De titel geeft het probleem al weer, maar er is iets vreemds.
De XC70 heeft na wat eerdere problemen met de luchtmassameter, al geruime tijd probleemloos gereden.
Gisteren was de auto, na een rit van 150km, geparkeerd en had geen enkel teken van problemen.
Toen ik de auto na 3 uur weer wilde starten, roffelde de motor een paar seconden en viel uit. diverse herstarts, gaven geen oplossing.
De motor sloeg niet meer aan.
Eerst dacht ik even aan de benzinepomp, omdat ik geen zoemend geluid hoorde bij contact aan.
Geen idee of je dat eigenlijk wel kunt horen bij de XC70, maar bij vorige auto' s was dat wel zo.
enfin, de motor sloeg niet aan en er waren (nog) geen meldingen in het dashboard.
Na diverse startpogingen, verscheen ineens "Motorleistung Eingeschränkt" en "Rutschsicherung Wart. Erforderl."
Ik heb de storing kunnen uitlezen via een OBD2 dongel van Autel (met een Volvo file), maar die gaf het volgende aan:
"ECM-3100 Sensor Motortoerental (RPM) Signaal ontbreekt."
De meldingen op het dashboard zou over Motorvermogen beperkt en ABS issues moeten zijn.
Kan een defect motortoerental sensor deze meldingen veroorzaken?
Ten 2e, waar zit deze sensor precies?
Ik heb kort de stekkers van de volgende sensoren even los gehad en weer goed aangedrukt:
- Krukas sensor
- Nokken as sensor
De Volvo sloeg aan alsof er niets aan de hand was.........
Wat kan hier aan de hand zijn en wat is die ECM-3100 melding en waar zit die sensor?
alvast bedankt voor het meedenken.
Dick
XC70 startte ineens niet meer, later weer wel....
-
- 7th Gear member
Als ik het zo lees ergens een defect of draadbreuk / slecht contact in de krukassensor.
Kan uiteraard ook een ander euvel zijn. Meten is weten.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"The forest has music for those who listen"
- DeZwaan
- 2nd Gear member
Dank voor de snelle reactie.Urbexpeditie schreef: ↑07.08.2024 - 21:33 Als ik het zo lees ergens een defect of draadbreuk / slecht contact in de krukassensor.
Is de motortoerental sensor, dezelfde sensor als de krukas sensor?
XC70 2.5T (2002)
-
- 7th Gear member
Yep. En ik dacht te vinden in de buurt van het vliegwiel.
-
- 7th Gear member
Geen idee hoe je deze kan tegenhouden. Misschien de top van het draadei d vastklemmen met een punttang?
Zou overigens de nokkenassensor ook niet uitsluiten. Beiden veroorzaken nagenoeg zelfde euvel.
Zou overigens de nokkenassensor ook niet uitsluiten. Beiden veroorzaken nagenoeg zelfde euvel.
- fredhead
- Geartronic member
Zit er niet stiekem een inbus opening in datzelfde draadeind?
Zou hem eens schoon maken en kijken, dan kan de oplossing makkelijker zijn dan je denkt.
Als dat niet het geval is inderdaad met een tang proberen of je ze los krijgt van elkaar.
Zou hem eens schoon maken en kijken, dan kan de oplossing makkelijker zijn dan je denkt.
Als dat niet het geval is inderdaad met een tang proberen of je ze los krijgt van elkaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- DeZwaan
- 2nd Gear member
Zal binnenkort eens goed kijken. de krukas sensor zit wat verscholen aan het zicht.
Ik zal dan ook gelijk de houder waar de sensor (waar dat draadeind/boutje) inzit, bestellen.
De sensor zelf had ik al liggen.
Vooralsnog, hoop ik dat het slechts een slecht contact was van de stekker.
Bedankt.
Ik zal dan ook gelijk de houder waar de sensor (waar dat draadeind/boutje) inzit, bestellen.
De sensor zelf had ik al liggen.
Vooralsnog, hoop ik dat het slechts een slecht contact was van de stekker.
Bedankt.
XC70 2.5T (2002)