hemelbekleding V40 2003

Geproduceerd bij NedCar in Born
VolvoVis
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.04.2023 - 09:23

Dag Allemaal,
Ik heb in april 2023 een v40 Volvo stationwagen 2003 gekocht.
De hemelbekleding zat vast met nietjes.
De garage zou zoeken naar een nieuw hemelbekleding.
Ze kwamen er achter dat en airbags in het dak zaten.
Nu is mijn vraag eigenlijk , na 16 maanden nog steeds geen nieuw hemelbekleding, is er een verschil tussen met airbags en zonder airbag hemelbekleding ?

Dirk
Schummi02
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.08.2019 - 16:58

VolvoVis schreef: 09.08.2024 - 10:11 Dag Allemaal,
Ik heb in april 2023 een v40 Volvo stationwagen 2003 gekocht.
De hemelbekleding zat vast met nietjes.
De garage zou zoeken naar een nieuw hemelbekleding.
Ze kwamen er achter dat en airbags in het dak zaten.
Nu is mijn vraag eigenlijk , na 16 maanden nog steeds geen nieuw hemelbekleding, is er een verschil tussen met airbags en zonder airbag hemelbekleding ?

Dirk
Heb zelf een V40 uit 2004, en er zitten GÉÉN airbags in het dak.
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Dit is een kwaaltje van de S40/V40. Is zelf te doen:
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9259
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Zelf een lap stof op plakken met lijmspray. Is eveb werk maar mooier krijg je het niet, nieuw toch niet meer te krijgen en gebruikt heeft vaak hetzelfde probleem.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Teknik
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

Ik heb mijn headliner zelf vervangen, maar dat was erg moeilijk. Ik kwam geen airbags tegen in het dak. Je moet stof hebben die goed rekt en bij voorkeur tweezijdig bekleed is. De spuitlijm moet minimaal geschikt zijn voor temperaturen boven 110 graden.

Nog iets... Zelf geen ervaring mee, maar je komt al snel uit bij 'https://www.schuimrubbergoedkoop.nl/' , joanś of shuimrubber betaalbaar. Allemaal dezelfde zaak uit IJmuiden. Kijk even wat daarover op Trustpilot staat, want die zijn erg berucht.
ProdemoNL
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 30.11.2024 - 15:23

Bij mijn V40 heeft de vorige eigenaar de hemelbekleding met spelden vast gezet, het stoort dan wel minder moet ik zeggen.
Helaas een euvel van de auto, de hangende hemel.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Inderdaad, hemel eruit halen, oude stof eraf, schuimrubber resten eraf krabben en nieuwe stof erop lijmen. Beter dan nieuw en mooi klusje om zelf te doen.

Er zitten overigens wel gordijn airbags maar daar kom je niet aan.

Ik heb bij Joan;s schuimrubber besteld en dat is al meerdere keren prima gegaan. Incl. de lijm, 2 spuitbussen nodig.
Spike1983
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 11.01.2025 - 20:05
Locatie: Emmen

Wat ook nog wel wil. 1 secondelijm van locktide. Dat doe je in een injectiespuit. En dan door de bekleding prikken. Spuiten. Vasthouden. Werkte bij ons ook
Stoelverwarming is voor vrouwen. Een man weet dat hij zijn zaadjes gekoeld moet houden.
Alles beneden de 16,9 jaar is milieuvriendelijker dan een nieuwe(re) (elektrische) auto. (Onderzocht en bewezen)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9259
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Hier ook besteld bij Joans Schuimrubber. Werd netjes ingepakt verzonden, track&trace, alles aanwezig... Zou er zo weer bestellen.

Bekleding weer vast lijmen twijfel ik aan. Vaak is het die korrelige onderlaag die niet meer hecht en dan plakt de stof ook niet meer met lijmspray oid. Beter echt het hele ding er uit, schoon krabben en opnieuw bekleden. Helaas wel veel werk maar als het weer netjes moet...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Groenevolvo
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.06.2024 - 11:58

Ik heb in mijn Volvo s40 uit 2004 een nieuwe hemel gekregen bij Koning in Veendam ! Geweldig resultaat !
Teknik
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

Spike1983 schreef: 15.01.2025 - 20:44 Wat ook nog wel wil. 1 secondelijm van locktide. Dat doe je in een injectiespuit. En dan door de bekleding prikken. Spuiten. Vasthouden. Werkte bij ons ook
Als de hemel gaat hangen komt er steeds meer naar beneden. Het headliner board vergaat en wordt tot poeder. Als je welke lijm dan ook gebruikt voor suppletie doeleinden, dan krijg je allereerst grote problemen bij het afborstelen van het headliner board. En als je de headliner wil laten vervangen (geen slecht idee want zelf doen is erg lastig), maar dan rekenen ze allemaal een hoger bedrag als je zelf lijm hebt toegevoegd.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9259
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Lastig is het niet echt hoor, het is gewoon veel werk.
Dakje er uit, bekelding er uit roppen, boormachine met zo'n borstel er op en alles schoon krabben. Lijmen en stof er op rollen.
Gewoon een paar dagen werk als je het voor het eerst doet en goed wil doen.
En ondertussen kan je prima rijden zonder dat ding er in.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Teknik
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

JeroenSpock schreef: 18.01.2025 - 22:10 Lastig is het niet echt hoor, het is gewoon veel werk.
Dakje er uit, bekelding er uit roppen, boormachine met zo'n borstel er op en alles schoon krabben. Lijmen en stof er op rollen.
Gewoon een paar dagen werk als je het voor het eerst doet en goed wil doen.
En ondertussen kan je prima rijden zonder dat ding er in.
Sorry, zeer oneens hiermee. Ik heb grote problemen ondervonden bij het vervangen van de hemel van mijn eigen V40 uit 2003 en ken meerdere zeer capabele sleutelaars die allemaal zeggen; "Dit NOOIT meer". Ik zou dit willen meegeven => Nooit aan beginnen als je niet dubbelzijde beklede stof en goede (minimaal 110 graden) lijm hebt en écht van elk onderdeeltje exact weet hoe je dat moet demonteren. Dan doel ik op; de zonnekleppen, cabine lampjes, a/b/c/d pillars (heel lastig!). Stofferen zonder plooien is (bijna) onmogelijk voor een amateur.
Teknik
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

B.v. zo een cabine lampje eruit halen lijkt een eitje. Maar voor je het weet trek je de boel kapot. En de haakjes van de V40 zonnekleppen kunnen er alleen compleet verwrongen uit worden gehaald. Vooraf wist ik niet wat te verwachten. Het zou heel makkelijk of heel moeilijk kunnen worden. Het werd echt het laatste.
kEUS
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14.10.2007 - 12:54

Alles is met beleid los te halen, niet te veel forceren, het enige zijn die zonnekleppen, de bedrading en de klemmetjes.
De bedrading loopt via de A stijl, daar kan je een stekker los maken), handig om hier gelijk een touwtje aan te binden die je dan weer kunt gebruiken om ze terug te zetten.

Voor de klemmetjes, als je die met niet al te veel geweld los haalt, kantelt en deze weer een beetje terugbuigt en lijmt zijn ze her te gebruiken (Ja is gelukt), zijn los verkrijgbaar, maar @#^@#^ duur en het niet waard. Verder hemeltje via de achterklep eruit (voordeel van de V40 t.o.v. de S40).

- Bekleding met schuimlaag bestellen, beetje ruim bemeten, goede lijmspray.
- Oude bekleding eraf
- Met een grove borstel en een borstel op schroeftol alles goed schoon borstelen, houd de stofzuiger in de buurt.
- Goed ontvetten
- Leg de bekleding eest over het hemeltje, zodat het goed ligt en dat je niet schuin uit komt.
- Insprayen met lijm, doe dit steeds in een paar banen en dan plakken, dus niet eerst het hele hemeltje inspuiten.
zorg ervoor dat je de randjes goed in spuit
- Met behulp van een schuimrubber lak- verfroller (hele kleine en normale kleine) kan je de stof goed verspreiden zodat je geen vouwen krijgt. Vooral in de stukken waar het wat dieper ligt (o.a.) bij de zonnekleppen.
- Werk steeds in kleine stukjes, dan kan je het ook nog los trekken als het niet lukt (is de lijm nog niet gehard)
- Plak het ook goed om de buitenranden (dit is vanaf de fabriek niet en daardoor gaat deze ook eerder los laten)
- Draai het geheel om
- Snij de gaten uit, d.m.v. een kruis en plak hier ook de randen weer om.

Laat alles goed drogen, plaats het geheel weer terug (of kijk of je op dit moment nog iets aan het dak moet doen, zoals ik bijv de antenne vervangen voor een AM/FM, DAB+ antenne zodat mijn android radio met een dab+ dongle werkt)

En zo kan hij weer jaren vooruit.

wat sfeerbeelden van een hemelloze V40
IMG_20230702_174619.jpg
IMG_20230702_174625.jpg
IMG_20230702_174632.jpg
IMG_20230702_174638.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Teknik
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

kEUS schreef: 19.02.2025 - 20:03 Alles is met beleid los te halen, niet te veel forceren, het enige zijn die zonnekleppen, de bedrading en de klemmetjes.
De bedrading loopt via de A stijl, daar kan je een stekker los maken), handig om hier gelijk een touwtje aan te binden die je dan weer kunt gebruiken om ze terug te zetten.
Ja die lampjes in de zonnekleppen is een goeie tip. Want die kon ik niet meer terug aansluiten. Ik heb ze maar los onder de hemel terug geduwd. Volgens mij slechts aan een zijde met elec-tape omwikkeld tegen mogelijke kortsluiting. Had ik daar bij de andere kant ook maar direct aan gedacht. Klusje voor de toekomst...

Die borstel op de boor. Ik heb bij action voor anderhalve Euro een handborstel gekocht en die bleek echt gemaakt voor de V40. Van de pro's begreep ik dat zij een 'boor-borstel' te agressief vinden op het vezelboard. (Is ook wat ik denk).
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9259
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mja ik haal altijd voorzichtig alles los. Goed kijken hoe iets vast zit, Vida, video's, spiegeltje desnoods. Je moet wel een beetje geduld hebben anders gaan er dingen kapot.
En onderdelen fotograferen en sorteren, anders krijg je inderdaad verwarring en misschien dingen niet meer netjes in elkaar.
De alcantara stof die ik gebruikt heb rekt een beetje, dus ook bochtjes krijg je heel netjes bekleed. En ik ben echt geen professional.

kEUS, heb je foto's van het resultaat?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Teknik
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45

Dit keer eens met Jeroen. Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat. ;)
kEUS
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14.10.2007 - 12:54

Ben hier niet dagelijks ;-), zal foto's van het resultaat maken en deze ook nog posten. Zit er prima strak in hoor.
V60 MY 2019
V40 MY 2004
kEUS
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14.10.2007 - 12:54

kEUS schreef: 21.03.2025 - 10:31 Ben hier niet dagelijks ;-), zal foto's van het resultaat maken en deze ook nog posten. Zit er prima strak in hoor.
Je ziet hier en daar nog wel een ribbeltje, is ook erger met strijklicht, had hier en daar iets meer lijm kunnen gebruiken, maar al met al zit het er prima in. Voordeel is dat ik alle randjes omgevouwen heb, dus het komt in ieder geval niet los van de rand. Daar begon het bij mij, Een kabeltje van de dashcam wegwerken waardoor het wat open stond en daarna in Frankrijk met raampje open te veel wind vangen.
IMG_0926.jpg
IMG_0927.jpg
IMG_0930.jpg
IMG_0933.jpg
IMG_0935.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 MY 2019
V40 MY 2004
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”