Ha forumleden
even delen zodat een ander er misschien ook iets aan heeft.
Onlangs begon in Frankrijk de D3 uit 2016 met 130K op de teller te stotteren bij stationair. Met name koud.
Vollast geen probleem.
Geen meldingen.
Ik had al de EGR paar maanden terug al uit elkaar gehaald en gereinigd, evenals de sensors en swirlvalve.
in Frankrijk maar reiniger in de tank gedaan, maar dat mocht niet baten (alhoewel de Franse Intermarche diesel niet gelijk lijkt te zijn aan NL, maar dat terzijde).
Vandaag de EMAP sensor losgemaakt en het pijpje vanaf de uitlaat/turbo. Deze zat helemaal dicht (kon geen ijzerdraadje doorheen).
Deze schoongemaakt en doorgeblazen en motor lijkt loopt weer mooi rond.
gr
hans
D3 houdt in en stottert bij stationair
-
- 2nd Gear member
-
- 2nd Gear member
Moet wel even stuk rijden om te bepalen of het definitief de oplossing is.
-
- 2nd Gear member
Hallo forumleden.
Bij koude motor hapert de motor nog steeds.
DTC melding is 241300. Ik kan er niet zoveel over vinden.
EGR live data geeft aan dat de klepaansturing en daadwerkelijke EGR klep positie elkaar volgen. Bij warme motor op de snelweg is de klep dicht.
druksensors geven allemaal dezelfde waarde als ik die opvraag.
De EGR heb ik eind vorig jaar helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar dat wil niet alles zeggen natuurlijk.
sinds 3 weken dit probleem.
wie heeft nog een suggestie of weet meer van de code 241300?
bvd!
Bij koude motor hapert de motor nog steeds.
DTC melding is 241300. Ik kan er niet zoveel over vinden.
EGR live data geeft aan dat de klepaansturing en daadwerkelijke EGR klep positie elkaar volgen. Bij warme motor op de snelweg is de klep dicht.
druksensors geven allemaal dezelfde waarde als ik die opvraag.
De EGR heb ik eind vorig jaar helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar dat wil niet alles zeggen natuurlijk.
sinds 3 weken dit probleem.
wie heeft nog een suggestie of weet meer van de code 241300?
bvd!
-
- 2nd Gear member
Dank!
ben benieuwd of het zo snel weer vervuild.
maar met lage toeren en veel korte ritten zou dat best kunnen
ben benieuwd of het zo snel weer vervuild.
maar met lage toeren en veel korte ritten zou dat best kunnen
-
- 2nd Gear member
Dag Hans, even een vraagje terzijde:
Was het demonteren en reinigen van het emap circuit veel werk?
Heb hier ook al een van ver naar gekeken om dit preventief te reinigen maar lijkt me geen eenvoudige klus ivm bereikbaarheid.
Was het demonteren en reinigen van het emap circuit veel werk?
Heb hier ook al een van ver naar gekeken om dit preventief te reinigen maar lijkt me geen eenvoudige klus ivm bereikbaarheid.
-
- 2nd Gear member
Ha
Zonder hitteschild te verwijderen met dop 14 of 15 losmaken (WD 40 helpt).
ook het frame van de sensorkant van het pijpje losmaken . 1 boutje 8
dan kun je sensor losschroeven en pijpje doorblazen. zo niet dan zit ie meestal verstopt op de korte bocht.
een fietsversnellingskabeltje gebruikt samen met aceton om de prut eruit te krijgen.
lukt uiteindelijk wel.
bij terugplaatsen nieuw koperringetje gebruiken bij exhaustpijpje en de banjoschroef.
ik check de lekkages met gasdetector. als het niet borrelt is ie goed.
losmaken makkelijk. schoonmaken kost meer tijd
Zonder hitteschild te verwijderen met dop 14 of 15 losmaken (WD 40 helpt).
ook het frame van de sensorkant van het pijpje losmaken . 1 boutje 8
dan kun je sensor losschroeven en pijpje doorblazen. zo niet dan zit ie meestal verstopt op de korte bocht.
een fietsversnellingskabeltje gebruikt samen met aceton om de prut eruit te krijgen.
lukt uiteindelijk wel.
bij terugplaatsen nieuw koperringetje gebruiken bij exhaustpijpje en de banjoschroef.
ik check de lekkages met gasdetector. als het niet borrelt is ie goed.
losmaken makkelijk. schoonmaken kost meer tijd
-
- 2nd Gear member
Ha
de EGR klep weer losgemaakt en bleek dat EGR valve kapot was. Deze vervangen (350 euro pff)
Cooler ook weer schoongemaakt met aceton en met nieuwe klep vastgezet.
dus samen met EMAP schoonmaakbeurt en schone EGR loopt ie als een zonnetje
de EGR klep weer losgemaakt en bleek dat EGR valve kapot was. Deze vervangen (350 euro pff)
Cooler ook weer schoongemaakt met aceton en met nieuwe klep vastgezet.
dus samen met EMAP schoonmaakbeurt en schone EGR loopt ie als een zonnetje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
Bedankt Hans,
Ik kijk dit ook eens na. Bij de mijne staat de EGR dicht (na het plaatsen van een nieuwe klep),
Inlaattraject en swirlvalves heb ik volledig gereinigd. Toch nog last van schuddend optrekken bij koude motor.
De Emap sensor heb ik nog niet gecontroleerd.
Ik kijk dit ook eens na. Bij de mijne staat de EGR dicht (na het plaatsen van een nieuwe klep),
Inlaattraject en swirlvalves heb ik volledig gereinigd. Toch nog last van schuddend optrekken bij koude motor.
De Emap sensor heb ik nog niet gecontroleerd.
-
- 2nd Gear member
Ik heb de sensor gisteren gedemonteerd, pijpje zat niet verstopt.
Echter was de dichting (O-ring) die tussen de sensor en het pijpje zat totaal defect. Voorlopig opgelost met een normale rubber ring. Die vervang ik nog door een ring die wel tegen de hogere temp kan.
Heb er nog niet uitgebreid mee kunnen rijden maar vraag me af of dat evt mijn geschud zou kunnen verklaren?
Echter was de dichting (O-ring) die tussen de sensor en het pijpje zat totaal defect. Voorlopig opgelost met een normale rubber ring. Die vervang ik nog door een ring die wel tegen de hogere temp kan.
Heb er nog niet uitgebreid mee kunnen rijden maar vraag me af of dat evt mijn geschud zou kunnen verklaren?
-
- 2nd Gear member
Ha
zijn er geen lekke leidingen? met gaslek detector bus kun je goed controleren.
Injectorreiniger geprobeerd?
zijn er geen lekke leidingen? met gaslek detector bus kun je goed controleren.
Injectorreiniger geprobeerd?
-
- 2nd Gear member
Het 'schudden' treed vooral op bij lage toeren (1000 à 1200rpm) en als de motor nog niet op temp is. Komt ook enkel voor bij rustig gas geven, bij vlot doortrekken is er niets aan de hand.
Ik weet ook niet of dit verschijnsel normaal is, mijn vorige was een D5, die had zowieso meer koppel bij lagere toeren.
Injectorreiniger heb ik reeds geprobeerd, egr klep en koeler zijn nieuw, egr heb ik dicht laten zetten en het ingangstraject is schoon.
Welke leidingen / verbindingen adviseer je te controleren?
Ik weet ook niet of dit verschijnsel normaal is, mijn vorige was een D5, die had zowieso meer koppel bij lagere toeren.
Injectorreiniger heb ik reeds geprobeerd, egr klep en koeler zijn nieuw, egr heb ik dicht laten zetten en het ingangstraject is schoon.
Welke leidingen / verbindingen adviseer je te controleren?
-
- 2nd Gear member
Ha
ik krijg geen email melding als er een bericht is, dus wat later de reactie.
ik had ook D5, schudden is niet normaal.
ik zou de luchtleidingen langslopen turbo, intercooler etc. Intercooler zelf? (mijn vorige D5 heb ik deze vervangen)
Wat ik ook wel eens doe is op Engelstalige website de vraag uitzetten. krijg je misschien ook suggesties.
Of dit onderwerp opnieuw in een nieuwe vraag uitzetten op dit forum? krijg je vast meer reacties.
ik krijg geen email melding als er een bericht is, dus wat later de reactie.
ik had ook D5, schudden is niet normaal.
ik zou de luchtleidingen langslopen turbo, intercooler etc. Intercooler zelf? (mijn vorige D5 heb ik deze vervangen)
Wat ik ook wel eens doe is op Engelstalige website de vraag uitzetten. krijg je misschien ook suggesties.
Of dit onderwerp opnieuw in een nieuwe vraag uitzetten op dit forum? krijg je vast meer reacties.