Al jaren lees ik graag mee op het forum en gebruik het graag als bron van informatie, nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uit kom en wil jullie graag raadplegen.
Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Michiel 37 jaar en rijd zo'n ca 10 jaar Volvo.
Mijn Opel Astra werd afgelost door een S80 op LPG, een echte TOP limousine die ik nog regelmatig mis. van 300k naar 500k gereden met veel plezier. Volgens de RDW bestaat hij helaas niet meer.
De S80 moest wijken voor een V70 ivm kinderen en ruimte.
Rondstruinend naar een onderdeel voor de V70 kwam ik een S80 tegen voor bijna niks, maar niet lopend, en stond zo'n 7 maanden stil.
een beetje technisch onderlegd ben ik wel dus ik durfde de uitdaging wel aan.
Het is een 6 cilinder zonder turbo uit 2002, een B6294S2 met zo'n 360.000 km ervaring.
De startmotor draait rond, maar de motor slaat niet aan, soms lijkt hij een beginnetje te willen maken, (hikjes) maar het overtuigd allemaal niet.
1x toen de halve inlaat uit elkaar lag liep hij stationair.
Een aantal zaken heb ik getest:
- De distributie staat op tijd er waren geen sporen dat de riem recent was losgehaald (dus geen verdenking geknapte of versprongen riem of evt sabotage van een later terug gezette riem)
- Compressie op alle cilinders ongeveer 9 bar. (kan vast meer zijn maar mag wat mij betreft niet de reden zijn om niet te starten)
- De bobines en bougies vonken allemaal, en krachtig, (er was enige twijfel, dus heb ik ze gewisseld met de oude uit de V70 die op reserve lagen)
- De Injectoren heb ik ultrasoon gereinigd. 1 bleef permanent open hangen, dit is opgelost. het spraypatroon ziet er goed uit.
- de benzinedruk is 50 psi
- de oude benzine is uit de Tank en aangevuld met 20L verse benzine
- De nokkenassensorbehuizing was gebroken, deze heb ik vervangen. de sensor niet (met de sensor die bij de behuizing kwam was geen verschil)
- De krukas sensor heb ik van Valeo nieuw besteld en gemonteerd. (geen verschil) De stekker is overigens verdwenen en hier zijn 2 kleine kabelschoentjes aan gekrimpt. (hij geeft geen code in vida, en het RPM signaal wordt doorgegeven)
- Het gasklephuis werkt naar behoren, en heb ik opnieuw ingeleerd.
- Extra massakabel van blok naar carrosserie, evenals 2 Extra accu's om te starten.
- Massapunt ECU schoongemaakt.
- de koelwatertemperatuursensor geeft de buitentemperatuur aan (30 gr)
- de startmotor maakt een verschrikkelijk geluid, maar gaat voldoende vlot rond om te moeten starten, ca 120 rpm. een andere gebruikte is inmiddels besteld.
- het stuurberkachtigings-reservoir drukt niet tegen de computers aan.
- De zekeringen zijn gecheckt in het motorcompartiment zijn zijn allemaal heel. ik heb ze ook een voor een uit gehaald om de stekker op corrosie te controleren.
in Vida, kan ik geen storingen vinden.
Als ik het inlaatspruitstuk uit elkaar neem en dus de luchtfilter, MAF, en Gasklephuis bypass. dan loopt de motor heel kort even tot ca 2000-2500 toeren en valt dan weer uit.
Nu de rare fratsen:
- Als ik de bougies er uit haal, schoon maak, en een paar druppels olie in de cilinder gooi (compressie verhogen) springt de motor even kort aan ( 3-5sec) bij een 2e startpoging wil hij niet meer aanslaan.
- 1 keer: had ik de injectoren los liggen voor de bevestiging opening en het spruitstuk in 2 stukken. toen bleef de motor met horten en stoten lopen, ik heb toen de rails op z'n plek gedrukt en vervolgens provisorisch de inlaat met 1 schroef weer op z'n plek gezet, toen liep de motor redelijk goed 1500 toeren stationair. (dit heb ik niet meer kunnen nabootsen)
Tjah.... en toen wist ik het even niet meer...... heeft iemand nog suggesties???
S80 2.9 Start maar slaat niet aan
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Heb je al eens je reserve sleutel geprobeerd, bij mijn was ooit de transponder stuk, waardoor injectie/ ontsteking geblokkeerd bleef.
Ik kreeg toen wel een melding op dashboard "starten verhinderd"
Ik kreeg toen wel een melding op dashboard "starten verhinderd"
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- fmulders
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20
MAF defect? (dit hoeft Vida niet altijd te melden)
Als ECU niet kan zien hoeveel zuurstof er wordt aangevoerd weet hij ook niet hoeveel brandstof er moet worden ingespoten.
Ik neem aan dat hij dan dus wel aanslaat als je startpilot in de inlaat spuit. (of remreiniger
Als ECU niet kan zien hoeveel zuurstof er wordt aangevoerd weet hij ook niet hoeveel brandstof er moet worden ingespoten.
Ik neem aan dat hij dan dus wel aanslaat als je startpilot in de inlaat spuit. (of remreiniger

V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
-
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Ik moest gelijk denken aan relais 103 , dit is echter bij de 850/V70 wellicht dat eens checken.
Lees ook 2x dat hij wel loopt als je inlaatspruitstuk ertussenuit is . Zit daar niet een variabel klep of ventiel systeem in dat dicht blijft ?
Lees ook 2x dat hij wel loopt als je inlaatspruitstuk ertussenuit is . Zit daar niet een variabel klep of ventiel systeem in dat dicht blijft ?
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30.07.2009 - 20:30
- De massapunten zijn nog gecontroleerd.
- er is geen reservesleutel, maar volgens Vida is er geen startblokkering. (bij mijn V70 draaide toen de startmotor ook niet meer rond)
- Als de MAF Sensor heb ik ook los getrokken, dan moet hij in ieder geval lopen (was bij mijn V70 in ieder geval wel zo) dit werkt helaas ook niet.
- De computers onder de motorkap heb ik los gehaald en opnieuw vastgezet. hier was geen corrosie zichtbaar.
- Een Brandstofrelais is er niet, maar de benzinedruk blijft 3,5-4 Bar (50 PSI)
- Als ik de bougies er uit haal, helemaal schoonbrand, en opnieuw plaats dan loopt de auto 3 sec. daarna zijn de bougies droog.
- Als de uitlaat verstopt is zou de motor wat mij betreft toch heel even moeten aanslaan.
- het spuiten van Remmenreiniger in de inlaat maakt geen verschil.
- Het spruitstuk uit elkaar, de gasklep los, de slang naar de MAF sensor los of de Luchtfilterbox los maakt geen verschil
- ook met Extra + onder de motorkap en op de startmotor, net als massa aan het motorblok en carosserie maakt geen verschil.
- er is geen reservesleutel, maar volgens Vida is er geen startblokkering. (bij mijn V70 draaide toen de startmotor ook niet meer rond)
- Als de MAF Sensor heb ik ook los getrokken, dan moet hij in ieder geval lopen (was bij mijn V70 in ieder geval wel zo) dit werkt helaas ook niet.
- De computers onder de motorkap heb ik los gehaald en opnieuw vastgezet. hier was geen corrosie zichtbaar.
- Een Brandstofrelais is er niet, maar de benzinedruk blijft 3,5-4 Bar (50 PSI)
- Als ik de bougies er uit haal, helemaal schoonbrand, en opnieuw plaats dan loopt de auto 3 sec. daarna zijn de bougies droog.
- Als de uitlaat verstopt is zou de motor wat mij betreft toch heel even moeten aanslaan.
- het spuiten van Remmenreiniger in de inlaat maakt geen verschil.
- Het spruitstuk uit elkaar, de gasklep los, de slang naar de MAF sensor los of de Luchtfilterbox los maakt geen verschil
- ook met Extra + onder de motorkap en op de startmotor, net als massa aan het motorblok en carosserie maakt geen verschil.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30.07.2009 - 20:30
De luchtfilter was heel en goed
Mafsensor zit een roostertje voor dat was heel.
Zelfs met een endoskoop in het inlaattraject gekeken.
De startmotor uit elkaar gehad en was eigenlijk nog goed.
Toch een gebruikte gemonteerd. Dit maakte geen verschil.
De injectoren leken toch opnieuw te sissen na een startpoging. Deze dus opnieuw los gehaald maar die lekten niet.
Opnieuw sissen na starten. Kwam uit de carterventilatie.
Compressie was nogsteeds goed.
Ook de nieuwe startmotor draaide steeds langzamer rond. Eerder dacht ik nog aan evt slechte accus.
Toen toch nog maar eens aan de uitlaat gevoeld: hier kwam tijdens het starten geen lucht uit.
Hmm zoals Bolbo O suggereerde.
Zelfs als er een beest in de einddemper gekropen is zou de motor toch even moeten aanspringen…
Dus de uitlaat aan de kat los gehaald….
Even moeizaam starten en dan lopen……
Dikke rookontwikkeling etc maar liep goed.
Ongelofelijk.
Nu maar een paar keer zo warm laten draaien en dan de uitlaat naar achter met een compressor doorblazen en dan weer aansluiten.
Mafsensor zit een roostertje voor dat was heel.
Zelfs met een endoskoop in het inlaattraject gekeken.
De startmotor uit elkaar gehad en was eigenlijk nog goed.
Toch een gebruikte gemonteerd. Dit maakte geen verschil.
De injectoren leken toch opnieuw te sissen na een startpoging. Deze dus opnieuw los gehaald maar die lekten niet.
Opnieuw sissen na starten. Kwam uit de carterventilatie.
Compressie was nogsteeds goed.
Ook de nieuwe startmotor draaide steeds langzamer rond. Eerder dacht ik nog aan evt slechte accus.
Toen toch nog maar eens aan de uitlaat gevoeld: hier kwam tijdens het starten geen lucht uit.
Hmm zoals Bolbo O suggereerde.
Zelfs als er een beest in de einddemper gekropen is zou de motor toch even moeten aanspringen…
Dus de uitlaat aan de kat los gehaald….
Even moeizaam starten en dan lopen……
Dikke rookontwikkeling etc maar liep goed.
Ongelofelijk.
Nu maar een paar keer zo warm laten draaien en dan de uitlaat naar achter met een compressor doorblazen en dan weer aansluiten.