Coasten
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46
Hee goed dat je de vraag stelt, ik vroeg me af wat het uberhaupt is? Bij toeval zag ik dat op een gegeven moment in het dashboard scherm staan.
Volgens mij bij een dalende weg dat het gebeurde.
Volgens mij bij een dalende weg dat het gebeurde.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
- Locatie: Noord-Brabant.
Komt er te staan als je de gas loslaat in eco stand en de auto uit laat rollen .
Volgens de beschrijving van Volvo,,,,,
" De uitrolfunctie Eco Coast houdt in de praktijk in dat er niet meer op de motor wordt afgeremd om de bewegingsenergie van de auto te benutten om de auto te laten uitrollen. Wanneer u het gaspedaal loslaat wordt de versnellingsbak automatisch losgekoppeld van de motor, die voor een lager verbruik stationair gaat draaien " .
Dus ook niet schadelijk voor de versnellingsbak.
Volgens de beschrijving van Volvo,,,,,
" De uitrolfunctie Eco Coast houdt in de praktijk in dat er niet meer op de motor wordt afgeremd om de bewegingsenergie van de auto te benutten om de auto te laten uitrollen. Wanneer u het gaspedaal loslaat wordt de versnellingsbak automatisch losgekoppeld van de motor, die voor een lager verbruik stationair gaat draaien " .
Dus ook niet schadelijk voor de versnellingsbak.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
- wurtel
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33
Ik vraag mij dan wel af hoeveel brandstof de auto door stationair te moeten draaien dan verbruikt; afremmen op de motor is in principe een verbruik van 0,0, al kom je dan minder ver. Maar soms hoef je ook niet zo ver, omdat je toch moet stoppen aan het einde van een afrit b.v.
Ik heb wel gemerkt dat als je dan (in de ECO stand) dat "uitrollen" in beeld ziet, en je remt even, dat ie dan dat uitrollen stopt en toch op de motor afremt.
Ik heb wel gemerkt dat als je dan (in de ECO stand) dat "uitrollen" in beeld ziet, en je remt even, dat ie dan dat uitrollen stopt en toch op de motor afremt.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Motor loopt bij coasten gewoon stationair, zal dus idd meer verbruiken dan bij afremmen op de motor.
Anticiperen is dus het toverwoord; ver vooruit kijken om heel lang ongeveer dezelfde snelheid aan te kunnen houden wanneer je coast.
De motor coast niet wanneer je de bak in de handmatig schakelen modus zet, ook al is de rijmodus ECO ingeschakeld.
Anticiperen is dus het toverwoord; ver vooruit kijken om heel lang ongeveer dezelfde snelheid aan te kunnen houden wanneer je coast.
De motor coast niet wanneer je de bak in de handmatig schakelen modus zet, ook al is de rijmodus ECO ingeschakeld.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Volvo zegt er zelf dit over: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5106277614
Je kan simpelweg langer uitrollen, anticiperen is dan wel een vereiste.
Je kan simpelweg langer uitrollen, anticiperen is dan wel een vereiste.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9248
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Coasten is mooi voor EV's. Die hebben geen stationair draaiende motor, gewoon 0 stroom door de motor.
Pas als je het rempedaal intrapt loopt er negatieve stroom door de motor, trap je nog dieper dan pas komen de remschijven in actie.
Met een ICE is het wat lastiger. De fabrikant zegt dat het brandstof bespaard. Zoals gezegd rolt de auto dan veeeeel verder uit. Een Amerikaans merk liet zelfs de ICE afslaan tijdens coasten, dan heeft het echt zin. Een soort start-stop voordat dat hip werd.
Afremmen op de motor heeft wel mijn voorkeur, want meestal kan je die rem energie van de motor wel gebruiken omdat je toch moet afremmen of stoppen.
En dit alles kan veel beter met een handbak. De bestuurder weet precies wat hij van plan is, een automaat niet.
Ik vind dat een automaat altijd in de versnellingen moet terug lopen bij gas los, pas als ik de bak in N zet moet hij gaan coasten.
Pas als je het rempedaal intrapt loopt er negatieve stroom door de motor, trap je nog dieper dan pas komen de remschijven in actie.
Met een ICE is het wat lastiger. De fabrikant zegt dat het brandstof bespaard. Zoals gezegd rolt de auto dan veeeeel verder uit. Een Amerikaans merk liet zelfs de ICE afslaan tijdens coasten, dan heeft het echt zin. Een soort start-stop voordat dat hip werd.
Afremmen op de motor heeft wel mijn voorkeur, want meestal kan je die rem energie van de motor wel gebruiken omdat je toch moet afremmen of stoppen.
En dit alles kan veel beter met een handbak. De bestuurder weet precies wat hij van plan is, een automaat niet.
Ik vind dat een automaat altijd in de versnellingen moet terug lopen bij gas los, pas als ik de bak in N zet moet hij gaan coasten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 4th Gear member
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Klopt en die situatie laat ook meteen zien dat de ecometer niet klopt, maar eigenlijk gewoon een toerenteller is zonder schaalverdeling. Wanneer je in ECO-modus omschakelt naar handmatig schakelen gaat de auto op de motor remmen. Dan zou de ecometer helemaal naar links moeten uitslaan. Je verbruikt dan namelijk geen benzine. De meter slaat echter helemaal naar rechts uit en volgt dus gewoon het toerental en niet het verbruik.raspaardje schreef: ↑16.08.2024 - 10:05 De motor coast niet wanneer je de bak in de handmatig schakelen modus zet, ook al is de rijmodus ECO ingeschakeld.
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Toevallig deze vakantie dat coasten gebruikt (rij normaal nooit in eco modus maar wilde het eens proberen - rijdt op zich best relaxt) en dacht dat ik daarmee qua verbruik lekker bezig was door de ontkoppeling, maar lijkt op dat punt dus vrij zinloos te zijn.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6621
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Die Eco modus is meer ingebeelde winst. De XC40 is tenslotte geen Roller Coaster.....



Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
In het vlakke Nederland maakt die ECO modus niet zo heel veel uit, maar ik rijd dagelijks over de autobaan door het heuvelland naar mijn werk en dan maakt het toch wel uit. In de comfort modus schakelt de versnellingsbak bergop voortdurend een standje terug en gaat het toerental omhoog. In de ECO modus blijft hij in de hoogste versnelling met het laagste toerental doorrijden. Aangezien je toch niet harder mag rijden dan 100 km/h heb je die extra kracht in de lagere versnelling toch niet nodig. In de ECO modus rijd ik naar mijn werk met 5,1 l/100km. In de comfort modus is dat 5,6 l/100 km.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6621
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ja dat klopt wel wat je zegt. Ik ervaar onderweg óok bij de geringste stijging van de weg, dat de bak in Comfort modus terugschakelt. Maar....op snelheid, zet ik de bak in M+ Dan heb je dat niet. Alleen moet je dan niet vergeten de bak weer in D te zetten, voor je moet stoppen bij het afslaan van de weg, of bij een rotonde...... 
Bij de klokken geeft hij een verbruik van 5,4L en op het Midden display 5,3L/100 km. Dik tevreden dus.

Bij de klokken geeft hij een verbruik van 5,4L en op het Midden display 5,3L/100 km. Dik tevreden dus.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Je wil dus eigenlijk dat die volgens de Eco-modus rijdt, maar je houdt hem liever in de comfort modus om vervolgens handmatig te gaan schakelen. Ik zou zeggen, zet hem dan gewoon in de eco-modus…Hans Eilander schreef: ↑17.08.2024 - 09:33 Maar....op snelheid, zet ik de bak in M+ Dan heb je dat niet. Alleen moet je dan niet vergeten de bak weer in D te zetten, voor je moet stoppen bij het afslaan van de weg, of bij een rotonde......
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6621
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Nee, ik hou hem in Comfort modus, en zet hem in M+, zodat hij niet bij de minste geringste stijging, terug schakelt. En in de Eco modus veranderen óok de klokken.
Niets voor mij dus........Bovendien remt hij in de Eco modus, helemaal op niet de motor af, bij het uitrollen. En dat doet hij in Comfort modus dus wél.
Niets voor mij dus........Bovendien remt hij in de Eco modus, helemaal op niet de motor af, bij het uitrollen. En dat doet hij in Comfort modus dus wél.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9248
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik wel, op een wat oudere auto dan. Maar ik kan beter schakelen dan die automaat.
Eerste en laatste keer dat ik een automaat neem, want ik lees dus nu dat ook de moderne Volvo automaten nog steeds coasten.
Ik begrijp het idee er achter maar de bak weet niet wat ik wil, en dat zal altijd zo blijven bij vrijwel iedereen.
De BMW 5 uit 2008 van mijn zusje doet dat niet, dus het kan wel gewoon goed.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6621
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Nee, ik schakel nóóit handmatig. Maar op lange stukken 100 km en 80 km (84) weg, zet ik hem op CC en in M+ zodat hij in 8 blijft. Bij harde tegenwind, of bij lichte stijging van de weg (denk bv aan een brug Philipsdam) schakelt hij al snel terug naar 7, en dat wil in niet. Verder laat ik de automaat zijn werk doen. Werkt grandioos.


Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
En als er een vrachtwagen voor je invoegt en je moet onverhoopt terug naar 60 of 70 km/h zit je in de 8e versnelling te pruttelen, terwijl je in Ecomodus altijd automatisch in de hoogst mogelijke versnelling rijdt, maar dan zonder handmatig te hoeven ingrijpen. In ecomodus verandert de toerenteller met schaalverdeling in een toerenteller zonder schaalverdeling. Ik weet niet wat daarvan het probleem zou zijn.
Ik blijf het bijzonder vinden dat je feitelijk het gedrag van de Ecomodus wil hebben maar dat je eigenlijk principieel in comfortmodus blijft rijden met af en toe hand,Agis ingrijpen. Ieder zijn ding.
Ik blijf het bijzonder vinden dat je feitelijk het gedrag van de Ecomodus wil hebben maar dat je eigenlijk principieel in comfortmodus blijft rijden met af en toe hand,Agis ingrijpen. Ieder zijn ding.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20662
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik heb een sterke benzinemotor met dubbel zoveel cilinders PK's en Koppel als de 3 pittertjes en mijn vermogen en koppel komt ook al vrij bij circa 1500 toeren. Maar mooi dat ik blij ben dat de automaat een lagere versnelling kiest als ik omhoog rij. Daar is het juist voor bedoelt. Even wat meer toeren en warmte kwijt. Dat continue in de hoogste versnelling rijden is ook niet goed.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)