Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van een Volvo C30 1.8 uit 2007. Met 211.000 kilometer op de teller leek dit mij nog een prima auto voor tenminste de komende paar jaar. Als student zijnde was het budget immers niet al te hoog.
Bij de garage waar de auto te koop stond uitgebreid test gereden, alles werkte en de auto reed erg fijn, geen geluidjes of speling. Het enige was dat de auto bij een koude motor een dipje in de toeren had bij het starten, dit nam ik maar voor lief, de prijs was namelijk te goed om het niet te doen, verder leek de auto motorisch goed.
Problemen...
Twee dagen na aankoop vertelde mijn vader dat bij optrekken hij rook uit de uitlaat zag komen als hij achter me reed. Gelijk oliepeil gecheckt en deze was nog netjes op de max. Weer twee dagen later begon de auto roet uit te stoten, tot die tijd twee keer per dag oliepeil gecheckt op een koude motor, deze bleef constant. Drie dagen later kwam er een motorstoringslampje op mijn dashboard. Thuis gelijk uitlezen, 'EGR Valve Flow Malfunction' code P0400. Dit kon het roet en en moeilijk starten verklaren. Gelijk brandstofreiniger en EGR klep reiniger gehaald. Brandstofreiniger in de tank en de EGR klep schoongemaakt met inspuiten via het gashuis terwijl de auto op 2000 toeren draaide. Gasklep was ook erg smerig, vol met roet. Toen ongeveer 100 kilometer mee gereden en bij een warme motor geen roet meer.
En nu..
Geen roet meer!! Maar....
De auto start nog onrustiger bij een koude motor, de toeren vallen zo laag dat de auto soms langzaam uitvalt. De toeren dalen meestal zo laag als 400/500. Een kleine dot gas en het is verholpen, maar het is beduidend erger geworden sinds aankoop. De auto roet alleen nog een beetje bij een half warme motor als je wat enthousiast weg rijd.
Ik heb verder geen vermogensverlies
De auto ruikt niet meer naar olie (tot brandstofreiniger en egr reiniger wel)
De auto rijd niet veel duurder
Wie o wie kan mij helpen met dit probleem? Ik weet niet meer waar ik moet kijken.
Alvast bedankt!