Ik loop met mijn XC40 ER tegen het volgende aan. Ik heb een 3 fase aansluiting thuis, een Wallbox Pulsar plus, 20 zonnepanelen en wil graag full green laden, dus alleen als de zon voldoende opwekt. Technisch kan de Wallbox dat en de volvo ook, alleen begrijp ik van Wallbox dat de XC minimaal 3x1,4kW, dus 4,2 kW vermogen nodig heeft om te gaan laden. Dat klopt, want tot die tijd gebeurt er niks in de full green laadmodus.
Als ik een 1 fase aansluiting / auto had gehad, was dat volledig groene laden al begonnen vanaf 1,4 kW, veel eerder dus. Nu kan ik wel laden in een hybride net/zon modus, maar ik wil juist zoveel mogelijk zon in m'n auto stoppen, dus liefst full green vanaf 1,4 kW.
Iemand hier ervaring mee en / of een oplossing voor?
Minimum vermogen 3 fase laden Wallbox
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 22:16
Minimum laadstroom is 6A en dat komt inderdaad overeen met 1.4kW.
Als je driefasig laadt wordt dat inderdaad 4.2kW.
Mijn wallbox kan echter automatisch overschakelen van driefasig naar enkelfasig, zodat er al geladen wordt aan 1.4kW zonne-overschot. Daar hoef ik niets voor te doen, enkel Smart Charge mode kiezen.
Een andere mogelijkheid zou zijn om 2 fasen los te maken in de wallbox of in de kabel. Door de installateur uiteraard! Dan heb je een bereik van 1.4 tot 7.3kW (6A tot 32A enkelfasig) . De handleiding van mijn wallbox vermeldt dit namelijk als mogelijkheid voor de modellen die niet automatisch kunnen overschakelen tussen enkel of driefase. Nadeel: je kan niet meer aan het maximum van 11kW laden.
Als je driefasig laadt wordt dat inderdaad 4.2kW.
Mijn wallbox kan echter automatisch overschakelen van driefasig naar enkelfasig, zodat er al geladen wordt aan 1.4kW zonne-overschot. Daar hoef ik niets voor te doen, enkel Smart Charge mode kiezen.
Een andere mogelijkheid zou zijn om 2 fasen los te maken in de wallbox of in de kabel. Door de installateur uiteraard! Dan heb je een bereik van 1.4 tot 7.3kW (6A tot 32A enkelfasig) . De handleiding van mijn wallbox vermeldt dit namelijk als mogelijkheid voor de modellen die niet automatisch kunnen overschakelen tussen enkel of driefase. Nadeel: je kan niet meer aan het maximum van 11kW laden.
S70 '99 2005-2010
XC70 MY07 2010-2024
XC40 MY24 SMER 2024-...
XC70 MY07 2010-2024
XC40 MY24 SMER 2024-...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 01.04.2024 - 22:16
Hoi,
Ik heb een Smappee - EV Wall Home.
Meer info over deze feature :
https://support.smappee.com/hc/en-gb/ar ... solar-only
Er staat ook bij vanaf welke serienummer dit beschikbaar is, en wat de andere vereisten zijn.
Ik heb een Smappee - EV Wall Home.
Meer info over deze feature :
https://support.smappee.com/hc/en-gb/ar ... solar-only
Er staat ook bij vanaf welke serienummer dit beschikbaar is, en wat de andere vereisten zijn.
S70 '99 2005-2010
XC70 MY07 2010-2024
XC40 MY24 SMER 2024-...
XC70 MY07 2010-2024
XC40 MY24 SMER 2024-...
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 18.09.2022 - 11:59
- Locatie: t Harde
Wallbox heeft dit ook, zie https://support.wallbox.com/nl/knowledg ... llbox-app/
Volvo XC40 Plus Recharge 2024 | Volvo EX30 Plus 2024
- V52
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
- Locatie: Aelse
Wij hebben een Ratio Solar, die doet dat ook. Heel tevreden over (i.c.m. de e208).Yse82 schreef: ↑27.08.2024 - 13:41 Minimum laadstroom is 6A en dat komt inderdaad overeen met 1.4kW.
Als je driefasig laadt wordt dat inderdaad 4.2kW.
Mijn wallbox kan echter automatisch overschakelen van driefasig naar enkelfasig, zodat er al geladen wordt aan 1.4kW zonne-overschot. Daar hoef ik niets voor te doen, enkel Smart Charge mode kiezen.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13.07.2024 - 19:54
Mijn Alfen Eve single schakelt ook van 3 naar 2 naar 1 fase, werkt perfect. NB de Eve kent ook zgn 'comfortladen'. Dan laadt de auto in ieder geval op met 1.4 kw, ook als de opbrengst van de panelen minder is. Het verschil pakt ie dan van het net. Gebruik ik best regelmatig, in combinatie met gepland laden via de Volvo app (heb ik ingesteld van 10.00 uur tot 17.00 uur). Dan laadt de auto sowieso zo'n 10kw bij en als het een beetje licht weer is, een groot deel rechtstreeks van de panelen.