XC70 D5 2014 AWD vraag thuisbrenger

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi mensen,
Ik zal me even voorstellen: Christiaan uit Amsterdam, volvoliefhebber, ooit zelfs nog 480 gereden :)
Ik zit al jaren op het forum, vanaf 2008 in een S60, vanaf 2016 in een V70, en vanaf augustus in een mooie XC70 D5 (2.4 dieselblok) met AWD uit 2014. Zie foto voor de nieuwe en daarachter de oude....

Nu heeft mijn nieuwe auto geen reservewiel maar een spuitbusje. Dat vind ik minder geslaagd:
- ik vraag me af of ik of mijn vrouw in een stresssituatie het gedoe met zo'n spuitbus voor elkaar krijgen
- ook bij een klein lek (schroef in band) kun je daarna geen plug in de band laten plaatsen, dus moet je gelijk nieuwe band(en) kopen.
- ik weet niet of zo'n spuitbus jaren lang goed blijft.

Nu zijn er ook universele volvo-thuisbreng-bandjes, die blijkbaar ook officieel bedoeld zijn voor V70, XC70 en XC60. Maar die wielmaat is kleiner dan een normaal XC70 of XC60 wiel. Terwijl die ook vaak AWD hebben. Sterker nog: ik lees dat voor normale (grotere) banden geen eens ruimte is onder de achterbak, ook niet in XC70 en XC60.

Zou ik met een thuisbrenger na pech gewoon zeg 50 km kunnen rijden, ook met een AWD auto (2014) ?
(ik hoor soms heftige verhalen bij AWD over verschillende wielmaten = probleem)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27275
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het systeem van jouw XC70 is veel minder gevoelig dan de oudere XC's.
Zolang je niet het hele land door gaat rijden zou het prima moeten kunnen met een thuiskomer.

Er zijn genoeg gevallen waarbij een spuitbus gewoon niet werkt en mijn keuze zou net als die van jou zijn om te zorgen dat je altijd een reservewiel bij je hebt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De kans op een lekke band neemt toe bij banden die de slijtagegrens naderen.

Een thuisbrenger is smaller maar zou wel dezelfde rol omtrek moeten hebben anders krijgt het differentieel erg veel voor zijn kiezen.
Snelheid bij een thuisbrenger is max 80 km/u.
De afstand is vaak ook beperkt.

De spuitbus kan niet alle lekkages aan.
Dan blijft alleen de wegenwacht of de pechdienst
van de verzekeraar over.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
redracer
4th Gear member
Berichten: 772
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Een gewoon ( V70 ) 205 55 16 wiel zou passen indien je de dubbele bodem verwijderd of een gat in maakt. Voor een xc70 gebruiken ze dezelfde thuiskomer maat als de rest puur omdat een grotere diameter niet in de kuip past . Let wel dat de krik anders is ( hoger ).

vwb de AWD kan je dr een zekering uitrekken zoals te lezen is in dit topic .
viewtopic.php?p=1744989&hilit=awd+uitschakelen#p1744989
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Dank voor alle snelle reacties,
Heel toevallig had een kennis van mij vandaag de Wegenwacht bij de auto, dus had ik de gelegenheid ook die even te vragen. Zijn reactie sloot aan op die van Fredhead: "Zolang je niet het hele land door gaat rijden zou het prima moeten kunnen met een thuiskomer."

Die houd ik dan ook maar aan.

En dank voor de tip om de AWD-zekering eruit te trekken. Hier vind ik fabrikant Volvo zelf cryptisch en onduidelijk schrijven over thuiskomertjes op XC60 :
- eerst schrijven ze "Het reservewiel is kleiner dan het standaardwiel"
- verderop schrijven ze ""Door het gebruik van banden van verschillende maten kan de transmissie van de auto door de verschillende rolomtrek ernstig beschadigd raken".
- en ze schrijven "Bij vierwielaangedreven auto's is de aandrijving op de achterwielen uit te schakelen." (dat het KAN, en niet dat dat MOET???).

In het kader van "better than sorry", haal ik idd in zo'n geval maar even de zekering eruit voor de AWD.

(zie https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 51079ba3a9)
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”