Ik zal me even voorstellen: Christiaan uit Amsterdam, volvoliefhebber, ooit zelfs nog 480 gereden

Ik zit al jaren op het forum, vanaf 2008 in een S60, vanaf 2016 in een V70, en vanaf augustus in een mooie XC70 D5 (2.4 dieselblok) met AWD uit 2014. Zie foto voor de nieuwe en daarachter de oude....
Nu heeft mijn nieuwe auto geen reservewiel maar een spuitbusje. Dat vind ik minder geslaagd:
- ik vraag me af of ik of mijn vrouw in een stresssituatie het gedoe met zo'n spuitbus voor elkaar krijgen
- ook bij een klein lek (schroef in band) kun je daarna geen plug in de band laten plaatsen, dus moet je gelijk nieuwe band(en) kopen.
- ik weet niet of zo'n spuitbus jaren lang goed blijft.
Nu zijn er ook universele volvo-thuisbreng-bandjes, die blijkbaar ook officieel bedoeld zijn voor V70, XC70 en XC60. Maar die wielmaat is kleiner dan een normaal XC70 of XC60 wiel. Terwijl die ook vaak AWD hebben. Sterker nog: ik lees dat voor normale (grotere) banden geen eens ruimte is onder de achterbak, ook niet in XC70 en XC60.
Zou ik met een thuisbrenger na pech gewoon zeg 50 km kunnen rijden, ook met een AWD auto (2014) ?
(ik hoor soms heftige verhalen bij AWD over verschillende wielmaten = probleem)