Pagina 1 van 2
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 19:13
door Sebastiaan11
Momenteel 2 weekjes op de camping in Frankrijk met de T8 en tevens de eerste rit het land uit. Wat een fantastische reis auto.
Normaal krijg ik thuis zo’n 70-75 km aan EV range, ik laad de accu altijd ‘s nachts door tot 100% op 220v. Maar ik ervaar hier met het laden aan de laadpaal dat de range bij elke oplaad beurt toeneemt. Momenteel zit op op 82km (pure) voor een volle accu. Thuis rijd ik alleen korte ritten (5km) woon werk en slaat de benzine motor nooit aan. Zal deze stijging zijn toe te wijden aan de langere ritten die ik hier in de omgeving rijdt? Dus dat de computer zelf lerend is aan de zuinigere, langere afstanden (provinciale wegen)
Als andere mensen ook meer bereik ervaren met het laden op 400v zou dat een reden zijn voor mij om een laadpaal te installeren.
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 19:17
door Emmevi
Geen antwoord op je vraag, maar waarom zou je geld uitgeven aan een 400V laadpaal terwijl je maar 10km op een dag rijdt, en je de auto dus maar 1x in de week ‘s nachts aan de 230V hoeft te laden?
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 19:47
door OGA244
Volgens mij laadt je een T8 steeds met 230 volt, , ook aan laadpalen
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 19:54
door Urbexpeditie
OGA244 schreef: ↑09.09.2024 - 19:47
Volgens mij laadt je een T8 steeds met 230 volt, , ook aan laadpalen
Geheel correct.
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 19:59
door rogek
vanaf 2023 hebben ze toch de 6.8kw 2-fasen lader? ik denk dat dat is wat de TS bedoelt.
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 20:25
door OGA244
2 fase is nog steeds op 230volt
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 20:49
door redracer
Gokje;
Door het warmere klimaat zet je accu uit en passen er meer km's in .
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 21:45
door Sebastiaan11
redracer schreef: ↑09.09.2024 - 20:49
Gokje;
Door het warmere klimaat zet je accu uit en passen er meer km's in .
De temperatuur is hier lager als de afgelopen tijd in Nederland.
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 21:47
door Sebastiaan11
Emmevi schreef: ↑09.09.2024 - 19:17
Geen antwoord op je vraag, maar waarom zou je geld uitgeven aan een 400V laadpaal terwijl je maar 10km op een dag rijdt, en je de auto dus maar 1x in de week ‘s nachts aan de 230V hoeft te laden?
Een volledige laad cyclus duurt aan de thuis stekker minimaal 9 uur, bij mijn vader thuis (die heeft een laadpaal) 5 uur
Wel een goed punt maak je. Ik heb nog meer ritjes dan woon-werk en in de realiteit laad ik 2-3x in de week.
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 09.09.2024 - 22:13
door Philken
ik dacht dat een batterij minder afziet als ze traag geladen wordt? klopt dit of is dat een broodje aap? idem met hogere voltages om op te laden?
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 10.09.2024 - 07:05
door Gouwe
Philken schreef: ↑09.09.2024 - 22:13
ik dacht dat een batterij minder afziet als ze traag geladen wordt? klopt dit of is dat een broodje aap? idem met hogere voltages om op te laden?
Snelladen leidt tot meer accu degradatie is het verhaal. Maar 3,7 of 11 kWh dat zal het verschil niet zijn. 11kWh valt niet onder de noemen snelladen.
Maar 2 fase laden en dan meer range dan 1 fase kan niet daardoor verklaard worden m.i. Vol=vol. Er moeten dus andere factoren zijn.
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 10.09.2024 - 09:35
door Urbexpeditie
Gouwe schreef: ↑10.09.2024 - 07:05
Maar 2 fase laden en dan meer range dan 1 fase kan niet daardoor verklaard worden m.i. Vol=vol. Er moeten dus andere factoren zijn.
Rijgedrag, andere infrastructuur, luchtkwaliteit, enz
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 10.09.2024 - 09:43
door Gouwe
I know, (rij zelf een PIH) maar TS kennelijk niet. Dus voor TS:
viewtopic.php?p=1865185#p1865185
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 10.09.2024 - 12:01
door wasbeer2006
Als je de accu niet veel gebruikt wordt ie ook lui. regelmatiger opladen kan de spanning iets doen verhogen. (niet te vaak).
Ook kan er dan mogelijk wat meer capaciteit in. Dan moet je wel weten waar het optimun ligt bij deze acuu.
In Theorie zou 2 fase wel iets op kunnen leveren, maar waarschijnlijk laad de auto twee of meerdere pakketten waardoor dat ook niet opgaat.
Ook hier tot een bepaalde stroom sneller laden kan een hogere spanning met zich meebrengen wat positief is voor de afstand.
Echter dan moet je precies weten hoe dit afgeregeld is in de auto. Ik zou het zoeken in de manier van rijden en omgeving.
Verwarmen kost veel meer energie dan koelen in de meeste gevallen. dat kan ook een reden zijn.
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 10.09.2024 - 14:10
door Sebastiaan11
Even een update; vanochtend kreeg ik zelfs 85km zonder pure. Ik kan nu wel vast stellen dat de infrastructuur hier (m.a.w. alleen maar op 80 wegen en af en toe een stukje 110) dus veel doet voor het afgegeven bereik. Ben nu met een trip reset aan het kijken of ik ook aan 85 kom maar normaal haal ik de opgegeven waardes altijd netjes. Dit komt gewoon in de buurt van de 92km die ze op de Volvo website afgeven, niet slecht. Ik ben erg tevreden!
Al doende leert men

Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 12.09.2024 - 08:19
door Almerev70
Ik had gisteren ook zoiets, auto stond bij de dealer voor nieuwe benzinetank en toen ze klaar waren hebben ze de auto aan de lader gehangen. Ik reed weg en accu was vol en gaf 43km in Pure aan.
Als ik hem thuis oplaad kom ik niet verder dan 40km in Pure.
Vreemde is de auto kan alleen maar 1 fase aan, thuis laad ik met 14A, mss de dealer hoger amperage dat de auto dat prettiger vindt? Dus zou het dan deels aan een wandlader kunnen liggen dat deze misschien sneller/eerder stopt met laden?
Bedenk nu dat ik hem in mijn woonwijk een paar keer ga laden om te kijken wat er dan gebeurt.
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 12.09.2024 - 09:48
door wasbeer2006
Er zijn nogal wat variabele die verschillen tot een 10% kunnen geven. Zoals ik hierboven ook al schreef.
Ik zou het inderdaad eens testen.
Bij een hogere laadstroom kan het voltage en dus ook capaciteit iets toenemen. Daar zit ook wel een grens aan.
Waar die ligt is per type accu(cel) verschillend
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 13.09.2024 - 06:59
door NielsPHEV
Amperage maakt niet uit voor hoe vol de accu wordt. Wat was het probleem met de benzine tank?
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 13.09.2024 - 08:56
door Almerev70
NielsPHEV schreef: ↑13.09.2024 - 06:59
Wat was het probleem met de benzine tank?
Er zitten meerdere aansluitingen op, waaronder 2 pijpjes op gelast, een van de lassen was niet goed, zat klein gaatje in en zweette wat benzine geur uit.
Niet prettig om continu stank rond je auto te hebben.
Het is een aluminium tank vermoed ik, mss rvs maar geen kunststof.
Gelukkig garantie werk....
Groter EV bereik bij laden op 400v?
Geplaatst: 13.09.2024 - 10:30
door wasbeer2006
NielsPHEV schreef: ↑13.09.2024 - 06:59
Amperage maakt niet uit voor hoe vol de accu wordt. Wat was het probleem met de benzine tank?
Nou..... dat weet je niet. Dat zou je moeten testen. Dat zou wel kunnen namelijk.
Hoe hoger je amperage hoe hoger je spanning oploopt ten tijde van het laden en dan gaat je accu uiteindelijk ietsje voller.
Maargoed, dan moet je echt realtime gaan meten.
Als je hem heel snel leegtrekt, met vol optrekken, daalt de spanning ook door de belasting.