EX30 connected API

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Plaats reactie
Tukker999
4th Gear member

Met de Volvo API kan je communiceren met de elektrische Volvo's
In Domoticz en in Home Assistant is dat geïmplementeerd.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopi ... 75#p319975
Sinds deze week is de EX30 toegevoegd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
puccini
2nd Gear member

Maar wat moet/kan je er mee doen dan ?
EX30 SMER plus Onyx
Tukker999
4th Gear member

puccini schreef: 13.09.2024 - 16:30 Maar wat moet/kan je er mee doen dan ?

Ik gebruik het bijvoorbeeld om de auto te laden wanneer er genoeg stroom van het dak komt.
Ik kan kiezen vanuit huis of elders op de wereld tot welk percentage er geladen wordt zonder dat in de auto in te stellen.
puccini
2nd Gear member

Oké, Dan is dat duidelijk.
Ja ik heb een laadpaal die dit zelf regelt en geeft pas stroom als er min uren zijn of hele lage tarieven of veel aanbod van mn zonnepanelen!
Dank voor de reactie!
EX30 SMER plus Onyx
tedkroon
1st Gear member

HeinvdW:
Kan je mij vertellen hoe je dat installeert op je telefoon. Ik ben reuze enthousiast als dat op deze manier kan.
Tukker999
4th Gear member

Tsja, dat is eenvoudig en ook ingewikkeld.
Ik gebruik zelf Domoticz.
Dat kan je met een app bedienen maar ook op de telefoon, in mijn geval via Firefox.
De Raspberry Pi, de ruggengraat van het systeem staat open via wireguard zodat je een beveiligde verbinding hebt.
Die beveiligde verbinding gebruik ik ook om waarvandaan dan ook veilig wifi te hebben via een vpn tunnel.
Bovendien filtert de Raspberry Pi ook heel veel advertenties als je op het internet zit via je veilige thuis verbinding.

Ik ben nu even op vakantie maar leg het je later met alle plezier stap voor stap uit, zodat je zelf ook snapt waar je mee bezig bent.

Samenvattend: je krijgt controle over de energiestromen van huis, zonnepanelen en auto.

Er is een groot nadeel aan.
Het wordt allemaal steeds leuker omdat je inzicht kunt krijgen in (soms irrelevante) zaken.
Zo zie ik bijvoorbeeld hoeveel vliegtuigen er binnen een straal van 5 km dagelijks over ons huis vliegen (600 - 700) een krijg automatisch melding wanneer er de komende nacht nachtvorst verwacht wordt (de tuinplanten) et cetera.

Hoe dan ook, je kunt je Volvo in ieder geval beter volgen en controleren dan via de Volvo app.
tedkroon
1st Gear member

Dat is mooi en wacht dat je meer tijd hebt. Raspberry Pi kan ik wel aankomen. Mijn zoon is daar beter in dan ik. Ik zit het liefst achter de PC met windows. Omdat ik mijn zonnepanelen zo veel mogelijk moet uitnutten wil ik jouw kant op, met het doel de zaak meer te beheersen.

Nog een fijne vakantie!
Plaats reactie

Terug naar “EX30”