Door onze (op zichzelf is dat natuurlijk wel mooi meegenomen) gestaag toenemende leeftijd van zowel mijn vrouw als van mezelf (allebei nu 75) wordt het lijf bij vlagen wel een beetje ‘onwilliger’. Geen probleem in het dagelijks leven - we zijn gezond (voorzover we weten althans)- maar bijvoorbeeld van kamperen met ons VW Campertje worden we niet meer zo blij als we eerder waren. Een hotelletje of een B&B voelt al gauw comfortabeler.
We overwegen daarom wel eens om zowel dat Campertje (dat we ook wel gebruiken als tweede auto als we grotere dingen hebben te vervoeren of als we met meer mensen zijn over een grotere afstand) en de C40 beide te verkopen en daarvoor in de plaats èèn wat grotere auto terug te nemen.
Bijvoorbeeld een XC60 long range hybride. Die rijdt tot 80 km electrisch (op papier althans - in de praktijk zal het ongetwijfeld wel minder zijn). Maar een echte range van 50-60 km zou al voor een groot deel van onze ritten riafdoende zijn. Voor de overige ritten worden het dan dure liters benzine, maar van onze eerdere hybride (XC90T8) uit 2018 weet ik nog dat het gemiddelde verbruik best netjes was.
Die XC’s laden tegenwoordig (met onze eigen laadpaal) op met 2 fasen, dus gebeurt dat in onder de 3 uur als hij helemaal leeg is. Ook geen probleem dus.
De voordelen die we zien (afgezien van de ruimte in de auto zelf): voor onze wat sleetse ruggen zijn de comfort stoelen beter dan de harde stoelen in de 40. De instap is ook ruimer. Meer beenruimte achterin ook. En een mooiere auto…..
Nadelen: ik zou de enorme souplesse en de power en de bijna lineaire versnelling van mijn 408 pk sterke C40 Twin wel missen. Een ICE voelt toch een beetje terug in de tijd, als je EV gewend bent, maar zelfs dat went hebben we gemerkt toen we de laatste keer met een huur-VW T-Roc van 150 pk over hele grote afstanden in Australië rond reden.
En dan: YouTube onderweg tijdens het laden zal ik ook missen - het zit er natuurlijk wel op - maar laadstops van 20 - 25 minuten langs de snelweg heb je niet met zo’n hybride.
En er blijven ook dingen hetzelfde: de beide schermen en de infotainment software is in principe hetzelfde, met de voordelen en nadelen van dien. Wat mij zelf betreft vooral veel voordelen.
Zien we wat over het hoofd?
Overstappen of niet
- lancer
- 6th Gear member
Je zou nog kunnen kijken of de C40 stoelen comfortabeler te maken zijn met wat extra opvulling. Bij de bekleder die het leer erin heeft gezet kun je er zelfs ook nog ventilatie in laten zetten (het geperforeerde leer heb je al). Want; heb je die grote auto nou daadwerkelijk ook nodig? Een XC60 is veel geld voor een beetje extra comfort.
- Bart
- 8th Gear member
Wij hebben onlangs een proefrit gemaakt in de XC90 T8 (nu in bestelling) en ik kreeg ook meteen weer het gevoel van onze e-tron terug. M.a.w. die duw/souplesse is er, zeker in de electrische modus, zeker nog. Tuurlijk, als je echt gaat duwen dan helpt de ICE mee maar zonder is hij meer dan vlot. Uiteraard kan mijn beeld wat vertekend zijn door de A6 TDI en Outback 3.0 H6 die we tussen hadden, zonder electrische ondersteuning..
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."