Pagina 1 van 2
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 02.10.2024 - 17:37
door jeroen83
Goedemiddag lui
Heel stiekem ben ik aan het kijken voor een XC90, ik heb altijd grotere auto's gereden met flink vermogen en dito motor echter dacht ik eens "verstandig" te zijn en had een Aygo gekocht (2017) deze leuk opgeknapt met velgen etc, maar na een half jaar is dit toch echt te klein, overigens gewoon een lerfect rijdend autootje.
Mijn oog is gevallen op een XC90,mede omdat ik gewoon een tijdloos model vind en lekker groot. Ik wil dan wel een wat grotere motor en dan de 3.2 of v8. Vraagprijs tot 120p0
Kmstand niet heel belangrijk, inzicht in het onderhoud wel. Liefst geen beige interieur.
Zit er veel verschil qua souplesse etc tussen de 3.2 en v8 en hebben beide punten waar echt rekening mee gehouden dient te worden.
Ik heb zelf een hobby garage incl brug, dus kan veel zelf. Echter is het niet de bedoeling dat ik gelijk al met een megaklus moet beginnen.
Ik hoor het graag.
Groet
Jeroen
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 02.10.2024 - 17:39
door OGA244
Zou voor de 4.4 gaan, geweldig ding..
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 02.10.2024 - 17:44
door jeroen83
Hoe zit het met kmstanden? Zijn hogere kmstanden (bij goed onderhoud) een punt?
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 02.10.2024 - 18:39
door OGA244
Daar kan ik je niet uit eigen ervaring op antwoorden, zoek/had altijd lage standen
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 02.10.2024 - 19:55
door Msuidgeest
Waar een 4,4 alles soepeltjes doet moet een 3,2 nogal toeren maken om op te schieten.
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 02.10.2024 - 21:55
door jeroen83
Dat een 4.4 krachtiger is dan een 3.2 snap ik.
Gaat mij meer om het blok in combinatie met de bak. Dit zijn grote kostenposten als er wat mee is.
En hoe zit het met de wat hogere kmstanden?
Groet
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 06:52
door OGA244
Complexer dan een op zich voor een XC90 perfecte 2.5T/T5 5 cilinder en daardoor kostbaarder qua onderhoud en verbruik...
Een 3.2 heeft zelfs geen meerwaarde tov een 2.5T/T5 (steeds dezelfde motor maar kreeg ineens een andere aanduiding)
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 07:06
door HGV
Dat kan toch niet? De 3.2 is een 6 cylinder, de 2.5 en de T5 zijn 5 cylinders... ik had meer het idee dat de 3.2 de opvolger van de T6 was, maar dan een dwarsgeplaatst blok waardoor de betere versnellingsbak er wel in paste en ze niet naar dat beroerde GM ding hoefde te grijpen met alle gevolgen van dien...
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 07:53
door mees
HGV schreef: ↑03.10.2024 - 07:06
Dat kan toch niet? De 3.2 is een 6 cylinder, de 2.5 en de T5 zijn 5 cylinders...
3,2 = non turbo
2,5 = wel turbo
....3,0 motoren = wel turbo (1 voor 3 cilinders, dus 2x)
En kijk eens naar de verschillen:
XC90 3,2.png
XC90 T5.png
en naar de T5 (draadloos)
in een XC40
XC40 T5 2018.png
Maarrrr
als je toch handig bent
en je hebt een garage en een brug:
neem lekker een 8 cilinder 4,4
![:]](./images/smilies/w00t.png)
...maar dat is geen antwoord op je vraag....
XC90 32, 6 inline & 4,4 V8.png
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 08:11
door jeroen83
Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een NA blok.
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 08:16
door OGA244
HGV schreef: ↑03.10.2024 - 07:06
Dat kan toch niet? De 3.2 is een 6 cylinder, de 2.5 en de T5 zijn 5 cylinders... ik had meer het idee dat de 3.2 de opvolger van de T6 was, maar dan een dwarsgeplaatst blok waardoor de betere versnellingsbak er wel in paste en ze niet naar dat beroerde GM ding hoefde te grijpen met alle gevolgen van dien...
de 2.5T is n veel rustigere machine dan de 3.2, zowel qua toerental als qua koppel, 320Nm bij 1500t/min ipv 320Nm bij 3200t/min.
Ford vond die 3.2 nodig omdat zij deze op de plank hadden liggen.
Deze voegde alleen niets toe.
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 08:23
door HGV
mees schreef: ↑03.10.2024 - 07:53
HGV schreef: ↑03.10.2024 - 07:06
Dat kan toch niet? De 3.2 is een 6 cylinder, de 2.5 en de T5 zijn 5 cylinders...
3,2 = non turbo
2,5 = wel turbo
....3,0 motoren = wel turbo (1 voor 3 cilinders, dus 2x)
En kijk eens naar de verschillen:
XC90 3,2.png
XC90 T5.png
en naar de T5 (draadloos)
in een XC40
XC40 T5 2018.png
Maarrrr
als je toch handig bent
en je hebt een garage en een brug:
neem lekker een 8 cilinder 4,4
![:]](./images/smilies/w00t.png)
...maar dat is geen antwoord op je vraag....
Het plaatje van de T5 die je laat zien betreft een nieuwe model XC90...
Deze heeft namelijk een 8-traps automaat ipv een 6-traps
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 08:54
door mees
Zou je zo maar eens gelijk in hebben, dat ik een verkeerde opzocht
Wellicht kan jij de juiste vinden, heb even geen gelegenheid nu.....
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 09:08
door OGA244
Ik heb de juiste reeds geplaatst
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 09:09
door Henry82
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 09:54
door Msuidgeest
Ik had een 2,5T uit 2005 en die reed prima. Vooral dat koppel bij lage toerental maakte haar geschikt voor de caravan. Met een 3,2 moest flink toeren gemaakt worden.
Hier staat sinds 5 jaar een X5 oud te worden en ondanks gelijk vermogen en koppel moet ik het gaspedaal dieper indrukken met de caravan er achter: koppel ligt bij 3000+ toeren. Liever een V8 of een turbomotor voor souplesse.
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 11:11
door mees
Wat zijn jullie goed zeg, met zoeken

Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 03.10.2024 - 11:58
door Henry82
En jij met puzzelen zag ik op een filmpje, ieder zo zijn kwaliteiten

Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 09.11.2024 - 13:25
door GLangenberg
Wij hebben sinds een half jaar een xc90 uit 2014 met de 3,2 motor. Eigenlijk wilde ik de v8 maar ik wilde een zo ‘jong’ mogelijk exemplaar van dit model én, de 3,2 en de v8 (2,5t ook?) gebruiken dezelfde 6 traps versnellingsbak. Dus laat vooral de t6 staan!!! Wat ik weet van mensen die de v8 hadden, is dat de vertanding naar de achterkant sneller stuk gaat ivm veel meer koppel dan de overige motoren. Uiteraard kan alles stuk als je er niet normaal mee omgaat. Ik ben voor safe gegaan en een 3,2 gekocht met 141k op de teller. Prima combinatie, ook met de caravan erachter (1700kg). Snel? Nee. Zuinig? Nee. Betrouwbaarheid? Hopelijk goed. Tot nu toe wel!
Aanschaf XC90 3.2 of 4.4
Geplaatst: 14.11.2024 - 00:04
door V8/2011
Wij rijden ruim een jaar een v8 executive '11 en verwachten deze auto nog heel lang te rijden.
Nu 278K km (NAP) en enkele pakkingen vervangen ivm lichte olielekkage.
De enigszins hoge onderhoudskosten vallen in het niets vergeleken met het enorme genot dat deze auto met zich meebrengt!