Als ik de auto was dan blijft er altijd zo'n laagje achter. Dus echt schoon wordt het niet vermoed ik.
Ik spoel eerst de auto af zodat de meeste vuil er af is. Daarna gaat het schuim er over gevolgd door schuim met spons. Als dit gedaan is spoel ik de auto helemaal af en met een microvezel maak ik de auto droog.
Wat mij opvalt is dat er op de ramen altijd ingedroogde druppels zichtbaar blijven en het plaatwerk een beetje dof aandoet. Was ik de auto niet goed of gebruik ik de verkeerde middelen? Op aftand zit de auto er prima verzorgt uit. Maar van dichtbij schort er nog vanalles aan.
Hoe kan je nu het best je auto wassen en lekker laten glimmen?
Hoe was jij je auto (handmatig)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8190
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Ik gebruik schuim en zeep(sop in een emmer) van Meguiars, wassen doe ik met een paar van die speciale washandschoenen, nadien met zo’n speciale handdoek erover (als ik het goed wil doen). Ik probeer tijdens het wassen vel zonlicht wel te vermijden om voortijdig opdrogen van de zeep te voorkomen.
En als ik helemaal in een goede bui ben dan nadien in de ceramic coating.
En als ik helemaal in een goede bui ben dan nadien in de ceramic coating.
Laatst gewijzigd door Emmevi op 03.10.2024 - 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21147
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De mijn staat nog een beetje in de glascoating maar als volgt.
Hij gaat in de foam en nooit in de volle zon, de foam even zijn werk laten doen namelijk liften van vuil.
Dan spuit ik dat er grondig af met hogedruk spuit waarna ik 2 emmers warm water pak, 1 met reset shampoo van Carpro en 1 met gewoon water.
Washmitt in de sop en dan eerst het dak die ik na het wassen direct weer afspuit, dan de ramen rondom en weer de spuit er overheen, motorkap en kofferbak die wederom direct af word gespoten.
Dan 1 hele zijkant die weer direct schoon word gespoten, andere zijde ook via dezelfde methode, voorzijde bumpers en achterzijde en als laatste zijkant onderdorpels want daar zit de meeste rotzooi.
Elke keer als ik iets heb gewassen gaat de washmitt in de emmer met gewoon water om hem uit te spoelen zodat na elke nieuwe gang de washmitt schoon in de emmer sop gaat.
Is de lak warm omdat er een half zonnetje staat dan hou ik de plaatdelen die gewassen zijn nat met water zodat z niet indrogen, dat zijn de waterspots die jij ziet.
Dan spuit ik de natte plaatdelen eens in de 4 weken in met Hydro lite van Carpro die ik direct weer schoon spuit met de hogedruk spuit en dan parelt het water er zo af, nawrijven met grote MF doek en voila, schoon.
Hij gaat in de foam en nooit in de volle zon, de foam even zijn werk laten doen namelijk liften van vuil.
Dan spuit ik dat er grondig af met hogedruk spuit waarna ik 2 emmers warm water pak, 1 met reset shampoo van Carpro en 1 met gewoon water.
Washmitt in de sop en dan eerst het dak die ik na het wassen direct weer afspuit, dan de ramen rondom en weer de spuit er overheen, motorkap en kofferbak die wederom direct af word gespoten.
Dan 1 hele zijkant die weer direct schoon word gespoten, andere zijde ook via dezelfde methode, voorzijde bumpers en achterzijde en als laatste zijkant onderdorpels want daar zit de meeste rotzooi.
Elke keer als ik iets heb gewassen gaat de washmitt in de emmer met gewoon water om hem uit te spoelen zodat na elke nieuwe gang de washmitt schoon in de emmer sop gaat.
Is de lak warm omdat er een half zonnetje staat dan hou ik de plaatdelen die gewassen zijn nat met water zodat z niet indrogen, dat zijn de waterspots die jij ziet.
Dan spuit ik de natte plaatdelen eens in de 4 weken in met Hydro lite van Carpro die ik direct weer schoon spuit met de hogedruk spuit en dan parelt het water er zo af, nawrijven met grote MF doek en voila, schoon.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8190
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Als ik de reacties zo lees zit het vooral in deel voor deel wassen en tijdig afspoelen.
Zal ook een lijstje maken met welke middelen je waarvoor gebruikt.
Ik gebruik nagenoeg enkel een foam/shampo, spons en water.
Dus de methode ga ik aanpassen
Zal ook een lijstje maken met welke middelen je waarvoor gebruikt.
Ik gebruik nagenoeg enkel een foam/shampo, spons en water.
Dus de methode ga ik aanpassen
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2087
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Ik heb dezelfde techniek als diesel01, en sinds kort water-repellent spray op de natte gewassen auto en nog eens afspoelen en dan pas afdrogen.
Vooral de auto nathouden tijdens het wassen is soms een ding tijdens de warmere seizoenen. Ik vernevel dan even snel met de Kärcher.
Vooral de auto nathouden tijdens het wassen is soms een ding tijdens de warmere seizoenen. Ik vernevel dan even snel met de Kärcher.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2087
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Producten doen er volgens mij niet zoveel toe. Het droogt wss net te snel op tussen de volgende handeling.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8190
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dat idee heb ik ook inmiddels. Vandaar die "waterspots".
De XC70 ging altijd de krasstraat in. En dat zag je dus ook terug in de lak. Allemaal mooie gebogen krasjes.
Op de huidige zijn we een stuk zuiniger. Dan wil je ook niet dat de lak vol krasjes zit.
Van de week maar eens een dagje aan besteden en kijken hoe het uitpakt.
De XC70 ging altijd de krasstraat in. En dat zag je dus ook terug in de lak. Allemaal mooie gebogen krasjes.
Op de huidige zijn we een stuk zuiniger. Dan wil je ook niet dat de lak vol krasjes zit.
Van de week maar eens een dagje aan besteden en kijken hoe het uitpakt.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1688
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Ik was niet handmatig want dat mag niet op de openbare weg. Dat zal voor de meesten hier gelden. Niet iedereen heeft een eigen terrein waar ze de auto op parkeren.
Ik ga naar de wasstraat en doe het daar wel zelf met de spuitlansen en sopbezems. Niet ideaal maar als je niet anders kunt moet ik het er mee doen.
Ik ga naar de wasstraat en doe het daar wel zelf met de spuitlansen en sopbezems. Niet ideaal maar als je niet anders kunt moet ik het er mee doen.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Als je auto echt vies voelt na het wassen zou je eigenlijk je auto moeten kleien.
Daarmee haal je echt alle vervuiling ermee af. Wel ff een klus hoor, maar kan je ook deel voor deel doen. De ene week 2 deuren etc...
Maar je moet dan eerst wassen, drogen, kleien met een claylube, eventueel spoelen en dan polijsten. Als laatst een mooie wax erop.
Als je dan daarna je auto wast ben je zo klaar.
Kijk maar eens op het forum en site van carclean.com
Daarmee haal je echt alle vervuiling ermee af. Wel ff een klus hoor, maar kan je ook deel voor deel doen. De ene week 2 deuren etc...
Maar je moet dan eerst wassen, drogen, kleien met een claylube, eventueel spoelen en dan polijsten. Als laatst een mooie wax erop.
Als je dan daarna je auto wast ben je zo klaar.
Kijk maar eens op het forum en site van carclean.com
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12831
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Wassen doe ik soms op de oprit (maar dat is ook niet ideaal want we hebben een soort grind) maar meestal in de wasbox. Neem dan mijn eigen emmers, sop en washandschoen mee, wel zo fijn om krassen te voorkomen. Ik hanteer de 2-emmer-methode: 1 voor sop en 1 om de washandschoen in uit te spoelen. Velgen spuit ik altijd even in met Aluteufel, daarna lekker met de schuimlans en hoge druk afspuiten. Vervolgens wassen met sop, en afspuiten met kalkvrij water. Uiteindelijk afdrogen met de speciale droogdoek van Meguiars.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6682
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Bij de jaarbeurt 1 oktober is hij bij de Volvo dealer gewassen. Ik was( in tegenstelling tot vroeger) , nooit meer met de hand. Ik ga zo,n 4x per jaar door de (Kärcher) wasstraat. (Hotwax) Na de wasbeurt, gelijk ter plaatse goed nazemen. Dat was het. Wel doe ik bijna elke week even de velgen met een doek, om ze te laten glimmen. Zomers spuit ik dan de banden in met bandenspray, tegen het uitdrogen in de felle zon, en dan staat hij er weer bij als nieuw. En voor het kunststof rondom de XC40, spuit ik het in met bumperspray. (Action). 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3903
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Zo'n droogdoek moet ik dus hebben, denk ik.
Dank voor de tips!
Dank voor de tips!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12831
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Er zijn denk ik op dit moment nog veel betere op de markt, maar die van Meguiars doet het nog prima dus voorlopig even goed zo. Kijk eens bij Detailrs en soortgelijke bedrijven.raspaardje schreef: ↑04.10.2024 - 10:35 Zo'n droogdoek moet ik dus hebben, denk ik.
Dank voor de tips!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Sarnelli
- 2nd Gear member
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 18.10.2022 - 19:19
En vooral niet in de zon wassen.
Ik doe ook de genoemde stappen (afspuiten-foam-wassen-drogen, maar zoek altijd het juiste moment qua zon.
En gewoon op straat
, in onze gemeente is daar geen verbod op
Ik doe ook de genoemde stappen (afspuiten-foam-wassen-drogen, maar zoek altijd het juiste moment qua zon.
En gewoon op straat
Volvo V60 B3 inscription 2021
Volvo V40 T3 R-design 2019
Volvo V40 T3 R-design 2019
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4286
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb twee verschillende wasmethodes :
- erg vuile auto : foamen, afspuiten, opnieuw foamen, contactwash, drogen. Dit is een één-emmer-methode, wel met grittguard. De eerste keer foamen (op droge auto) emulsifieert en lift het vuil, dat spuit je dan af. De tweede keer foamen is om voldoende smering te hebben, zodat er niets kan krassen (en echte korrels zijn al weg na de eerste keer foamen en afspuiten). Je hebt altijd een contactwash nodig met washandschoen of speciale spons om de vuilfilm te verwijderen. Afspuiten en drogen met een bladblazer en dan nadrogen met een microfiber droogdoek. Favoriete producten : Koch Chemie GSF (eventueel met een scheutje Koch Chemie GS erbij als de auto echt smerig is), af en toe Carpro Reset, DIY Detail Incredible Suds (eventueel met een scheutje DIY Detail All Clean erbij als de auto echt smerig is).
- niet al te vuile auto : hier ben ik helemaal om naar "rinseless wash", lijkt mij vooral geschikt voor gecoate auto's. Ik gebruik DIY Detail Rinseless Wash en je mengt een emmer met 1 deel rinseless wash en 256 delen water, dus erg zuinig en goedkoop in gebruik en heel veelzijdig (kan je ook gebruiken voor ramen, interieur, ook voor je woning). Je vult een wasemmer met water, daar gaan drie dopjes rinseless wash bij. Je hebt een drukspuitje nodig à la Marolex Axel of IK (geen foamer want rinseless wash schuimt nagenoeg niet). Vul dit spuitje in je emmer klaargemaakt product, even op druk zetten en dan je droge auto inspuiten en even laten inwerken, niet laten opdrogen (bij warm weer paneel per paneel). Dan afspuiten met water en opnieuw inspuiten met rinseless. Dan met een speciale spons (DIY Detail Legacy Sponge) over de auto gaan, telkens spons in de emmer en uitwringen zodat die net niet drupt. En nu komt het : je moet niet meer afspuiten, direct met de droogdoek afdrogen (bladblazer eventueel enkel voor de spiegels en wielen). De rinseless wash fungeert nu als drying aid. Klaar ! Dit proces gaat zo veel sneller en het resultaat is even goed, zoniet beter.
- wielen : dit blijft altijd wat werk, in tijd ongeveer de helft van mijn wasproces. Wielen doe ik altijd eerst. Ik spuit de wielen en de binnekant van de wielkasten eerst af met hoge druk, dan band en velg inspuiten met P&S Brakebuster die ik verdun 1:5 en in een spuitflesje heb. De banden doe ik dan met een harde borstel, de velgen met een zachte borstel, het velgbed met een steelborstel en dan nog een penseel voor de hoekjes en de kantjes (ik zit dan bij het wiel op een wasemmer met deksel en kussentje). Afspuiten en dan aan de rest van de auto beginnen, nadien de wielen even inspuiten met een product als Gyeon Wetcoat of DIY Detail Quickbeads (ook al zijn mijn wielen gecoat), dan afspuiten met hoge druk, dan met de bladblazer drogen nadat de rest van de auto is gewassen. Als de banden droog zijn ga ik erover met Koch Chemie PSS voor de finishing touch, maar dat hoeft niet bij elke wasbeurt (dat gebruik ik ook voor de winter voor alle deurrubbers).
Ik was de auto steeds van boven naar beneden. Voor de onderste delen heb ik een aparte washandschoen en droogdoek, hiermee doe ik ook de binnenkant van de deuren, deurlijsten en kofferklep. Deze worden sowieso wat vuiler, ik doe er ook altijd de onderste deurrubbers mee.
Motorruimte indien nodig (één keer per jaar) inspuiten met een allesreiniger (Koch Chemie GS), erop los borstelen waar je aan en tussen kan (ook binnenkant motorkap) en dan afspuiten met de hoge druk. Natte motorruimte inspuiten met Koch Chemie MP en klaar is kees.
Na het wassen alles netjes schoonmaken en wegzetten, microfiber indien nodig in de was (ik was die altijd afzonderlijk met Rags to Riches). Spuitflesje met Brakebuster openen, kop leegspuiten in het flesje en dan doorspuiten met water, anders gaat het stuk. Drukspuit spuit ik ook altijd door met schoon water om te vermijden dat e.e.a. gaat aanzetten.
Een gecoate auto wast echt veel makkelijker en sneller, en t.o.v. een niet-gecoate auto kan je al eens een wasbeurt overslaan. Zie je op tegen coaten, dan zijn er erg goede spray-on, rinse off producten zoals Gyeon Wetcoat, Carpro HydrOLite, DIY Detail Quickbeads. gewoon zuinig opspuiten en direct met de hoge druk (van onder naar boven) afspuiten. Werkt echt goed en snel en hoeft niet elke wasbeurt want het gaat wel enkele maanden mee.
- erg vuile auto : foamen, afspuiten, opnieuw foamen, contactwash, drogen. Dit is een één-emmer-methode, wel met grittguard. De eerste keer foamen (op droge auto) emulsifieert en lift het vuil, dat spuit je dan af. De tweede keer foamen is om voldoende smering te hebben, zodat er niets kan krassen (en echte korrels zijn al weg na de eerste keer foamen en afspuiten). Je hebt altijd een contactwash nodig met washandschoen of speciale spons om de vuilfilm te verwijderen. Afspuiten en drogen met een bladblazer en dan nadrogen met een microfiber droogdoek. Favoriete producten : Koch Chemie GSF (eventueel met een scheutje Koch Chemie GS erbij als de auto echt smerig is), af en toe Carpro Reset, DIY Detail Incredible Suds (eventueel met een scheutje DIY Detail All Clean erbij als de auto echt smerig is).
- niet al te vuile auto : hier ben ik helemaal om naar "rinseless wash", lijkt mij vooral geschikt voor gecoate auto's. Ik gebruik DIY Detail Rinseless Wash en je mengt een emmer met 1 deel rinseless wash en 256 delen water, dus erg zuinig en goedkoop in gebruik en heel veelzijdig (kan je ook gebruiken voor ramen, interieur, ook voor je woning). Je vult een wasemmer met water, daar gaan drie dopjes rinseless wash bij. Je hebt een drukspuitje nodig à la Marolex Axel of IK (geen foamer want rinseless wash schuimt nagenoeg niet). Vul dit spuitje in je emmer klaargemaakt product, even op druk zetten en dan je droge auto inspuiten en even laten inwerken, niet laten opdrogen (bij warm weer paneel per paneel). Dan afspuiten met water en opnieuw inspuiten met rinseless. Dan met een speciale spons (DIY Detail Legacy Sponge) over de auto gaan, telkens spons in de emmer en uitwringen zodat die net niet drupt. En nu komt het : je moet niet meer afspuiten, direct met de droogdoek afdrogen (bladblazer eventueel enkel voor de spiegels en wielen). De rinseless wash fungeert nu als drying aid. Klaar ! Dit proces gaat zo veel sneller en het resultaat is even goed, zoniet beter.
- wielen : dit blijft altijd wat werk, in tijd ongeveer de helft van mijn wasproces. Wielen doe ik altijd eerst. Ik spuit de wielen en de binnekant van de wielkasten eerst af met hoge druk, dan band en velg inspuiten met P&S Brakebuster die ik verdun 1:5 en in een spuitflesje heb. De banden doe ik dan met een harde borstel, de velgen met een zachte borstel, het velgbed met een steelborstel en dan nog een penseel voor de hoekjes en de kantjes (ik zit dan bij het wiel op een wasemmer met deksel en kussentje). Afspuiten en dan aan de rest van de auto beginnen, nadien de wielen even inspuiten met een product als Gyeon Wetcoat of DIY Detail Quickbeads (ook al zijn mijn wielen gecoat), dan afspuiten met hoge druk, dan met de bladblazer drogen nadat de rest van de auto is gewassen. Als de banden droog zijn ga ik erover met Koch Chemie PSS voor de finishing touch, maar dat hoeft niet bij elke wasbeurt (dat gebruik ik ook voor de winter voor alle deurrubbers).
Ik was de auto steeds van boven naar beneden. Voor de onderste delen heb ik een aparte washandschoen en droogdoek, hiermee doe ik ook de binnenkant van de deuren, deurlijsten en kofferklep. Deze worden sowieso wat vuiler, ik doe er ook altijd de onderste deurrubbers mee.
Motorruimte indien nodig (één keer per jaar) inspuiten met een allesreiniger (Koch Chemie GS), erop los borstelen waar je aan en tussen kan (ook binnenkant motorkap) en dan afspuiten met de hoge druk. Natte motorruimte inspuiten met Koch Chemie MP en klaar is kees.
Na het wassen alles netjes schoonmaken en wegzetten, microfiber indien nodig in de was (ik was die altijd afzonderlijk met Rags to Riches). Spuitflesje met Brakebuster openen, kop leegspuiten in het flesje en dan doorspuiten met water, anders gaat het stuk. Drukspuit spuit ik ook altijd door met schoon water om te vermijden dat e.e.a. gaat aanzetten.
Een gecoate auto wast echt veel makkelijker en sneller, en t.o.v. een niet-gecoate auto kan je al eens een wasbeurt overslaan. Zie je op tegen coaten, dan zijn er erg goede spray-on, rinse off producten zoals Gyeon Wetcoat, Carpro HydrOLite, DIY Detail Quickbeads. gewoon zuinig opspuiten en direct met de hoge druk (van onder naar boven) afspuiten. Werkt echt goed en snel en hoeft niet elke wasbeurt want het gaat wel enkele maanden mee.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3929
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Zo dan,
als je brood en banket zou bakken, zou ik vaste klant zijn.
Maar:
hoe heette ook alweer (zonder terug te hoeven bladeren) dat middel dat je gebruikt voor rubberstrips bij ramen?
als je brood en banket zou bakken, zou ik vaste klant zijn.
Maar:
hoe heette ook alweer (zonder terug te hoeven bladeren) dat middel dat je gebruikt voor rubberstrips bij ramen?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4286
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Koch Chemie PSS (Plast Star Silikonfrei)
Bakken ten huize Fulaks gebeurt door de dames, maar ik sta in de keuken zeker mijn mannetje aan de hartige kant.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault