Afgelopen zomer, liet de airco bij warme temperaturen het serieus af weten, en werd er gwn warme lucht geblazen.
Airco was bij onderhoud bijgevuld, aircoservice gehad... bij langere ritten kwam de airco er dan af en toe door, en als het kouder was, werkte die ook als hij zin had.
Omdat de wagen naar de autokeuring moest, en langs de garage diende te passeren voor afstellen lichten, controles, liet ik dit ook "nazien", ze vermoeden de accompressor.
Ik gaf aan magneetkoppeling, maar blijkbaar is dat een ruilonderdeel en word dit volledig vervangen met ac compressor.
Nu sinds kort heeft de ventilator (kachelaanjager) het ook laten afweten, afgelopen week draaide die nog op zeer lage snelheid, maar met vreemde bijgeluiden (zwaar geknars).
Of de 2 storingen met elkaar te maken hebben, weet ik niet.
Want ik zit ook nog met een CEM die dient nagekeken te worden of vervangen, echter kost een nieuwe CEM bij de 1600 EUR, werkuren inbegrepen.
Ik dien regelmatig zekering 32 uit te trekken en terug in te stekken om de wagen met centrale vergrendeling open te krijgen.
Tijdens het rijden bij lange ritten valt alles kortstondig eens uit, als je tijdens rijden zekering 32 uittrekt (heb ik eens getest op parking aan 5 km/h) krijgt men het zelfde effect (noodloop).
Echter zekering 32 is gelinkt aan meerdere componenten ( CEM, verlichting makeup spiegels, stuurbekrachtiging, algemene verlichting, verlichting handschoenen kastje )
In een eerdere topic werd aangegeven dat mijn CEM aan het overlijden is, en dit kan best wel eens kloppen met wat ik allemaal krijg van fouten:
Omdat ik wat teveel tegelijk aan het ervaren ben vraag ik me af of de airco/ventilatieproblemen ook kunnen voortkomen uit het CEM verhaal.
Ook een kofferklep die nog enkel opengaat met de afstandsbediening en niet meer met de handgreepknop is een probleem.
Eerst werkte de tankklepvergrendeling niet meer, daarna werkte die ineens terug en ging de kofferklep dus niet meer open.
In de zomerperiode ging de koffer bij stilstand zo paar keer vanzelf open

De wagen moet binnenkort sowieso binnen voor de waterpomp, de 2 riemen, riemspanner... te laten vervangen, want riemspanner heeft nu ook al bij geluid in toeren bij warme motor. Zou normaal zijn voor 10 jaar.
Ik zit er dan ook sterk aan te denken of ik niet beter eerst toch voor een nieuwe CEM ga, vermits ik maar moeilijk bij demontagebedrijven of groepen de juiste CEM vind.
Er waren wel mensen met een CEM voorraad, maar het waren helaas niet de juiste partnummers voor mijn S80 (30657629)
En dat ik tijdelijk de riemspanner en distributieriem al laat vervangen, maar dit einde dit jaar of toch binnen 6 maand volledig opnieuw laat doen, met waterpomp...
Ik ben er nog over aan het nadenken.