Airco/Ventilatie problemen + Veel fouten - S80 2.4D 2004

Plaats reactie
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

Afgelopen zomer, liet de airco bij warme temperaturen het serieus af weten, en werd er gwn warme lucht geblazen.

Airco was bij onderhoud bijgevuld, aircoservice gehad... bij langere ritten kwam de airco er dan af en toe door, en als het kouder was, werkte die ook als hij zin had.

Omdat de wagen naar de autokeuring moest, en langs de garage diende te passeren voor afstellen lichten, controles, liet ik dit ook "nazien", ze vermoeden de accompressor.

Ik gaf aan magneetkoppeling, maar blijkbaar is dat een ruilonderdeel en word dit volledig vervangen met ac compressor.

Nu sinds kort heeft de ventilator (kachelaanjager) het ook laten afweten, afgelopen week draaide die nog op zeer lage snelheid, maar met vreemde bijgeluiden (zwaar geknars).

Of de 2 storingen met elkaar te maken hebben, weet ik niet.

Want ik zit ook nog met een CEM die dient nagekeken te worden of vervangen, echter kost een nieuwe CEM bij de 1600 EUR, werkuren inbegrepen.

Ik dien regelmatig zekering 32 uit te trekken en terug in te stekken om de wagen met centrale vergrendeling open te krijgen.

Tijdens het rijden bij lange ritten valt alles kortstondig eens uit, als je tijdens rijden zekering 32 uittrekt (heb ik eens getest op parking aan 5 km/h) krijgt men het zelfde effect (noodloop).

Echter zekering 32 is gelinkt aan meerdere componenten ( CEM, verlichting makeup spiegels, stuurbekrachtiging, algemene verlichting, verlichting handschoenen kastje )

In een eerdere topic werd aangegeven dat mijn CEM aan het overlijden is, en dit kan best wel eens kloppen met wat ik allemaal krijg van fouten:

VIDA-02102024.jpg

Omdat ik wat teveel tegelijk aan het ervaren ben vraag ik me af of de airco/ventilatieproblemen ook kunnen voortkomen uit het CEM verhaal.

Ook een kofferklep die nog enkel opengaat met de afstandsbediening en niet meer met de handgreepknop is een probleem.

Eerst werkte de tankklepvergrendeling niet meer, daarna werkte die ineens terug en ging de kofferklep dus niet meer open.

In de zomerperiode ging de koffer bij stilstand zo paar keer vanzelf open :-(

De wagen moet binnenkort sowieso binnen voor de waterpomp, de 2 riemen, riemspanner... te laten vervangen, want riemspanner heeft nu ook al bij geluid in toeren bij warme motor. Zou normaal zijn voor 10 jaar.

Ik zit er dan ook sterk aan te denken of ik niet beter eerst toch voor een nieuwe CEM ga, vermits ik maar moeilijk bij demontagebedrijven of groepen de juiste CEM vind.
Er waren wel mensen met een CEM voorraad, maar het waren helaas niet de juiste partnummers voor mijn S80 (30657629)

En dat ik tijdelijk de riemspanner en distributieriem al laat vervangen, maar dit einde dit jaar of toch binnen 6 maand volledig opnieuw laat doen, met waterpomp...
Ik ben er nog over aan het nadenken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvo440special
5th Gear member

Met zoveel 'gremlins' zou ik zeker eens beginnen bij de CEM. CEM kunnen ze wellicht ook nog repareren of eventueel klonen.
bertxc
Starter

Bij mijn xc60 2011 d3 was er ook geknars en gepiep van de kachelventilator.
Werd verholpen bij de dealer mbv perslucht en smering via een opening onder de motorkap ergens onder de ruitenwisser.
Zie ook deze link :
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

De tip voor via schutbord van de ruitenwissers te gaan heeft helaas niet kunnen helpen.
Men had in garage wel dit toegepast en bij het overzetten de oude ventilator ontdaan van stof, pluizen en ander vuil.

De CEM staat op de TODO-list, en dat had ik ook aangehaald aan de Volvogarage, en gevraagd of het er met te maken heeft, echter lieten ze me verstaan van niet, er zou geen relais of zekering tussen zitten, vermits de aanjager een eigen weerstand heeft en geregeld word via ECC paneel en CCM module.

Afgelopen week heeft men heel de zaak uitgemeten, eerst een nieuwe weerstand vervangen, daarna toch de ventilator zelf ook.
Bij het uitmeten hebben ze ook alle fouten gezien van mijn lijstje.

Toen de technieker de nieuwe weerstand, ventilator had gemonteerd, en eerst getest met een batterij, werkte alles perfect.
Daarna in de wagen ook maar na enige tijd viel de ventilator weer uit :(
Technieker wist me wel te zeggen dat alles eerst heel goed werkte en beter als ervoor, dat moet ook wel met nieuwe weerstand en ventilator.

Ze dienen de zaak dus verder te onderzoeken. Die afspraak in November is dan ook ineens voorzien voor de CEM na te kijken of zelfs te vervangen door een nieuwe.
Nogmaals haalde ik aan of het toch niet de CEM "electronics box" is die deze ellende mee veroorzaakt. Maar dit wouden ze niet hebben.
CCM stuurt deze zaken aan, maar ik ga ervanuit dat de CEM de hoofdcomputer is van de wagen, vermits van daaruit ook alles word aangestuurd naar de andere modules (netwerk).

Echter is de afspraak niet volledig voor niks geweest, want heb dan wel ineens mijn riemen laten doen, zodat die bijgeluiden van 10 jaar slijtage al weg zijn, en ik terug "gerust" rij.
Riemspanner en poelies waren zo goed als op.

Vind het toch jammer ondanks al die moeite en extra kosten dat het toch niet in orde is momenteel :-(
volvo440special
5th Gear member

CCM stuurt de klimaatregeling aan inderdaad. Echter, heel veel gaat via de CEM, het is zoals je al zegt de hoofdcomputer. Dus als de CEM een probleem heeft, krijg je met andere modules ook weer problemen.
Ik hoop dat ze je in november kunnen helpen. Een werkplaats kan veel, maar dit soort elektronica vraagt ook wel wat kennis. Wellicht https://www.ets1.nl/ eens om hulp vragen. Via de mail kan hij adhv. een vida rapport vaak al een inschatting maken of het wel de CEM is of niet.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hallo,

Bedankt voor de tip.
Ik heb die persoon een mail gestuurd met de info + printscreen van Vida bij.

Los van dit is het zo dat ik pas in November in garage terug terechtkan door de feestdagen en door de planning, omdat ze er ook met 2 techniekers aan gaan werken.
Plaats reactie

Terug naar “S80”