lekstroom na starten 940 2.3 1993

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Hoi,

Mijn 940 uit 93 heeft sinds kort het probleem dat als de auto gestart is geweest c.q. gelopen heeft er na het uitschakelen en aflsluiten van de auto er nog een lekstroom blijft lopen van ongeveer 4,5 A.
Dit ook als ik een uur later nog eens meet.
Vreemd genoeg zaktde lekstroom als naar een normale waarde als ik de min - pool loshaal en weer bevestig.
Dan kan ik de auto dagen laten staan zonder problemen. Maar zogauw ik er mee gereden heb, dan is de lekstroom er weer.
Ik heb alle zekeringen 1 voor 1 losgehad en geen veroorzaker gevonden. De dynamo laadt bij en de accu is nieuw en op spanning.

Een sluiting in de draadboom kan ik denk ik ook elimeren daar de lekstroom verdwijnt na het loshalen van de - min pool. Het lijkt als het ware of ik een 'reset' uitvoer daarmee.
De vraag is, wat zou ik dan resetten ?

Iemand zoiets toevallig al eens aan de hand gehad ? Ik hoor het graag :-)
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Tien
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

Ok, dus iets blijft aanstaan als er gestart is en gaat niet vanzelf aan als je vanaf 0 spanning opstart.

LPG toevallig? Kan zijn dat de computer zichzelf niet uitschakelt?
Iets met audio lopen klooien? (extra versterker of BT mediaplayer ofzo)
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Tien schreef: 14.10.2024 - 15:33 Ok, dus iets blijft aanstaan als er gestart is en gaat niet vanzelf aan als je vanaf 0 spanning opstart.

LPG toevallig? Kan zijn dat de computer zichzelf niet uitschakelt?
Iets met audio lopen klooien? (extra versterker of BT mediaplayer ofzo)
Nee geen LPG, ook verder geen los spul geknutseld.
De radio zit gewoon op de ISO stekker.
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Tien
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

Geen oplossing van het werkelijke probleem, maar ik heb ooit, omdat ik een lekstroom niet kon vinden, een tijdje rondgereden met een accu-onderbreker (zoektermen: anti battery drain auto) met een AB. Je zet die tussen de polen van de accu en met een AB kan je in- en uitschakelen (en ik kon ook een minimale spanning bij automatisch uitschakelen opgeven). Zijn een paar tientjes en in jouw geval zou je hem na het wegzetten dus even kunnen uit- en inschakelen.
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1316
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Met het een op een verwijderen van zekeringen zou toch echt de lekstroom boven water moeten komen. Nu weet ik niet of de auto allemaal zelf vervangbare zekeringen heeft, wellicht dat daar nog een kleine uitdaging ligt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

update : de lekstroom is er al als ik de sleutel op contact zet. Dus ik hoef nog niet eens te starten.

Het is letterlijk :
  • minpool aansluiten : 0,18 A lekstroom
  • sleutel omdraaien en weer terug : 4,98 A lekstroom ( ook na auto op slot en tijdje wachten)
  • minpool loshalen en meteen weer aansluiten : 0,18 A lekstroom
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1238
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Je hebt al iets met de zekeringen gedaan las ik, maar heb je dit ook gedaan terwijl je de amperemeter aangesloten had? Dus de meter aansluiten op de wijze die je nu al hebt gedaan (tussen de losgekoppelde kabel en de minpool). Sleutel om draaien en weer terug en daarna 1 voor 1 de zekeringen uit je zekeringkast trekken totdat de lekstroom verdwijnt. De laatst verwijderde zekering is de verbruiker waar je probleem zit.
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

-KJ- schreef: 17.10.2024 - 20:19 Je hebt al iets met de zekeringen gedaan las ik, maar heb je dit ook gedaan terwijl je de amperemeter aangesloten had? Dus de meter aansluiten op de wijze die je nu al hebt gedaan (tussen de losgekoppelde kabel en de minpool). Sleutel om draaien en weer terug en daarna 1 voor 1 de zekeringen uit je zekeringkast trekken totdat de lekstroom verdwijnt. De laatst verwijderde zekering is de verbruiker waar je probleem zit.
Ja dit had ik al zo gedaan. Ik heb een amperetang om de massakabel hangen. Dus zekering eruit, kijken op de meter, zekering erin, volgende zekering eruit , kijken po de meter.. etc .
Ik heb alleen de zekeringen binnen achter de asbak eruitgehaald. Ik had ook iets van zekeringenkastje onder motorkap verwacht, maar die zie ik nergens.
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21706
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Heeft de auto een trekhaak? Het gebeurt vaker dat de stekkerdoos de boosdoener is. Misschien maar eens een nieuwe monteren kan helpen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8649
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Soortgelijke probleem gehad toen ik de 945 nog had. Bleek de startmotor de boosdoener. Misschien de amp.tang daar aanhangen?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Msuidgeest schreef: 18.10.2024 - 11:53 Heeft de auto een trekhaak? Het gebeurt vaker dat de stekkerdoos de boosdoener is. Misschien maar eens een nieuwe monteren kan helpen.
Zal ik eens bekijken idd , thx !
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Urbexpeditie schreef: 18.10.2024 - 12:34 Soortgelijke probleem gehad toen ik de 945 nog had. Bleek de startmotor de boosdoener. Misschien de amp.tang daar aanhangen?
Het proberen waard, bedankt ;-)
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

Weer wat zaken uitgeprobeerd. Gelukkig is het niet mijn daily driver ;-) .

Ik had even met de ampere tang een rondje gemaakt , ik weet dat dat niet allemaal supernauwkeurig is maar met zo'n dikke lekstroom maakt dat niet zoveel uit.
Rondom de zekeringkast meet ik nauwelijks wat, bij de lampen , electrisch antenne en aanhangerstekker ook niet.

Als ik echter de tang op de dynamo leg, meet ik daar een stoom van ongeveer 8 A :-O .

Ik had (voorzichtig) de plus connector losgehaald en de lekstroom zakte meteen. Daarna weer vastgemaakt en de lekstroom bleef weg.

Nu weet ik alleen niet of ik meteen de conclusie kan trekken dat de spanningsregelaar (die op de dynamo zit) de oorzaak is, of dat ik nu gewoon de stroomkring onderbroken heb. Dus hetzelfde effect als ik de massa van de accu loshaal, daarna was de lekspanning nl. ook altijd weg.
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21706
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dus nu een andere spanningsregelaar monteren? Dan heb je zekerheid over de staat van de dynamo.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8649
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Als een van de diodes in de spanningsregelaar de geest heeft gegeven dan zou dit zomaar de boosdoener kunnen zijn.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

ik heb de dynamo eruitgehaald.

Ik heb met de multimeter in diode stand getest tussen de massa en de plus connector , en in beide richtingen heb ik een waarde.
Dat is niet goed als ik goed geinformeerd ben.
De gelijkrichter en de spanningsregelaar zijn 2 onderdelen, ik ga eens kijken wat hier nog van te krijgen is.
Ik heb een Denso 100A dynamo.
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

dynamo_diode.jpg
dynamo_gelijkrichter_sw.jpg
De spanningsregelaar was nog wel te vinden op internet, maar de gelijkrichter vond ik wat moeilijker.
dynamo.jpg
Aangezien er ook wel andere slijtage sporen te zien zijn (mag ook wel na 380000 km, ik ga ervanuit dat het nog de originele dynamo is) .
Heb ik een nieuwe dynamo besteld.

Hopelijk verhelpt dat het euvel :whistle:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21706
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Klink wel erg aannemelijk dat de dynamo de schuldige kan zijn.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
karz
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.06.2006 - 15:55

het lijkt er wel op. Ik had nog een dag vertraging omdat de nieuwe dynamo wat groter was, waardoor de poelie iets verder stond dan de originele. Ik moest dus een iets langere v-snaar hebben.
De nieuwe dynamo had ik eerst doorgemeten om te toetsen of mijn eerdere diode meting op de oude inderdaad valide was.
Ik zou dus van 1 kant niets mogen meten. En bij de nieuwe was dit ook zo.

Hij zit nu erin. Laadt netjes bij, iets meer dan de vorige. Als ik de auto uitschakel meet ik geen lekstroom meer.

Het was me eerder niet opgevallen dat het accu lampje op het dashboard uberhaupt niet meer brandde , ook niet bij op contact zetten. Achteraf had dat al een indicator kunnen zijn dat er iet mis was met de gelijkrichter. Het lampje brand nu wel weer.

Dus for now, problem solved :-D
-2003 s60 2.5 T-
-1997 v40 1.8
-1993 940 GL 2.3-
-1992 440 1.8
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4043
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooi, goed gedaan.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”